Skip to main content

Op 1 smartphone (Samsung S22+) hebben we last van traag laden van afbeeldingen in Apps. Bijvoorbeeld de afbeeldingen van NOS app of NU.nl app hebben echt 10+ seconde nodig om te laden. Nergens voor nodig aangezien de speedtest gewoon de 700mbit/s door de lijn kan trekken. Wat is er aan de hand?


So far heb ik de IP-instellingen op de smartphone naar statisch veranderd en de DNS1 gewijzigd naar die van KPN, namelijk 195.121.1.34 en op plaats 2 weer de ExperiaBox V12 gezet 192.168.2.254. 

Wat is het probleem met de ExperiaBox als DNS server op 192.168.2.254?
-Heb ik teveel Wifi apparaten?
-Loopt het modem vol met teveel verzoeken tegelijk?
 

Kan je op het modem (mijnmodem instellingen) niet beter sowieso de DNS servers leeg laten of invullen met die van KPN?

dank voor de reacties,
 

 

Hoi @Pier013, welkom bij ons op het forum. Voordat we meer kunnen zeggen over wat de oorzaak precies is, moeten we eerst even verder kijken naar wat de situatie precies is. Merk je dit alleen via de Wifi verbinding, of ook als je verbonden bent met mobiele data? 

De DNS instellingen hoef je op zich niet te veranderen. En je vraagt of je 'teveel’ Wifi apparaten hebt, maar hoeveel heb je er? Ik ga er niet vanuit dat dat het is, maar het is wel een belangrijk detail voor je vraag. 🙂


Hoi Jasper,

-Enkel via de wifi verbinding. Zowel via de wifi van KPN modem als via het additionele punt. Stroom van additionele wifi punt uitschakelen verhelpt het probleem ook niet. Lijkt eerder een issue in het KPN modem, alsof er “file” ontstaat..
-Op meerdere apps (zoals NOS / NU.nl ) trage afbeeldingen​​​​​​.
-Spotify App (wifi) communiceert met zeker 10 sec vertraging naar chromecast audio (wifi).

AAN/UIT van KPN modem helpt. Maar het is dus iedere keer weer AAN/UIT als de problemen zich voordoen.

~50 wifi apparaten
 

Meer tips?


Elke keer opnieuw opstarten is ook niet echt ideaal natuurlijk. Speelt dit alleen op deze telefoon, of ook op andere apparaten? 

En als je deze telefoon op een andere locatie met een ander Wifi netwerk verbindt, merk je het dan ook?

Merk je het ook als je een aantal andere Wifi apparaten uitzet? Als dat niets veranderd is het aantal apparaten geen probleem.

 


@Jasper Hoi Jasper, het probleem doet zich ook voor op een andere Android telefoon maar niet op de computers.

Als de NOS / NU.nl app traag verbinding maakt geldt dat overigens ook voor andere apps zoals Bankieren van Rabobank, heb ik gemerkt. 

Ik zal de telefoon een opnieuw resetten (was ik toch al van plan). 


@Jasper  een schone S22 installatie maakt helaas geen verschil. Het gaat een uur of 8 goed en daarna weer issues → kpn modem reset verhelpt dan het probleem.


Het is geen blijvende oplossing gebleken dus! Had je het toestel ook al op een ander Wifi netwerk kunnen proberen zoals ik vroeg, speelt het daar ook?


Op 1 smartphone (Samsung S22+) hebben we last van traag laden van afbeeldingen in Apps. Bijvoorbeeld de afbeeldingen van NOS app of NU.nl app hebben echt 10+ seconde nodig om te laden. Nergens voor nodig aangezien de speedtest gewoon de 700mbit/s door de lijn kan trekken. Wat is er aan de hand?


So far heb ik de IP-instellingen op de smartphone naar statisch veranderd en de DNS1 gewijzigd naar die van KPN, namelijk 195.121.1.34 en op plaats 2 weer de ExperiaBox V12 gezet 192.168.2.254. 

Wat is het probleem met de ExperiaBox als DNS server op 192.168.2.254?
-Heb ik teveel Wifi apparaten?
-Loopt het modem vol met teveel verzoeken tegelijk?
 

Kan je op het modem (mijnmodem instellingen) niet beter sowieso de DNS servers leeg laten of invullen met die van KPN?

dank voor de reacties,
 

 

Hoi Pier013,

Je zou eens kunnen kijken bij je s22 Ultra: Instellingen - Gegevensgebruik - en zien of Gegevensbesparing op uit staat.

Wifi instellingen op mijn S22: Thuiswifi (versterkt via Wifipunt) 866mbps, DHCP, proxy: geen, willekeurig MAC. Gemeten netw: auto detect. Heb alles automatisch gelaten.

In hetzelfde menu 'Gegevensgebruik' kun je onderin ook de Wi-Fi instellingen mbt gegevensoverdacht qua alle Apps instellen. En dat deze op achtergrond werkzaam is bijv. Zo ook Chrome en Internet dus. Tevens is er ergens een instelling dat je een max limiet aan GB kan instellen en hij daarna automatisch maatregelen neemt om data te besparen. Dus ben voorzichtig geworden met zomaar aanpassen in mijn Samsung, zijn echt teveel opties...

En bij aparte apps zoals Mail kun je in de App zelf aan of uitvinken of afbeeldingen automatisch gedownload/getoond worden bij Wi-Fi en/of Data.

* en in Spaarstand zelf: indien geactiveerd schakelt hij automatisch 5G uit en beperkt hij CPU tot 70% zie ik nu. Dit kan je niet veranderen als je die aanzet.

Het namelijk te maken hebben met de bespaarstand waar de telefoon in gaat wanneer de batterij laag is. Dit probleem had ik namelijk.

Ook heb ik de Ultra zelf met Wifi-6/5ghz verbonden, maar deze pakt en switcht automatisch mits de instellingen van modem dat toelaten dan. Heb de instellingen van de box al eens moeten resetten naar factory settings ivm allerlei rare veranderingen en errors ineens. Nu SSIDs veranderd, channels etc beide op AUTO (zie betere resultaten) en 802.11b/g/n (2.4ghz) en 802.11a/n/ac (5ghz) ipv de ax only.

Sommige apparaten werkten niet goed meer nl. Ook de Ultra moet keuze hebben afhankelijk waar hij zich bevind etc. En zeker de andere 'oudere' apparaten moeten nog 2.4 kunnen kiezen.

Zou ook alleen de belangrijkste apparaten op vast IP zetten, telefoons ipads etc etc gewoon statisch.. misschien gewoon een guest netwerk aanzetten of extra netwerk toevoegen dat dat evt helpt. Heb beide namelijk en werkt perfect nu.

Ben geen expert, maar hoop dat het helpt.. hier liep ik tegenaan oa. Ben er zelf dagen mee bezig geweest om het in te stellen nl en nog steeds niet klaar. Heb een powered Netgear LAN splitter met 6 of 7 ingangen zodat er in totaal maar 2 LAN aansluitingen bezet zijn van het Modem. En een draadloos Superwifi punt. Hij verdeelt namelijk automatisch hoeveel mb waarnaartoe gaat als je dit niet hebt en alles bezet is. En verschillende kabel categorieen maken dan ook weer veel verschil.

Gr

 


@Anneb8 dank voor je uitgebreide post.
De besparingsinstellingen die je beschrijft staan uit. Het enige wat ik straks nog ga testen is accu < 15% de bespaarstand van de telefoon. Daar had ik nog niet opgelet. Dat zou in ieder geval betekenen dat het gedrag zich ook voordoet op een ander wifi netwerk, wat Jasper suggereert om te testen. 

Op het KPN Modem hangen maar 3 apparaten een raspberry pie / hue bridge en een wifi mesh in bridge. 

Keep you posted. 


@Anneb8 dank voor je uitgebreide post.
De besparingsinstellingen die je beschrijft staan uit. Het enige wat ik straks nog ga testen is accu < 15% de bespaarstand van de telefoon. Daar had ik nog niet opgelet. Dat zou in ieder geval betekenen dat het gedrag zich ook voordoet op een ander wifi netwerk, wat Jasper suggereert om te testen. 

Op het KPN Modem hangen maar 3 apparaten een raspberry pie / hue bridge en een wifi mesh in bridge. 

Keep you posted. 

Graag gedaan hoor.

Ben benieuwd, wat een gedoe is het ook..

Zou ook toch even als je verbinding hebt met het thuisnetwerk, op je S22 de DHCP en proxy etc op Auto zetten bij Wifi instellingen, en dan nogmaals eens kijken.

Geheugen (RAM) even nakijken of die niet vol zit, vind je onder het kopje 'Apparaatonderhoud'.

En uiteraard cookies etc wissen... Andere browsers testen? Met de Samsung browser kan ik ineens wél inloggen op het modem via de S22 namelijk, ook heel apart. Chrome geeft steeds meer moeilijkheden de laatste tijd..

Als je alles uitgesloten hebt, moet je toch misschien denken aan een factory reset van je Modem..... Butt, worked for me: so good luck!!

Groetjes


IPv6 uitschakelen op het KPN modem loste het probleem direct op. Echter een week later schakel ik IPv6 weer in en komt het probleem niet terug. 😑


Goed om te lezen dat het daarmee is verbeterd @Pier013! Dat is niet een oplossing die ik verwacht had, ik ga die onthouden. Het is ook gek dat het niet terugkomt nadat je het weer hebt aangezet, maar laten we er niet over klagen. Het werkt immers weer voor jou 😉


Ter confirmatie. Sinds gisteren weer klant van KPN en liep tegen dezelfde problemen op via een Pixel 7 en een Samsung Flip 3. Snelheid was ruim boven de 500Mbit via Wifi maar content op verschillende apps wou niet of heel traag inladen (NOS, Booking, IMDB etc..). Net als @Pier013 IPv6 uitgezet en probleem is verholpen.

Lijkt dus wel een voorkomend probleem te zijn tussen de Experiabox 12 en bepaalde Android toestellen. 


En vannacht de modem update gehad met nieuwe web interface, is er doodleuk weer IPv6 aangezet. Dus vanochtend zelfde probleem als maand geleden waar apps zoals NOS, Airmiles, IMDB etc.. niet werken op de twee Android toestellen hier. IPv6 uitgezet en alles werkt weer naar behoren.


Ja same same. 

Vervelend. Sloom en vervelende interface en verschrikkelijk traag, erg langzaam. Gewoon minpunten. Ga bijna naar Ziggo vanwege dit apparaat. 


Ja same same. 

Vervelend. Sloom en vervelende interface en verschrikkelijk traag, erg langzaam. Gewoon minpunten. Ga bijna naar Ziggo vanwege dit apparaat. 

oh ja ik vergeet nog dat je op de meest gangbare browser Chrome ook nog eens moeite hebt met inloggen op dat ding. wat een gedrocht die box. Mocht je toch ingelogd geraken dan kun je wel ff koffiezetten voordat de pagina's laden.