Skip to main content

Ik ben sinds kort overgestapt naar KPN en heb glasvezel. Nu heeft de monteur alles netjes in orde gemaakt. Echter, toen ie klaar was schrok ik me wild. Ik heb nu zo'n lelijk zwart kastje tegen een witte muur hangen. Ik word helemaal gek van die groene lampjes die nonstop knipperen, waarbij het groene licht steeds tegen de muur weerkaatst. Het glasvezelkastje zit in een hoek, naast de tv, dus ik “kijk” steeds naar die lampjes. Hoogst irritant! Om van dat geknipper af te zijn, heb ik tape aan de zijkant geplakt. Eigenlijk wil ik van dat hele kastje af want het is geen gezicht om zo'n lelijk zwart geval in je woonkamer te hebben.

Nu overweeg ik om door een timmerman een wit kastje (van hout) te laten maken, die ik over dat zwarte glasvezelkastje kan plaatsen zodat het ‘verstopt’ zit, waarbij dat witte kastje boven en onder vrij zal zijn voor afvoer warmte. Ik wil dat houten kastje laten maken in de vorm van een schuifsysteem, zodat in geval van storing het zwarte kastje altijd toegankelijk is en er bovendien niks geboord hoeft te worden in de muur. Mijn vraag: kan het kwaad om een op maat gemaakt kastje (van hout) over het glasvezelkastje heen te plaatsen. Vraag 2: kan het kwaad om de zijkant van dat glasvezelkastje met tape af te plakken, wat ik nu gedaan heb, om van dat geknipper af te zijn? Vraag 3: kan ik de glasvezelaansluiting die nu in de woonkamer zit, laten verplaatsen naar bijv. een andere kamer of evt. naar de meterkast? Ik heb in de meterkast geen stopcontact zitten, wel een oude telefoonaansluiting. Wat zijn de opties om van dat zwarte kastje af te komen, want het ziet er zo ontzettend lelijk uit! Waarom werkt KPN met zwarte kastjes en niet met witte kastjes?

Er komt toch ook een bak licht uit de openingen van die ONT. Dan is het afplakken van die status leds maar een klein deel van het probleem.

 


Wij hebben onze gang verlichting niet eens meer opgehangen na de verbouwing, ONT geeft licht genoeg 🤣


Wij hebben onze gang verlichting niet eens meer opgehangen na de verbouwing, ONT geeft licht genoeg 🤣

🤣


Ik heb het probleem met dat lelijke kastje inmiddels opgelost: ik heb er een leuke rieten mand met deken voorgezet, en de linkerkant van dat zwarte KPN kastje met tape afgeplakt om weerkaatsing van het licht te voorkomen. Doordat er nu een leuke mand voor staat (als dekmantel) met een plant, zie je dat zwarte kastje niet meer zitten.  Dat zwarte kastje van KPN zit bij mij in een hoekje, naast de tv, en zonder die mand zie je zo'n kastje gelijk zitten. Nu toch een creatieve en goedkope oplossing gevonden. Ik zing mijn periode met KPN gewoon uit en stap daarna terug naar Ziggo, want met Ziggo had ik dat probleem niet met lelijke kastjes die zichtbaar aan een muur worden geplaatst. Maar bedankt allen voor het meedenken! 


@Sophia1 Waarom € 100,- uitgeven ?  Een IKEA kastje met deurtje wat aanpassen voor ventilatie en kabeldoorvoer.    Geen handige Harrie in de familie ?  EKET Kast met deur, wit, 35x35x35 cm - IKEA

Dan moet je wel bij een Ikea wonen @Buurman20 , ik zou met die €100 voor de timmerman geodkoper uit zijn dan helemaal naar een Ikea rijden en weer terug.

Waarom moet je bij een Ikea wonen? Bezorgen is €2,99


Ik wist niet dat Ikea ook bezorgt @Dutchie61 , weer wat geleerd.


Klein spul tot bankstellen en bedden enzo. Grote spullen zijn wel duur om te laten bezorgen


Ik zie dat in alle antwoorden en suggesties nergens de vraag is beantwoord: waarom is het kastje van KPN zwart? Dat geldt niet alleen voor deze (O)NT maar ook voor bijvoorbeeld de router. Die is sinds de introductie van de laatste versie ook zwart. 

Het antwoord is simpel: omdat ze gemaakt zijn van gerecycled plastic. Dat is 1 van de speerpunten van KPN. Hergebruik, recycling etc..

Gerecycled plastic is vrijwel nooit in wit te verkrijgen maar is bijna altijd zwart. Om dat nog weer te kleuren zou zoveel energie en milieu-onvriendelijke behandelingen vragen dat je je doel voorbij schiet.


Ik zie dat in alle antwoorden en suggesties nergens de vraag is beantwoord: waarom is het kastje van KPN zwart? Dat geldt niet alleen voor deze (O)NT maar ook voor bijvoorbeeld de router. Die is sinds de introductie van de laatste versie ook zwart. 

Dat is niet helemaal correct want@PeterG heeft 8 dagen geleden deze vraag correct beantwoord….😉

 


waarom is het kastje van KPN zwart? 

Het antwoord is simpel: omdat ze gemaakt zijn van gerecycled plastic. Dat is 1 van de speerpunten van KPN. Hergebruik, recycling etc..

Gerecycled plastic is vrijwel nooit in wit te verkrijgen maar is bijna altijd zwart. Om dat nog weer te kleuren zou zoveel energie en milieu-onvriendelijke behandelingen vragen dat je je doel voorbij schiet.

Dat is natuurlijk nonsens zwart plastic samen met milieu vriendelijk recycling te noemen

Why is black plastic packaging so hard to recycle?

  • Black plastic is recyclable, but waste sorting systems can’t recognize black pigments.
  • Even if black plastic is separated, it often ends up in landfill.
  • Major UK supermarkets have pledged to stop using black plastic for their own product ranges.

You might have already used black plastic this week without thinking about it – but did you know it almost never gets recycled?


waarom is het kastje van KPN zwart? 

Het antwoord is simpel: omdat ze gemaakt zijn van gerecycled plastic. Dat is 1 van de speerpunten van KPN. Hergebruik, recycling etc..

Gerecycled plastic is vrijwel nooit in wit te verkrijgen maar is bijna altijd zwart. Om dat nog weer te kleuren zou zoveel energie en milieu-onvriendelijke behandelingen vragen dat je je doel voorbij schiet.

Dat is natuurlijk nonsens zwart plastic samen met milieu vriendelijk recycling te noemen

Why is black plastic packaging so hard to recycle?

  • Black plastic is recyclable, but waste sorting systems can’t recognize black pigments.
  • Even if black plastic is separated, it often ends up in landfill.
  • Major UK supermarkets have pledged to stop using black plastic for their own product ranges.

You might have already used black plastic this week without thinking about it – but did you know it almost never gets recycled?

 

Zo gaan we off-topic maar nu draai jij het om. Ik had het over het hergebruik van plastic in het algemeen. Dat hergebruik plastic wordt zwart aangeleverd (check dat maar met Google) en als zodanig gebruikt voor de apparatuur van bijvoorbeeld KPN.

Jij linkt nu naar informatie over het recyclen van zwart plastic. Dat is niet hetzelfde…. Bovendien gaat dat over verpakkingsplastics, niet over het soort plastics waar we het nu over hebben (behuizingen van apparatuur dus).

Citaat KPN corporate website:
Circulair
Door onze voetafdruk te beperken, streven we actief naar een groenere toekomst door te focussen op circulariteit. Daarbij is het doel om het gebruik van grondstoffen te verminderen. Waar deze wel nodig zijn bijvoorbeeld bij nieuwe hardware, wordt gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. Daarnaast stimuleren we ook hergebruik. Doel is om eind 2025 nagenoeg helemaal circulair te zijn.


@Ward_ Omdat het off topic is, reageer ik heel kort. Ook de zwarte behuizing van KPN moet een keer gerecycled worden, en zoals Word Economic Forum aangeeft, zwarte plastic is bijna niet te herbruiken.

Geloof je zelfs wat een bedrijf met het doel winst te maximeren zegt over milieubeleid? Shell is ook heel milieuvriendelijk volgens hun, en  KLM vliegt ook graag klimaat neutraal. 


@Ward_ Omdat het off topic is, reageer ik heel kort. Ook de zwarte behuizing van KPN moet een keer gerecycled worden, en zoals Word Economic Forum aangeeft, zwarte plastic is bijna niet te herbruiken.

Geloof je zelfs wat een bedrijf met het doel winst te maximeren zegt over milieubeleid? Shell is ook heel milieuvriendelijk volgens hun, en  KLM vliegt ook graag klimaat neutraal. 

Dan ook heel kort: Ja, dat geloof ik. Ik geloof dat een bedrijf kan proberen winst te maken en een goed milieubeleid te voeren. 
En nogmaals: in de tekst van het WEF die jij aanvoert staat letterlijk: 

  • Black plastic is recyclable, but waste sorting systems can’t recognize black pigments.

Dit gaat over plastic inzameling (onze PMD zakken en bakken), niet over apparaten want die worden steeds beter apart ingezameld en gaan helemaal niet via de “waste sorting systems”. Zeker niet bij KPN die ze allemaal terug wil hebben van de klant zodat ze zelf kunne zorgen dat deze goed worden hergebruikt.

En nu mag het topic weer dicht :-)


@Ward_ Bedankt voor de toelichting!

Maar laten we het nu weer on-topic houden. :)


Reageer