Skip to main content
Vraag

Opzegging KPN abonnement i.v.m. overstap is per direct uitgevoerd

• May 3, 2025
  • 14 reacties
  • 237 keer bekeken

Al sinds jaar en dag betaal ik braaf rond de 100 euro per maand voor internet, tv en telefonie.

Sinds april 2022 is de glasvezel uitrol hier in Wassenaar gestart.

Verschillende straten in het dorp werden aangesloten. Dat gold helaas niet voor onze straat. 

Omdat ik bij KPN zit had ik verwacht ergens in de afgelopen 3 jaar aangesloten te worden.

Sinds november heb ik meerdere keren contact gehad met de aannemer, Hanab. Voorheen Volkerwessels.

De laatste keer was meer dan een maand geleden. Toen werd nogmaals herhaald dat ik gewoon geduld moest hebben.

Dat heb ik in principe wel maar ik betaal toch €100 per maand. Het aanpassen van het koper-abonnement zou niet veel opleveren. Ik ging terug naar €75 per maand.

Daarom heb ik de knoop doorgehakt om over te stappen naar Budget.

Ik dacht dit goed gepland te hebben. Helaas is niets minder waar.

Er zijn twee belangrijke elementen in dit verhaal:

1. Ik maak nog meerdere keren per dag gebruik van mijn vaste telefoonnummer.
  2. Ik maak nog gebruik van mijn @hetnet mailadres. Ik heb sinds gisteren pas GMAIL.

Alvorens ik überhaupt ging bekijken naar welke provider ik zou kunnen overstappen heb ik advies ingewonnen bij een IT-expert hier in het dorp.

Hij heeft mij duidelijk uitgelegd dat ik goed aan doe om mijn vaste nummer vroegtijdig bij KPN weg te halen. Vanuit is nummerbehoud bij overstap naar een andere provider niet altijd gesneden koek.

Als ik naar Budget zou overstappen zou het nog wel goed kunnen gaan maar naar Ziggo zou een moeilijker verhaal worden.

Ik heb het advies opgevolgd en heb een “portering” laten uitvoeren. We spreken inmiddels 25 april.

Deze kwam negatief terug. KPN wilde mijn vaste nummer niet overdragen. Reden was onbekend volgens de expert.

Om nog meer kosten te vermijden was het aan te raden om zelf met KPN hierover in conclaaf te gaan.

Dus dat heb ik gedaan. Helaas kon niemand bij KPN mij een goede reden geven. Na 3 medewerkers te hebben gesproken dacht de laatste medewerker dat het wellicht aan de glasvezel-order zou kunnen liggen. Deze liep nog, maar zoals gezegd gaat daar niets mee gebeuren.

Hierdoor zou KPN vermoedelijk de overdracht van mijn vaste nummer blokkeren.

Ik moest dus eerst de glasvezel order annuleren.

Vervolgens ben ik weer naar de IT-expert gegaan om een plan te maken.

Als ik naar Budget zou overstappen is de kans het grootst dat nummerbehoud kan worden toegepast. Als ik dan bij Budget zat kon ik daarna alsnog de portering laten uitvoeren.

Een ander aspect was behoud van het e-mailadres. Daar bestaat een dienst voor is mij gezegd, namelijk “e-mail only”

Een andere optie was om na de annulering van het glasvezel order direct weer opnieuw een nummer portering in te dienen.

Met de kennis van nu had ik dat laatste moeten doen.

We spreken inmiddels 1 mei.

In plaats daarvan ben ik een abonnement aangegaan bij Budget. Ik heb daar voor nummerbehoud gekozen. Ik heb aangegeven dat ik geen gebruik wil maken van de overstapservice.

De ingangsdatum heb ik op 30 mei gezet. Een maand minus 1 dag vanaf dat moment.

Vervolgens heb ik KPN laten weten dat ik ga overstappen en dat ik mijn abonnement wil opzeggen met behoud van e-mail only. 

Ik heb aangegeven dat ik de opzegging wil laten ingaan op 30 mei. 

Daar is de eerste catastrofale fout gemaakt door de medewerker van safe/save (??).

2 uur nadat ik dit had geregeld had ik namelijk geen internet en telefonie meer.

Ik kon wonderbaarlijk genoeg nog wel tv kijken terwijl daar volgens mij een werkende internetverbinding voor nodig is.

Uiteraard direct KPN gebeld. Die hebben ruiterlijk toegegeven dat de medewerker ‘aan het slapen was’ en de wijziging (en niet de opzegging) direct heeft laten ingaan.

Met e-mail only was ik namelijk nog steeds een klant en diensten schrappen kan dan zonder opzegtermijn is mij ACHTERAF verteld. 

Na een gesprek van 42 minuten met de medewerker is er beloofd een “herstelteam” aan te sturen zodat ik gisteren, 2 mei weer aangesloten kon worden.

Er werd mij op het hart gedrukt dat dit absoluut zou gebeuren en ik mij geen zorgen hoeft te maken.

Ik heb nog nadrukkelijk gevraagd wat ik moest doen als ik om 18:00 uur nog niet aangesloten zou zijn. Dat scenario zou volgens de medewerker niet voorkomen. Mocht dat toch in een uitzonderlijk geval zo zijn dan moest ik maar opnieuw de klantenservice bellen. 

We spreken inmiddels 2 mei 18:30

Nog steeds heb ik geen internet en telefonie. En nu schijnt ook de TV het niet te doen.

Ik weer de klantenservice bellen. Het credo was: “Meneer, het is nu bijna weekend. Wacht u maar even geduldig af tot volgende week”.

Ik probeer rustig te blijven maar de loze beloftes doen mij geloven dat ik geen reden heb.

Ik heb dit onder “Vast bellen” geplaatst aangezien dat nu het voornaamste is wat ik mis.

Dit verhaal heb ik opgesteld met de IT-expert. Onder zijn profiel heb ik dit geplaatst. Ik heb mijn N.A.W. gegevens in het profiel gezet.

De vraag die nog steeds bij mij (en de IT-expert) openstaat: “Wat is het eerste moment waarop ik een portering/nummerbehoud kan laten uitvoeren?”

14 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 3, 2025

@van Selm Je maakte een cruciale fout, met een overstapservice met nummerbehoud gaat in meeste gevallen zonder problemen. In paar uitzonderingen, als nummerbehoud te laat van de nieuwe provider aangevraagd wordt, zit je een paar dagen zonder vaste telefonie.

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 3, 2025

@van Selm Je maakte een cruciale fout, met een overstapservice met nummerbehoud gaat in meeste gevallen zonder problemen. In paar uitzonderingen, als nummerbehoud te laat van de nieuwe provider aangevraagd wordt, zit je een paar dagen zonder vaste telefonie.

Welke “cruciale fout” doel je op? De data zijn duidelijk gecommuniceerd. De diensten van KPN zouden zelfs moeten vervallen nadat Budget deze overneemt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 3, 2025

Welke “cruciale fout” doel je op? De data zijn duidelijk gecommuniceerd. De diensten van KPN zouden zelfs moeten vervallen nadat Budget deze overneemt.

Dat je zelfs abonnent bij KPN opzeg zonder overstapservice. Bij overstapservice wordt KPN eerst afgemeld als de nieuwe provider gereed meldt. Zelfde verhaal bij nummerbehoud, tenzij je in last minute het aanvraagt, wordt het zonder probleem door de providers geregeld, ook met Ziggo. Ik heb echt twijfel aan de expertise van jouw IT-expert als hij jou zonder overstapservice adviseert.

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 3, 2025

Dat je zelfs abonnent bij KPN opzeg zonder overstapservice. Bij overstapservice wordt KPN eerst afgemeld als de nieuwe provider gereed meldt. Zelfde verhaal bij nummerbehoud, tenzij je in last minute het aanvraagt, wordt het zonder probleem door de providers geregeld, ook met Ziggo. Ik heb echt twijfel aan de expertise van jouw IT-expert als hij jou zonder overstapservice adviseert.

Ik snap je punt maar ik vergeet wellicht te vertellen dat deze methode ook werd ‘toegejuigt’ door de medewerker die op 30 april heb gesproken. Als ik van de overstapservice gebruik zou maken dan heb ik nog geen email-only abonnement. Ik kon dit ook later aanvragen maar dan ontstond de kans dat ik in het systeem al op non-actief zou worden gezet en niet kon profiteren van 12 maanden gratis e-mail only wat ik nu wel heb volgens de medewerker van KPN.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 3, 2025

Ik snap je punt maar ik vergeet wellicht te vertellen dat deze methode ook werd ‘toegejuigt’ door de medewerker die op 30 april heb gesproken.

Je heb klantenservicemedewerker en klantenservicemedewerker met ervaring. Vele van de servicemedewerker worden gehuurd door uitzendbureaus of ingesteld door studenten.

Als ik van de overstapservice gebruik zou maken dan heb ik nog geen email-only abonnement. Ik kon dit ook later aanvragen maar dan ontstond de kans dat ik in het systeem al op non-actief zou worden gezet en niet kon profiteren van 12 maanden gratis e-mail only wat ik nu wel heb volgens de medewerker van KPN.

Bij geen internet van KPN kan je emails nog steeds 6 maanden gratis gebruiken, als je een forwarding instel voor alle emails en de contactpersonen informeer, is geen probleem om nieuwe emal-adres te gebruiken. Wie je in 6 maanden geen email stuurt of niet in een adresboek staat, is waarschijnlijk ook niet belangrijk voor jou. Ik snap eigenlijk niet, dat mensen 7,5€ voor email-only bij KPN zouden betalen als vele andere professionele emails providers met meer mogelijkheden voor vanaf 1€/maand of zelfs gratis te gebruiken. Ook het verhaal van 12 maanden gratis email-only zou ik met een korreltje zout nemen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 3, 2025

Budget

Ik zeg alleen maar: “oeps".

Alleen al in mijn trappenhuis is iedereen na de contractperiode weer gillend teruggegaan naar KPN. Een enkeling naar Odidi. Een enkeling naar Ziggo.

Mijn buurvrouw had gedurende haar contract ook een contract met hun klantenservice nummer. Stond bijna onder speeddial.

E-mail only is € 7,50. Weg voordeel van overstappen lijkt mij. Dit dien je bij kpn te regelen. Het opzeggen van je kpn doet je nieuwe provider indien je overstap service hebt gebruikt.

Vaste telefoon. Voortijdige portering aangevraagd. Maar naar wie? Je Budget abonnement liep/loopt toch nog niet? Die dure bel oplossing heb ik hier al bijna 10 jaar geleden de deur uit gedaan. Mobiel abonnement, onbeperkt bellen, werkt ook bij stroomuitval.

Zolang de wijziging naar glasvezel loopt bij kpn is inderdaad alles geblokkeerd. Ook overstapservice door een nieuwe provider.

Ook voor Budget is straks die wijziging naar glasvezel nodig. Dus snap ik eigenlijk helemaal niets van al je stappen.

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 3, 2025

Budget

Ik zeg alleen maar: “oeps".

Alleen al in mijn trappenhuis is iedereen na de contractperiode weer gillend teruggegaan naar KPN. Een enkeling naar Odidi. Een enkeling naar Ziggo.

Mijn buurvrouw had gedurende haar contract ook een contract met hun klantenservice nummer. Stond bijna onder speeddial.

E-mail only is € 7,50. Weg voordeel van overstappen lijkt mij. Dit dien je bij kpn te regelen. Het opzeggen van je kpn doet je nieuwe provider indien je overstap service hebt gebruikt.

Vaste telefoon. Voortijdige portering aangevraagd. Maar naar wie? Je Budget abonnement liep/loopt toch nog niet? Die dure bel oplossing heb ik hier al bijna 10 jaar geleden de deur uit gedaan. Mobiel abonnement, onbeperkt bellen, werkt ook bij stroomuitval.

Zolang de wijziging naar glasvezel loopt bij kpn is inderdaad alles geblokkeerd. Ook overstapservice door een nieuwe provider.

Ook voor Budget is straks die wijziging naar glasvezel nodig. Dus snap ik eigenlijk helemaal niets van al je stappen.

Inmiddels ben ik door de expert voorzien van internet door “Odido Klik-en-Klaar”. 

Het is in principe een tijdelijke oplossing maar het schijnt goed te werken.

TV is een probleem want dat kan volgens mij alleen met “NLZIET” maar daar ben ik niet in thuis. 

Ik heb wel een smart-TV maar daar kan ik niet goed mee omgaan. Volgens mij expert zou ik eventueel wel nog Digitenne kunnen aanvragen maar ik ben er wel redelijk klaar mee. Ik heb daar een aantal jaar geleden gebruik van gemaakt en dat was niet om over naar huis te schrijven.

Bij Budget zou ik gemiddeld het eerste jaar €32,50 per maand betalen. Dat is meer dan €70 goedkoper dan dat ik nu betaal.

Zelfs door KPN werd gezegd dat ik uit mijn huidige contract moest om een zodanige korting te krijgen. Feitelijk ieder jaar overstappen. Ik ben nooit overgestapt.

De provider waar mijn nummer naartoe moet heet “Cheapconnect”. Ik heb gehoord en gezien dat meerdere mensen hier in de buurt zijn aangesloten via die firma en dat ze zelfs hun vaste telefoon kunnen meenemen naar hun vakantieadres in het buitenland. Dat leek mij ook wel wat.

Ik was inderdaad niet op de hoogte van het feit dat met de glasvezelaanvraag KPN mijn hele contract heeft “geblokkeerd”. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik een nieuw abonnement ben aangegaan bij KPN. Dat zou pas worden geregeld als de glasvezelverbinding daadwerkelijk is gerealiseerd.

Ik denk dat ik er goed aan doe om het order bij Budget maar te annuleren zodat mijn nummer echt volledig vrijkomt. Dan zou ik samen met de expert het nummer zo snel mogelijk kunnen overzetten.

Ik wil dus graag nog weten van een KPN medewerker of mijn nummer nu daadwerkelijk “vrij” is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 3, 2025

TV is een probleem want dat kan volgens mij alleen met “NLZIET” maar daar ben ik niet in thuis. 

Daar kan die '’expert'’ toch bij helpen. Odido Klik&klaar met NLziet is een mooie, redelijk goedkope combi.

NLziet Is echt niet moeilijk. Mits je een geschikte smart tv hebt voor de app van NLziet.

Je tv verbindt je via wifi met het Odido modem.

Ga op een laptop (in ieder geval via een browser) naar http://nlziet.nl . En klik op [probeer 14 dagen gratis]. De eerste 14 dagen kijk je kosteloos (probeerfase). Daarna loopt het betaalt door.

Noteer tijdens het maken van je accountgegevens (waar je mee inlogt om te kijken). Want het is bij elke dienst lastig als je die niet meer weet en zo heb je ze altijd bij de hand.

Let op.
Bij het 7,95 abonnement heb je terugkijken met reclame.
Bij Premium van 9,95 is dat zonder reclame.
Met Extra heb je 10 zenders meer.

De zenders zijn genummerd, zie ook mijn overzicht op m'n site, je kunt dus in de app de cijfers van de afstandsbediening van je tv gebruiken.

Website NLziet voor abonneren: http://nlziet.nl
Om te kijken via laptop: http://app.nlziet.nl 
En apps in televisies met Tizen (=Samsung), WebOS(=LG), Android-TV, Google-TV. Verder apps voor smartphones, tablets.

Teletekst kan op meerdere andere manieren. Via de app NOS Teletekst in je telefoon, via antenne met de NPO zenders in de lucht. Laptop http://nos.nl/teletekst , via app voor televisies met Android-TV of Google-TV.

Op mijn site heb ik ook meer informatie over NLziet. En een genummerd zenderoverzicht.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-nlziet/ 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 3, 2025

In Wassenaar wonen en naar Budget overstappen???😎😉

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 3, 2025

Ik ga bekijken of dat wellicht een oplossing is. Er werd mij verteld dat het best een opgave kan zijn om door het menu van mijn tv (LG) te navigeren en vervolgens moet ik ook nog een paar stappen volgen voordat ik daadwerkelijk live tv krijg is mij verteld. Het is in ieder geval niet zo dat ik direct TV krijg als ik hem aanzet volgens de expert. 

Voorlopig ben ik nog steeds afgesloten van internet, tv en telefonie via KPN en ik denk dat zeker nog tot en met maandag (bevrijdingsdag) zo blijft terwijl mij absoluut verzekerd was dat ik gisteren weer online zou komen.

Ik wacht nog even op een reactie van een KPN medewerker die kan bevestigen dat ik over kan naar Cheapconnect zodat ik hopelijk volgende week weer bereikbaar ben.

Budget ga ik dan annuleren zodat de chaos niet nog groter wordt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 3, 2025

Het is in ieder geval niet zo dat ik direct TV krijg als ik hem aanzet volgens de expert. 

Wat is dat toch voor “expert"??? De buurman die eigenlijk timmerman is?

Je kunt de tv zo instellen dat ie aangaat op een gewenste app. (in mijn Samsung ‘laatst gebruikte app'.)

Ik wacht nog even op een reactie van een KPN medewerker die kan bevestigen dat ik over kan naar Cheapconnect zodat ik hopelijk volgende week weer bereikbaar ben.

Hmm, waarom nog vast nummer? Vroeger was bellen náár en met een vast goedkoper. Dat is allang niet meer zo. Vast (bellen) is peperduur. Een vast nummer doet het ook niet bij stroomstoring. Dan werkt mobiel nog wel. Mobiel abonnement met onbeperkt bellen is bij Simyo of Simpel helemaal niet zo duur. 
Ik heb mijn vaste 10 jaar geleden eruit gegooid.
Mobiel nummer werkt ook nog bij storing vast netwerk. Of zoals nu.

Internet, bv de laptop, kan ook via de hotspot van je mobiel.

Budget ga ik dan annuleren zodat de chaos niet nog groter wordt.

Verstandig. Ik hield me hierover erg in …. 😁. Had die '’expert'’ dit ook aangeraden? 

• Auteur
  • Slimmerik
  • June 8, 2025

Ik zal nog even een update geven. Inmiddels kijken we al enige tijd TV via Digitenne. Internet hebben we al via Odido Klik-en-klaar. De Telefoonlijn is overgenomen door Cheapconnect. 

Wat mij betreft ben ik zeer goed geholpen door mijn expert. Het is altijd makkelijk om van de zijlijn te roepen maar zonder hem had ik dit niet voor elkaar gekregen.

Op dit moment zijn we eigenlijk nog steeds in afwachting van glasvezel. Er is een afspraak gemaakt met UB Infra maar in het dossier van glaspoort staat dat er een belemmering is. Wat die exact is wordt niet verteld.

Wij wonen boven een winkel die wij verhuren. Wat ons betreft kan de aansluiting in de winkel worden gemaakt (FTU) waarna we een UTP kabel kunnen aanleggen tussen de winkel en ons appartement.

De vraag is of dat hem gaat worden. Volgens mij is het gewenst dat de FTU in de woning zelf komt. Dat mag wat ons betreft ook maar dan ben je makkelijk een uurtje extra kwijt. Ik wil in ieder geval niet de knal-oranje glasvezelkabel langs de gevel naar boven hebben. 

Desnoods kunnen we de glasvezel ook zelf in de woning naar boven aanleggen want ik laat 2 vrienden komen op vrijdag 13 juni als hopelijk UB infra (ook) komt om ze te helpen. Als UB Infra niet komen dan laat ik de vrienden die ik laat aanrukken zelf wel een gat graven en een gat in de muur van de kelder boren om de glasvezel in de woning te krijgen.. We gaan het meemaken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2025

Ik wil in ieder geval niet de knal-oranje glasvezelkabel langs de gevel naar boven hebben. 

Langs buiten komt de kabel in een metaal grijze kabelgoot. Dat oranje zie je dus niet. Kost geen uur extra. Waarschijnlijk zelfs sneller dan binnendoor. En minder geboor. En altijd toegankelijk bij problemen. 

Waarom gebruik je voor telefoon niet gewoon mobiel?

• Auteur
  • Slimmerik
  • June 14, 2025

We zijn helaas terug bij af. Tot 2 keer toe de afspraak met UB Infra bevestigd, maar helaas er kwam gisteren niemand. Wel thuisgebleven de hele dag..

Ik had gelukkig al goed contact met een zeer vriendelijke medewerker van ‘klant reacties’ omtrent de afhandeling na het abrupt afsluiten van de diensten.

Via die weg heb ik nu weer een abonnement voor een jaar bij KPN maar dan wel terug op koper.

We gaan zien of het ooit nog gaat gebeuren. Ik ben kennelijk niet de enige die al een tijdje wacht om aangesloten te worden hier in de buurt..

Ik wil in ieder geval niet de knal-oranje glasvezelkabel langs de gevel naar boven hebben. 

Langs buiten komt de kabel in een metaal grijze kabelgoot. Dat oranje zie je dus niet. Kost geen uur extra. Waarschijnlijk zelfs sneller dan binnendoor. En minder geboor. En altijd toegankelijk bij problemen. 

Waarom gebruik je voor telefoon niet gewoon mobiel?

Ik gebruik beiden en wil de keuze hebben.