Skip to main content

Sinds een aantal dragen brand het oranje servicelampje van mijn experiabox (v10) 

Normaal gaat ie dan spoedig updates installeren of iets dergelijks maar nu blijft ie branden.

Aanvankelijk merkte ik hier verder niets van maar nu is dus sinds gisteren mijn internetsnelheid weggevallen. 

Normaal krijg ik tegen de 200mb/s waar ik ook voor betaal. 

Nu is dat zo rond de 80 geworden.

Gelukkig niet extreem traag maar eigenlijk niet voldoende als je een 4k stream wilt kijken en tegelijk games van 100gb wilt downloaden…

Is dit probleem bekend bij meer mensen? Gaat dit vanzelf weer over?

Werkt mijn box misschien niet voldoende meer?

Ik kan me nog herinneren dat ik jaren terug ook eens problemen had en toen een nieuwere versie box kreeg toegestuurd (en het internet daardoor ook gelijk sneller was).

Heb voorlopig eigenlijk alleen maar de box een keer aan en uitgezet maar dat heeft niet geholpen.

Het lampje komt terug en de snelheid blijft laag.

Je snelheid is gehalveerd en het Orange lampje brand.

Ik vermoed het volgende.

Jij hebt een verbinding over 2 lijnen ( Bonding ) , Hiervan doet nu 1 van beide niks waardoor het modem dit aangeeft d.m.v Orange lampje en je snelheid hierdoor inderdaad +/- Gehalveerd is.

Als het goed is zitten er 2 Lampjes op het modem waar de DSL kabel ( Grijs ) naar binnen gaat, Ik denk dat er hiervan maar 1 actief is ( Of L1 of L2 ) 

Waarom dit is kan meerdere redenen hebben.

Maar laten we beginnen bij het begin...

Zitten bij het aansluitpunt ( ISRA ) Beide kabels zowel de grijze als de blauwe aangesloten ?


Klopt L1 brandt inderdaad niet.

Door een ander probleem met de computer is gisteren de hele computer losgekoppeld, open gemaakt, schoon gemaakt, gecheckt etc.

(Het oranje lampje brande daarvoor echter ook al volgens mij)

Foto gemaakt van hoe alles zat dus als het goed is zou alles goed terug gezet moeten zijn? Mogelijk toch niet het geval?

De computer is in ieder geval niet handig gepositioneerd om makkelijk even achter te kijken of alles goed zit. Ik weet niet eens wat ik daar moet zien.

Wat is het ISRA punt waar kan ik dit vinden?

Ik heb sterk het vermoeden dat dit het wel zal zijn inderdaad.


ISRA is het aansluitpunt van KPN, Meestal is dit of een wand aansluiting met 2 connectoren en anders bevindt deze zich in de meterkast.

 

Een van deze dingen.

 


Ah juist het zit hier naast mn computer. 

Had het al gevonden.

Allebei de kabels zaten erin. Heb de boel goed aangedrukt en ook op de dsl kabel zitten duwen.

Lampje l1 ging toen knipperen en nu is het weer groen en is het service lampje ook groen ipv oranje.

en sure enough speedtest geeft weer veel hogere fijne snelheden.

Neem aan dat deze kabel op de een of andere manier niet helemaal goed meer vastzat door al het gedoe met de computer.

Waren de andere computer issues ook maar zo makkelijk op te lossen!

Bedankt voor de hulp.


Super om te lezen dat je bent geholpen @MasterKroket.

 

Goeie troubleshoot @LaurensZalm :blush:


Goed om te horen dat je weer lekker op je verwachte snelheid door kan...