Skip to main content
Beantwoord

Oude KPN bekabeling verwijderen uit meterkast: hoe regel ik dit?

• January 19, 2026
  • 5 reacties
  • 127 keer bekeken

Ik heb al een tijde glasvezel, nu komt er uit mijn kruipte ruimte een dikke oude kabel (oude telefoon aansluiting) wat opsplits in 2 kabels 1 naar mij en 1 naar mijn boven buurman/buurvrouw.

Ik naam aan dat KPN niet meer diensten/producten via deze oude kabel verkoopt? zo niet hoe kan ik er voor zorgen dat deze oude dikke kabel wat uit de kruipruimte midden in mijn meterkast weggehaald kan worden.? via mijnaasluiting.nl zag ik KPN voorbij komen alleen ik kan hier niet een tekst in typen of selecteren om wat het gaat, wil ook niet dat ze de glasvezel ineens weghalen of afkoppelen.

Wie kan me hier mee helpen zodat dit goed geregeld word.

Beste antwoord door Ik_Combineer

@Noordzee wij gaan nadrukkelijk niet over de kabel voor het ISRA punt. Tuurlijk kunnen wij die verlengen als hij is afgeknipt, of weer omhoog krijgen als deze in de kruipruimte ligt. Maar een beslissing of deze kan worden verwijderd is niet aan ons.

@Vkan gewoon aanvragen op mijnaansluiting.nl. er wordt dan binnen enkele dagen contact opgenomen en dan kan je vertellen wat de situatie is. Vaak krijg je direct toestemming om hem af te knippen/zagen als je dit wilt. Je hoeft niet bang te zijn dat KPN de glasvezel voor de deur weg haalt. Als dat zo zou zijn zou je die aanvraag ook voor andere adressen kunnen doen en hun benadelen.

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 19, 2026

Hallo ​@Vkan ,

Het is niet toegestaan om dit zelf te doen. Wil je de kabels verwijderd hebben, dan kun je een KPN-monteur inschakelen. Hou dan wel rekening met kosten voor die monteur. De monteur kun je aanvragen via deze website: 

https://www.kpn.com/service/monteur

Extra service

Heb je extra hulp nodig? Ook dan kan de KPN monteur bij je langskomen. Denk bijvoorbeeld aan:

• Kabels wegwerken in de kruipruimte
  • Apparaten aansluiten die niet in het installatiepakket zitten
  • Een storing oplossen die niet bij KPN ligt

Onze monteur gaat voor je aan de slag vanaf € 80,-.

• January 19, 2026

Het zou zomaar kunnen dat jouw bovenburen nog op koper zitten. Misschien hebben ze glasvezel wel geweigerd. 

Zit die kabel in de weg?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 19, 2026

@Noordzee wij gaan nadrukkelijk niet over de kabel voor het ISRA punt. Tuurlijk kunnen wij die verlengen als hij is afgeknipt, of weer omhoog krijgen als deze in de kruipruimte ligt. Maar een beslissing of deze kan worden verwijderd is niet aan ons.

@Vkan gewoon aanvragen op mijnaansluiting.nl. er wordt dan binnen enkele dagen contact opgenomen en dan kan je vertellen wat de situatie is. Vaak krijg je direct toestemming om hem af te knippen/zagen als je dit wilt. Je hoeft niet bang te zijn dat KPN de glasvezel voor de deur weg haalt. Als dat zo zou zijn zou je die aanvraag ook voor andere adressen kunnen doen en hun benadelen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 20, 2026

Kabel komt erg irritant midden gelijk vooraan (bij de deur) midden uit mijn kruipruimte.. Mijn boven buren heeft ook glasvezel loop ook via mijn Electra kast. 

Ik zal mijn boven buurvrouw is vragen of ze deze gebruikt wat ik weet zou KPN deze aansluiting niet meer aanbieden ivm glasvezel wat er al meer dan een jaar licht. Me buurvrouw is nieuw moet dus nog alles aanvragen. Zal daarna een verwijdering aanvragen via mijnaansluiting.nl

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 23, 2026

@Noordzee Zie onderstaande antwoord van KPN.

@Ik_Combineer Bedankt je heb idd gelijk ik mag het zelf weg halen.

Je aanvraag voor het verwijderen van de
koperverbinding(en)
Beste meneer, mevrouw …….,
We vervangen ons kopernetwerk door glasvezel. Het kopernetwerk zetten we stap voor stap
uit. Sinds kort mag je zelf de koperverbinding in je woning verwijderen.
Hoe ga je te werk
Het is belangrijk dat je de koperverbinding zo zorgvuldig en veilig mogelijk verwijdert. Hoe je dit
doet, leggen we je uit in de bijlage van deze brief.
Goed om te weten
• De glasvezelverbinding mag je niet zelf verwijderen, daarvoor komen we bij je langs.
• We zetten in onze administratie dat er geen koperverbinding meer is. Ga je de
koperverbinding toch niet verwijderen? Laat dit dan aan ons weten.
• Het is belangrijk dat de gebruiker van de koperverbinding(en) de diensten zelf opzegt.
Vragen?
Stuur een mail met je vragen naar aflassingen@kpn.com.
Met vriendelijke groet,
Team KPN

Stappenplan: zo verwijder je de koperverbinding
Stap 1: Knip de kabel dicht bij het ISRA-punt door met een tang. Zo weet je zeker dat je de
koperkabel van KPN doorknipt. Het verschil tussen een 230+ volt kabel en de koperkabel van KPN is
niet altijd goed te zien. Zorg dus dat je veilig te werk gaat.
Stap 2: Vervolgens trek je de kabel terug tot de gewenste lengte en kan je het ISRA-punt
verwijderen.
Stap 3: De koperkabel kan je dan oprollen en in de kruipruimte leggen of buiten in de grond bij de
erfgrens. Heb je het ISRA-punt verwijderd? Dan mag je over het ISRA-punt heen stuken.
Zo herken je het ISRA-punt
Een aansluitpunt voor de koperlijn noemen we een ISRA-punt. Die kan er op verschillende manieren
uitzien en vind je meestal in de meterkast, hal of woonkamer. Hieronder zie je een aantal
voorbeelden van ISRA-punten die er zijn.
ISRA 1:

ISRA 2: LASDOP: