Skip to main content
Beantwoord

Oude NT verwijderen van glasvezelpunt

• February 27, 2026
  • 10 reacties
  • 118 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb een nieuwe zwarte modem ontvangen voor een glasvezelaansluiting, maar helaas lijkt er al een oude modem (?) overheen geschoven te zijn door één van de vorige bewoners. Het blijkt niet gemakkelijk om de oude modem er zonder veel geweld af te halen. Zijn daar tips voor?

Beste antwoord door joey92

als ik zo naar die laatste foto kijk. dan lijkt het wel alsof dat zwarte flex buisje hem juist vast houdt. het lijkt erop dat deze Patchcover precies in zo'n inkeping valt en daardoor zo vast zit.

10 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 27, 2026

Goeie vraag ​@CharlieRunkle ik trek ​@Ik_Combineer even aan zijn mouw 😉. Hij weet het vast!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 27, 2026

Beste ​@CharlieRunkle Bovenin bij dat gat dat deel ingedrukt houden, dan kun je het oude glasvezeldeel voorzichtig naar beneden trekken.

En in omgekeerde volgorde volgens meegeleverde beschrijving de nieuwe glasvezelkast er op schuiven.

Succes.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

Beste ​@CharlieRunkle eerst de voedingsstekkertje er uithalen, die zie ik nog aangesloten zitten onderaan.

Dat is de glasvezel, niet de voeding. Niet lostrekken dus!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 27, 2026

Tekst aangepast ​@Arjan van B en ​@CharlieRunkle 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 27, 2026

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Klopt, dat is inderdaad de glasvezelkabel, die laat ik maar zitten. 😉
@JanD “Bovenin bij dat gat dat deel ingedrukt houden”. Dat gedeelte is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb geprobeerd het lipje naar achteren te duwen (dat gaat overigens vrij gemakkelijk) en hoopte ’m dan naar onderen te kunnen schuiven, maar hij zit echt muurvast.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • February 27, 2026

als ik zo naar die laatste foto kijk. dan lijkt het wel alsof dat zwarte flex buisje hem juist vast houdt. het lijkt erop dat deze Patchcover precies in zo'n inkeping valt en daardoor zo vast zit.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

(En) die kier in het bovenaanzicht van het kastje zelf zorgt er ook voor dat het niet meer lekker schuift, zou ik denken.

Ik_Combineer heeft elders een video geplaatst waarin goed te zien is hoe het moet schuiven. Met daarboven ook een goede foto van het kastje dat op je muur zit.

En detail:

Ik heb een nieuwe zwarte modem ontvangen voor een glasvezelaansluiting, maar helaas lijkt er al een oude modem (?) overheen geschoven te zijn

Dat zwarte ding noemt KPN een glasvezelkastje. En het witte op de muur het glasvezelaansluitpunt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 27, 2026

Bedankt allen voor de tips, heel behulpzaam. Ik ga morgen maar weer eens een poging wagen om te kijken of ik ’m eraf krijg. Wordt vervolgd!

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 1, 2026

Het is uiteindelijk gelukt door er van bovenaf een schroevendraaier in te steken, het uiteinde tegen de bovenkant van de onderste richel van de oude patchcover te houden en ‘m voorzichtig los te tikken met een hamer op de schroevendraaier. Na een paar tikken kwam hij los. En ja ​@joey92, hij zat inderdaad klem door het zwarte flex buisje.

Iets heel anders dat mij veel tijd heeft gekost, was dat bleek dat de op de achterkant van de box vermelde SSID niet klopte met de daadwerkelijke SSID. Daar kwam ik pas achter toen ik eenmaal bekabeld op de modem ingelogd was. 😩

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@CharlieRunkle welkom op de KPN Community. Zoals je merkt denken we graag even mee! Het is dus allemaal gelukt? Mochten er toch nog zaken zijn waarbij we kunnen helpen laat het dan weten!