Skip to main content
Beantwoord

Oude telefoonaansluiting in nieuw appartement. Wat kan ik hiermee?

• 19 maart 2025
  • 13 reacties
  • 111 keer bekeken

Beste mensen, Hier het volgende probleem. Wij gaan binnenkort verhuizen naar een appartement alwaar ik deze aansluiting aantrof. Aan de vierpolige aansluiting zijn 2 draden aan de achterzijde gemonteerd die eindigen aan elk uiteinde in een telefoonstekker (geen utp). Hierboven zitten twee telefoonaansluitingen (blauw en wit) In mijn huidige woning heb ik al enige tijd glasvezel dus dit is een mij onbekend iets. Kan iemand uitleggen wat ik hiermee kan of moet. Alvast bedankt voor het meedenken. vrgr. Bueno.

Beste antwoord door Ik_Combineer

VwDt schreef:

De 2 kabels die zichtbaar zijn zijn waarschijnlijk netwerkkabels
die op een andere plaats weer uit de muur komen.
Hiermee kan je dan een bedraad thuisnetwerk maken.

Ik kan het uiteraard fout hebben, en kan het ook niet precies uitleggen. Maar ik weet echt vrij zeker dat die onderste twee kabels oude binnen geleidingen zijn voor de vaste telefonie. Dat zie ik aan de kleur/structuur/dikte van de kabels. ​@DaveA wat denk jij?

​@bueno60 het kan in principe nooit kwaad om ergens je kabel in te steken als het om internet gaat. Er staat geen spanning op onze kabels. Zeer waarschijnlijk is de bovenste witte ingang het punt waar internet uit komt. Maar ik zou op de dag van aansluiting even met KPN bellen. U kunt dan gebruik maken van de installatiegarantie wat inhoudt dat er kosteloos een monteur kan komen. Wij fatsoeneren dan dit punt zodat het er weer netjes uit ziet zoals het hoort.

Bekijk origineel

13 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 19 maart 2025

Dit is een koper- oftewel xDSL aansluiting ​@bueno60 

Beetje vreemde combi, dat wel.

• 3271 reacties
  • 19 maart 2025

Ik denk dat bovenin het originele ISRA punt is waar je het KPN modem op aan moet sluiten. De onderste helft is een eigen creatieve uitspatting van de vorige bewoner. Normaal gesproken hoort daar een blind plaatje te zitten.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 63 reacties
  • 19 maart 2025

Ik vermoede al zoiets maar ik ben dan altijd een beetje huiverig om zomaar overal stekkers in te steken. Hoop dat de glasvezel snel hier komt. Beter dat dit. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 63 reacties
  • 19 maart 2025

Sorry maar nog even bedankt voor jullie snelle reactie 

• 5892 reacties
  • 19 maart 2025

Dit kan prima werken, afhankelijk van de kabellengte, naar de straatkast of centrale.

• 386 reacties
  • 19 maart 2025

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4399 reacties
  • Antwoord
  • 19 maart 2025
VwDt schreef:

Ik kan het uiteraard fout hebben, en kan het ook niet precies uitleggen. Maar ik weet echt vrij zeker dat die onderste twee kabels oude binnen geleidingen zijn voor de vaste telefonie. Dat zie ik aan de kleur/structuur/dikte van de kabels. ​@DaveA wat denk jij?

​@bueno60 het kan in principe nooit kwaad om ergens je kabel in te steken als het om internet gaat. Er staat geen spanning op onze kabels. Zeer waarschijnlijk is de bovenste witte ingang het punt waar internet uit komt. Maar ik zou op de dag van aansluiting even met KPN bellen. U kunt dan gebruik maken van de installatiegarantie wat inhoudt dat er kosteloos een monteur kan komen. Wij fatsoeneren dan dit punt zodat het er weer netjes uit ziet zoals het hoort.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • 325 reacties
  • 19 maart 2025

Je zult denk ik gelijk hebben ​@Ik_Combineer​. In principe zegt ​@bueno60 ook al dat de twee kabels die uit de muur komen telefoonkabels zijn. Zo zien ze er voor mij namelijk ook uit. Maar hoe dit nou ooit bedacht is door iemand is me een raadsel.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 63 reacties
  • 20 maart 2025

Bedankt voor al jullie opmerkingen/suggesties. Dan zit ik nog met het volgende. De draden alsmede de twee uitgangen zijn van/voor gewone telefoonstekkers. Ik heb een box 12 die uiteraard alleen utp uitgangen heeft (behoudens thuisbellen). Hoe kan ik deze dan aansluiten. Ik heb dus ook een abo met tv van kpn. Anders lijkt mij de optie  https://community.kpn.com/members/ik-combineer-360231 een goed idee om toch een monteur langs te laten komen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4399 reacties
  • 20 maart 2025

De grijze poort op de box12 is voor een dsl kabel. Die kunt u in de witte poort doen aan de bovenkant van dit aansluitpunt.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 63 reacties
  • 20 maart 2025

Oké, dit is een duidelijk antwoord. Ik ga dat proberen zodra ik verhuisd ben. Dank voor de supersonische reactie .

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6936 reacties
  • 21 maart 2025
bueno60 schreef:

Oké, dit is een duidelijk antwoord. Ik ga dat proberen zodra ik verhuisd ben. Dank voor de supersonische reactie .

Dan horen we graag wat jouw bevindingen dan zijn! Iedereen bedankt voor de bijdragen en expertise in dit topic. Zoals blijkt is dat enorm waardevol!  

• Auteur
  • Slimmerik
  • 63 reacties
  • 21 maart 2025

Dat gaat pas op zijn vroegst 29 april zijn. Dus even geduld graag allemaal. Waarvan akte.

Reageer