Skip to main content

KPN Netwerk heeft recent bij ons in de buurt (Utrecht) glasvezel aangelegd en ook een aansluitpunt binnenshuis geïnstalleerd. Onze huidige provider (Ziggo) biedt bij ons huidige abonnement niet heel snel internet aan (tot 50Mbit/s) en KPN kan voor hetzelfde geld tot 500Mbit/s aanbieden. Ik overweeg dus over te stappen.

Ik vroeg mij wel iets af. Wij hebben een bovenwoning waarbij het aansluitpunt voor glasvezel onderaan de trap op de begane grond zit, de aansluiting voor het huidige kopernetwerk op de 1e verdieping binnenkomt (al zal dat ook van beneden komen maar dat gaat door de vloer denk ik) en de router / modem (we hebben nu een 2in1 ding) op de 2e verdieping zit.

We willen dat graag zo houden (dat het modem op de 2e zit) maar dat zou betekenen dat willen we gebruik maken van de glasvezelaansluiting de kabel voor het modem van de begane grond naar de 2e moet lopen ipv vanaf de 1e zoals het nu ligt. Dat zal niet zo moeilijk zijn maar de vraag is of KPN daar mocht je dus overstappen de benodigdheden (zoals kabels, hoe je het aansluit op het glasvezelpunt) kan leveren? Ons Internet gaat er wel significant op vooruit dus wil dat zeker doen, maar kon moeilijk vinden of KPN je er de middelen (zoals geschikte / lang genoeg zijnde kabels) voor kan leveren om ook over te stappen op het glasvezelnetwerk als je dus ook naar KPN overstapt als provider. Ik hoop dat iemand dat weet, alvast bedankt.

Hi Yannick, welkom hier. 

De monteur heeft die kabels bij zich. Het gaat hier om een netwerkkabel die vanaf de begane grond naar de 2e verdieping getrokken moet worden. Dit doet de monteur echter niet, hij mag namelijk niet boren. 

Is er al een kabelgoot of iets dergelijks waar de kabel moeiteloos doorheen kan? Dan is dit geen probleem. Dan kan de monteur een kabel op maat maken, kunnen jullie samen de kabel doorlussen en kan hij een stekkertje monteren en de modem aansluiten.

Van belang is dat er ruimte is waar de kabel langs kan, zonder dat de monteur dit zelf moet realiseren.