Skip to main content
Beantwoord

Overstappen naar KPN met behoud van eigen FRITZ!Box 5530AON, is dat mogelijk?

• May 31, 2026
  • 7 reacties
  • 56 keer bekeken

Geachte,

Het scheelt mij 15 euro/maand als ik overstap naar KPN met dezelfde snelheid als wat ik nu heb.

Mijn eis is dat ik mijn fritzbox behoud.

Moet ik na activatie en installatie (door een monteur) dit zelf regelen, of weet de monteur hoe ie de fritzbox instelt voor het KPN netwerk?

Ik heb de FB 5530AON en wil een 1 Gbit/s abonnement aangaan bij KPN.

Beste antwoord door HRJ

@Lazarus je hebt een fb 5530 aon, dus neem ik aan dat je op een aon netwerk zit met een SFP geschikt hiervoor. Als je op de site van freedom.nl je postcode intoetst zie je op wat voor netwerk je bij KPN komt (Freedom zit op het KPN netwerk).

Indien dit XGS-PON is, heb je een andere module nodig. Voor de rest moet je bij de instellingen van de FB bij internet, toegangs gegevens het kpn profiel kiezen en klaar ben je!

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 31, 2026

Hallo ​@Lazarus ,

Die Fritzbox moet je dan zelf aansluiten, maar dat hoeft niet moeilijk te zijn. 

Leesvoer:

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 31, 2026

Waarschijnlijk kom je bij KPN op het XGS-PON netwerk. Als je nu nog op het AON netwerk zit is er wel een andere SFP module nodig.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 31, 2026

Waarschijnlijk kom je bij KPN op het XGS-PON netwerk. Als je nu nog op het AON netwerk zit is er wel een andere SFP module nodig.

Dank voor uw reactie.

Hoe kom ik daar achter?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 31, 2026

Hallo ​@Lazarus ,

Die Fritzbox moet je dan zelf aansluiten, maar dat hoeft niet moeilijk te zijn. 

Leesvoer:

Dank voor uw reactie.

Zelf heb ik ook dit gevonden.

https://fritz.com/nl-nl/apps/knowledge-base/FRITZ-Box-5530/3588_FRITZ-Box-instellen-handleidingen-voor-verschillende-providers

Echter, iemand anders heeft het over het XGS-PON netwerk.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • May 31, 2026

@Lazarus je hebt een fb 5530 aon, dus neem ik aan dat je op een aon netwerk zit met een SFP geschikt hiervoor. Als je op de site van freedom.nl je postcode intoetst zie je op wat voor netwerk je bij KPN komt (Freedom zit op het KPN netwerk).

Indien dit XGS-PON is, heb je een andere module nodig. Voor de rest moet je bij de instellingen van de FB bij internet, toegangs gegevens het kpn profiel kiezen en klaar ben je!

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 31, 2026

XGS-PON dus. Bedankt.

Zodra alles in werking is gesteld zal ik dit topic updaten, zodat iedereen het proces kan volgen en wellicht makkelijker overstapt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 31, 2026

@Lazarus mocht je geen nieuwe sfp module willen kopen: je kunt de lan 1 poort van de FB ook als wan inrichten. Mis je uiteraard wel een lan poort.