Skip to main content

Goedemorgen, 

Enkele keren per maand heb ik geen internet verbinding. Zowel wifi als ethernet. Router geeft geen problemen aan, geen storingen of onderhoud gemeld en op afstand lijkt de router het gewoon te doen. Resetten (hard en soft) geeft geen oplossing, router recent laten vervangen, maar ook geen effect. Tv werkt gewoon, het is alleen internet. Enkele keren per maand en dan enkele uren. Niemand heeft een oplossing. Wie o wie heeft een tip? 

Hallo @itvonline full screen , heb je al eens getest of er misschien apparatuur in je netwerk is dat dit veroorzaakt?

Als internet uitvalt kan je bijv het volgende doen:

• alle apparaten ontkoppelen en wifi uitzetten
  • één laptop bedraad aansluiten op je router
  • zien of internet dan wel/niet werkt
  • als het wel werkt: één voor één de apparaten weer aansluiten en kijken waar het mis gaat
  • als het nog steeds niet werkt: foutlog in je router raadplegen en evt het glaskastje herstarten (als je glasvezel hebt)

Ok, een stap verder…

Mijn nieuwe PC (enkele weken oud) blijkt de boosdoener te zijn. Zodra ik die aanzet valt het gehele netwerk in huis uit. Heb nu deze PC via wifi aangesloten, maar dan heb ik zeer langzaam internet. Zodra ik de ethernet kabel weer aansluit valt het gehele netwerk uit. Kabels getest, switches getest, routers getest, allemaal geen problemen.

Dus wat nu? Andere ethernet kaart?

Hoi @itvonline full screen , wellicht staat de netwerkkaart verkeerd ingesteld? Zorg dat de PC een IP-adres automatisch krijgt toegewezen. Alles verder op standaard laten staan en geen geavanceerde instelingen gebruiken.

Als het goed is, krijgt je kaart dan een IP-adres toegewezen van de router dmv DHCP (die optie kan je in de instellingen wellicht tegenkomen).

Beste @XS4-Arjan 

de netwerkkaart staat ingesteld op DHCP. Desondanks nog steeds hetzelfde probleem….

Adviezen?

Hallo @itvonline full screen kan het zijn dat er een probleem in de gebruikte netwerkkabel zit? Je kan eens proberen om deze te vervangen met een andere om te zien of dat effect geeft.

Geeft de kaart op de PC zelf geen fouten?

@XS4-Arjan Kabel getest; geen probleem. PC geeft zelf geen fouten aan. Alle software is up-to-date. Zodra ik de ethernet kabel inplug in de PC valt in het hele huis het internet signaal weg (Wifi functioneert dus wel, maar geen signaal). Alsof er ergens een conflict is of een overbelasting. Er draait niets op de PC, VPN client al verwijderd, geen effect. DHCP goed ingesteld.

Switch getest; ook geen probleem, KPN router is al vervangen. Leverancier PC heeft ook geen ideeen meer, online weinig te vinden (allemaal gericht op DHCP...) Iemand?

Het wordt wel erg lastig zo. Is het een losse kaart, of zit ethernet in het moederbord? Zijn de drivers geupdated naar de laatste versies?

Reageer