Skip to main content

Sinds ongeveer een jaar is er in onze woning pair bonding aangelegd, maar aangezien wij hetzelfde abonnement hebben gehouden is de snelheid niet hoger geworden (logisch). Nu is het sinds maart mogelijk om een eigen modem aan te sluiten, maar de modem die ik op het oog heb kan enkel aangesloten worden op enkele VDSL en niet op pair bonded VDSL. Is het mogelijk om terug te stappen naar enkele VDSL, door thuis wijzigingen aan te brengen? Ik zou namelijk erg graag een eigen modem willen gebruiken (niet de ExperiaBox of de aangeboden FritzBox). De HelpDesk kon mij niet echt verder helpen, vandaar deze post op het forum.

Welk modem heeft u op het oog als ik vragen mag?


Hallo, 

Het gaat hier om de ASUS DSL-AC68VG. Deze is compatibel met enkel VDSL en niét met pair bonding.

Welk modem heeft u op het oog als ik vragen mag?

 


Heb je ook TV van KPN?

Zo ja, dan ben ik bang dat die Asus niet gaat werken.

Je doet er mijns inziens veel verstandiger aan om een FRITZ!Box 7583 aan te schaffen.


Heb je ook TV van KPN?

Zo ja, dan ben ik bang dat die Asus niet gaat werken.

Je doet er mijns inziens veel verstandiger aan om een FRITZ!Box 7583 aan te schaffen.

Volgens de site van "eigen modem keuze" is het mogelijk om IPTV aan de praat te krijgen op elke modem door IGMPv2 te activeren. Overigens lees ik over de FritzBox op andere plekken mindere reviews en blijf liever dus van FritzBox modems vandaan.


Dan moet die Asus router dus wel een igmp proxy hebben. Heeft die die?


Volgens de site van "eigen modem keuze" is het mogelijk om IPTV aan de praat te krijgen op elke modem door IGMPv2 te activeren. 

Dit staat op de site van de "eigen modem keuze"...

Bron.

Let daarbij vooral op het woordje proxy.

Tevens is het rode stuk essentieel voor een goede routerering naar vlan 4.

Dit zijn dingen die je niet kunt instellen op de Asus routers.

Zie anders ook het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Overigens lees ik over de FritzBox op andere plekken mindere reviews en blijf liever dus van FritzBox modems vandaan.

Ik denk dat de FRITZ!Box tot het topsegment gerekend mag worden voor consumentenrouters maar goed, ieder heeft zijn eigen voorkeur.


Ja, deze beschikt over een IGMP proxy

Dan moet die Asus router dus wel een igmp proxy hebben. Heeft die die?

Het enige obstakel in mijn ogen op dit moment is de pair bonding die sinds vorig jaar hier in geïnstalleerd , die niet compatibel is met consumenten modem/routers (behalve de FritzBox en Experiabox dus).


Volgens de site van "eigen modem keuze" is het mogelijk om IPTV aan de praat te krijgen op elke modem door IGMPv2 te activeren. 

Dit staat op de site van de "eigen modem keuze"...

Bron.

Let daarbij vooral op het woordje proxy.

Tevens is het rode stuk essentieel voor een goede routerering naar vlan 4.

Dit zijn dingen die je niet kunt instellen op de Asus routers.

Zie anders ook het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Overigens lees ik over de FritzBox op andere plekken mindere reviews en blijf liever dus van FritzBox modems vandaan.

Ik denk dat de FRITZ!Box tot het topsegment gerekend mag worden voor consumentenrouters maar goed, ieder heeft zijn eigen voorkeur.

Nou goed, echter wordt er afgeweken van m'n vraag; is het mogelijk om van pair bonding VDSL af te stappen? Dit vergroot namelijk mijn modem keuze en aangezien op mijn adres pair bonding niet effectief wordt gebruikt zou ik hier geen gebruik van willen maken en enkele VDSL willen gebruiken.


Ja, deze beschikt over een IGMP proxy

Ik heb nog geen enkele Asus gezien die over een IGMP proxy server beschikt en al helemaal niet een Asus waar ook DHCP optie 60 en rfc3442-classless-static-routes op ingesteld kunnen worden.

Maar ik laat me graag verrassen.


Maar is het mogelijk om de Uplink VDSL bonded terug te zetten naar VDSL?


Nou goed, echter wordt er afgeweken van m'n vraag; is het mogelijk om van pair bonding VDSL af te stappen? 

Je hoeft niet beide rj11 poorten van jouw IS/RA punt te gebruiken. Trek er maar eens eentje uit, dan zal je zien dat de verbinding op halve kracht verder loopt.

 

Dit vergroot namelijk mijn modem keuze en aangezien op mijn adres pair bonding niet effectief wordt gebruikt zou ik hier geen gebruik van willen maken en enkele VDSL willen gebruiken.

Als je echt een enorme keuze wil, hang dan een DrayTek Vigor 165 in full-bridge-mode aan jouw IS/RA punt en gebruik een router met een gewone ethernet WAN poort. De keuze wordt dan zo ontzettend veel groter.

Maar ik wil je met de beste bedoelingen wel op het hart drukken om heel goed naar de specificaties te kijken waar een router aan moet voldoen want voordat je het weet heb je er één aangeschaft waarop IPTV niet aan de praat te krijgen is.


Nou goed, echter wordt er afgeweken van m'n vraag; is het mogelijk om van pair bonding VDSL af te stappen? 

Je hoeft niet beide rj11 poorten van jouw IS/RA punt te gebruiken. Trek er maar eens eentje uit, dan zal je zien dat de verbinding op halve kracht verder loopt.

 

Dit vergroot namelijk mijn modem keuze en aangezien op mijn adres pair bonding niet effectief wordt gebruikt zou ik hier geen gebruik van willen maken en enkele VDSL willen gebruiken.

Als je echt een enorme keuze wil, hang dan een DrayTek Vigor 165 in full-bridge-mode aan jouw IS/RA punt en gebruik een router met een gewone ethernet WAN poort. De keuze wordt dan zo ontzettend veel groter.

Maar ik wil je met de beste bedoelingen wel op het hart drukken om heel goed naar de specificaties te kijken waar een router aan moet voldoen want voordat je het weet heb je er één aangeschaft waarop IPTV niet aan de praat te krijgen is.

Dankjewel voor de uitleg, ik heb zelf inderdaad ook al gekeken om zon Draytek te installeren (en zit ook nog zeker in mijn overweging!). Echter blijft ook hier t leiden van de pair bonding, maar ik zal is gaan kijken hoe het uitpakt als ik 1 ISRA punt ontkoppel. Ik ben mij zeker bewust van de eigenschappen die een modem nodig heeft, en neem de draytek zeker in overweging.


Het probleem van de pair binding*


Er is vrije modem/router keuze. Maar dat wil nog niet zeggen dat zomaar alles werkt. In de praktijk heb je ongeveer een handvol opties. Misschien iets meer, maar dan houd het wel zo ongeveer op.

Als je alleen internet hebt, dan zijn er een stuk meer mogenlijkheden. Maar tv van KPN maakt de mogenlijkheden zeer beperkt.


Dankjewel voor de uitleg, ik heb zelf inderdaad ook al gekeken om zon Draytek te installeren (en zit ook nog zeker in mijn overweging!). Echter blijft ook hier t leiden van de pair bonding, maar ik zal is gaan kijken hoe het uitpakt als ik 1 ISRA punt ontkoppel. Ik ben mij zeker bewust van de eigenschappen die een modem nodig heeft, en neem de draytek zeker in overweging.

Ik heb bij DrayTek Nederland de vraag uitstaan of ze op de Vigor 165 of anders de Vigor 130 Bonded VDSL kunnen/willen gaan ondersteunen.

Dan is de fictieve V11 ook voor de bonded VDSL abonnee niet fictief meer. :wink:


Als je genoeg hebt aan de snelheid over 1 lijn dan kun je een ander modem op 1 lijn laten werken.

Trek voor de test 1 vd 2 lijnen even los en kijk wat de snelheid dan is, en dan ook de andere even testen, er kan verschil in zitten.

 

Overigens lees ik over de FritzBox op andere plekken mindere reviews en blijf liever dus van FritzBox modems vandaan.

Ik denk dat de FRITZ!Box tot het topsegment gerekend mag worden voor consumentenrouters maar goed, ieder heeft zijn eigen voorkeur.

Voor zo ver ik het kan beoordelen sluit ik me daar helemaal bij aan, maar de laatste >15 jr. heb ik eigenlijk geen andere modems meer gezien.

Ik zou graag zien waar je die wijsheid vandaan hebt.

Voor de fritzbox en alle andere apparaten met veel mogelijkheden geldt : “het voordeel is dat alles kan, het nadeel is dat alles kan”. ( nou ja, alles :-/   )

Maar ik weet wel iemand die er minder enthousiast over is, ik noem geen namen @PeterG 

Nou ja eentje dan  :-)


Maar is het mogelijk om de Uplink VDSL bonded terug te zetten naar VDSL?

Ik zou voor enkel modem/router m'n bonding terug willen laten zetten naar een enkele lijn. Ook al gebruik je de snelheid niet voor internet, de overcapaciteit wordt wel gebruikt voor tv (en bellen, maar dat is verwaarloosbaar). Bovendien, mocht je ooit 4k tv willen dan moet je snelheid minimaal 100 Mb/s zijn (ook al is je abo maar 50). En als je dat met een enkele lijn niet kunt halen snij je jezelf dan behoorlijk in de vingers.


Hoi @Grianne71! Mijn excuses voor de zeer late reactie. We hebben dit topic gemist blijkbaar. Volgens mij ben je al helemaal geïnformeerd en geadviseerd verder. Het antwoord is ja, je kan teruggaan van bonding naar single… We doen dat in de praktijk eigenlijk niet echt vaak natuurlijk, maar we kunnen je terugzetten. 


Als er 1 (vd2) lijnen onderbroken wordt dan gaat alles op halve snelheid verder, dus kun je ook 1 lijn gebruiken zonder iets te laten veranderen, of ?

( maar ik herhaal  mezelf zie ik nu )


Dan gaat 't servicelampje op oranje ten teken dat er een storing is; je verbinding is immers vanuit de centrale ingesteld op bonding dus een niet werkende lijn betekent automatisch een storing. De verbinding blijft volgens mij wel werken, inderdaad op halve snelheid. 


Hoi @Grianne71! Mijn excuses voor de zeer late reactie. We hebben dit topic gemist blijkbaar. Volgens mij ben je al helemaal geïnformeerd en geadviseerd verder. Het antwoord is ja, je kan teruggaan van bonding naar single… We doen dat in de praktijk eigenlijk niet echt vaak natuurlijk, maar we kunnen je terugzetten. 

Ik heb geen reactie meer van je gezien @Grianne71 dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!