Skip to main content

Om de toegang voor de kinderen te beperken stel ik de Experia v10A (firmware v5.00.43 build447) op 2 devices voor 7 dagen één tijdslot in waarin de devices internet toegang hebben. Het probleem is echter dat vaak de volgende dag al de instellingen gewijzigd zijn. Dit kan zijn dat het tijdslot is uitgebreid tot de gehele dag (voor beide devices en alle dagen, dus alles groen) of dat de schema juist zijn verdwenen (dus de 2 devices worden niet meer getoond bij parental control).

Op zaken uit te sluiten (er wordt over parental control niets gelogd) heb ik IPv6 uitgeschakeld en ook elk device in het netwerk een vast IP gegeven (DHCP). Devices betreffen Win10 laptop en XBOX. Er staat een sterk wachtwoord op de router, kans dat kinderen de instellingen weten te wijzigen is nihil.

Waarom blijven de parental control instellingen niet goed bewaard?

Resultaat is dat ik zelf dagelijks de parental control settings moet controleren en dus vaak corrigeren/instellen. Dit automatiseren is me niet gelukt door brakke webinterface van de router (iemand al een library gemaakt die router op API-achtige wijze kan aanspreken?).

Hoi @coret, het modem hoort die instellingen inderdaad wel te bewaren. Ondanks dat de kans klein is dat de kinderen het wachtwoord weten, is het voor de zekerheid wel handig om het wachtwoord te wijzigen naar iets wat je verder nergens gebruikt. Dan weet je zeker dat ze er niet bij kunnen. Voordt je dat doet kan je het modem voor de volledigheid ook even helemaal opnieuw instellen, zodat je met een schone lei begint.