Skip to main content
Vraag

Ping tijden via KPN speedtest sinds vandaag meer dan verdubbeld

• 18 maart 2025
  • 9 reacties
  • 87 keer bekeken

Ik heb op de NAS elke 4 uur een speedtest lopen naar de KPN speedtest server.

Deze testen heb ik ingesteld op 11 februari 2025 en tot nu toe was bij elke test de ping tijd rond de 2 ms.

Gemiddeld waren deze, om precies te zijn: 1,946 ms.

Sinds vannacht echter zijn deze ping tijden gegaan naar rond de 4ms. Om weer precies te zijn, gemiddeld 4,145ms.

Dat is meer dan een verdubbeling. Ik heb nog even een speedtest direct vanaf de router gedraaid en die geeft ook een resultaat in de buurt van 4 ms.

Zijn er  meer mensen die dit hebben gezien?

9 reacties

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 20 maart 2025

Inmiddels zijn de pingtijden sinds vannacht weer terug op 2ms.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 20 maart 2025

Hoi ​@Jdevrie. Mooi dat de ping weer op het oude niveau zit. Liep je nog tegen problemen aan met een ping op 4 ms? 

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 20 maart 2025
Arjan van KPN schreef:

Hoi ​@Jdevrie. Mooi dat de ping weer op het oude niveau zit. Liep je nog tegen problemen aan met een ping op 4 ms? 

Nee hoor 4ms is nog best goed vergeleken met bijvoorbeeld Ziggo coax. 

Het viel mij alleen op in de lijst met speedtest resultaten dat deze plotseling omhoog ging.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 21 maart 2025

We mochten je even iets minder, maar nu is alles weer koek en ei 😉

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 21 maart 2025

Oh no!! Now you hate me!!!!!! That is terrible.😂😂🤣🤣

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 21 maart 2025

Lijkt weer allemaal helemaal steady:

Maar nu ga je mij weer haten. Dit is was mijn dochter. Bij mij op Odido zijn de upload snelheden iets hoger:

Terwijl we toch beiden voor 1Gb/s betalen. 🤔

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 24 maart 2025

Dat verschil in snelheid heeft te maken met de glasvezeltechniek waarvan gebruik wordt gemaakt en de stabiliteit die gegarandeerd moet worden. Omdat ik zelf moeilijke materie vindt en niet goed kan uitleggen, heb ik een eerder bericht gevonden waarin het goed uitgelegd wordt: 

LaurensZalm schreef:

1000 is ook technisch helaas niet haalbaar in verband met de overhead op gigabit-poorten. Deze is zo'n 6%. In het begin dat KPN gigabit-internet aanbood werd er ook de volle 1000Mbps uit de centrale gestuurd met het gevolg dat apparatuur ‘over zijn nek’ ging en het dienstuitval opleverde. Er is toen besloten om bij gigabit internet een snelheid van maximaal 940Mbps uit de poort in de centrale te laten komen om de verbinding stabiel te houden.

Het nieuwe XGS-Pon ondersteund snelheden tot 10Gbit Hier heb je dus niet bovengenoemde beperking, Hier zal je dus met 1Gbit dit daadwerkelijk binnen keijgen.

Echter zou je hier in de toekomst 10Gbit over willen krijgen loop je tegen hetzelfde probleem aan.

Buiten dit kom je nog met de 1Gbit nog tegen het fysieke limiet aan van de meeste poorten en wellicht kabels etc aan de LAN zijde. Waardoor je nooit volledige 1Gbit zou kunnen halen zelfs al zou dit vanuit Infrastructuur geleverd worden.

Maar zelfs al zou dit niet spelen ( Allemaal 2,5Gbit apparatuur ) dan nog zal deze gecapped zijn ivm bovenstaande.

Er is in dit geval een overweging gemaakt voor stabiliteit ten koste van een stukje snelheid. Hiermee valt het nog netjes binnen de afwijkwaarde van 10%  met een stabiele verbinding.

Dus helaas zal deze nooit sneller gaan draien dan deze nu doet.

Bij Odido bieden ze alleen maar XGS-PON glasvezelverbindingen aan over hun eigen netwerk, als ik het goed heb. Daarom kunnen ze echt 1 Gbit/s leveren. Op dit moment heb jij een GoF-verbinding die de limitaties heeft zoals besproken in het bericht hierboven. 

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 24 maart 2025

@Arjan van KPN dat is een goed verhaal.

Ik heb inderdaad een 10Gb/s XGS-PON kastje van Huawei met daarachter een 2,5Gb/s LAN backbone. Wat ik daar echter lees is "Echter zou je hier in de toekomst 10Gbit over willen krijgen loop je tegen hetzelfde probleem aan.”. Wat zou je in godsnaam met 10Gb /s moeten voor privé gebruik. 

Ik heb voor de lol een paar dagen mijn Odido connectie op 2Gb/s laten zetten. Dat was wel leuk voor mij als techneut. Met 255MB/s downloads van usenet is zelfs een 20GB bestand in anderhalve minuut binnen maar verder totale overkill. Met 10Gb/s kan ik de hele buurt van Internet voorzien 😉. Dan kan ik zelf providertje gaan spelen. Alleen even de Cat6 SFTP naar de huizen  van de buren trekken 😂.

Veel mensen hebben tegenwoordig een veel snellere Internet aansluiting dan dat ze echt nodig hebben. Er word dan gezegd dat ze 500Mb/s nodig zouden hebben vanwege video streaming op meerdere apparaten. Echter als je echt gaat kijken naar het gebruik op je router als je bijvoorbeeld de KPN TV+ app gebruikt op je smart TV of media box dan zie je dat dat heel weinig is. Een data stream van de meeste providers, zelfs op 4K komt nauwelijks boven de 8Mb/s uit. Hier bijvoorbeeld de grafiek en getallen van mijn router tijdens het kijken van Deadpool and Wolverine op Disney+ in 4k.

Je ziet dat het gemiddeld 0,89MB/s seconde is dat is dus 0,89*9bits per byte (i.v.m. netwerk overhead) = 8,01Mb/s. Dus met een 50Mb/s kun je al 6 parallelle streams draaien (mocht je daar behoefte aan hebben). Als je dat zo bekijkt dan is 200Mb/s voor de meeste gezinnen al aan de hoge kant. 

Wel kan het van belang zijn om de capaciteit goed te verdelen. Laatst was ik bij vrienden met een nogal groot terrein waar ze op wonen en daar bleek een hele lange kabel over het terrein maar 100Mb/s seconde door te laten terwijl de rest van het netwerk gigabit was. Ze hadden dus last van haperende TV's met de Ziggo boxjes. Dat bleek te komen doordat hun zoon/kleinzoon vanaf steam games aan het downloaden was over hetzelfde 100Mb/s draadje. Ik heb toen die downloads moeten throtellen om te zorgen dat de TV's niet haperden tot het moment dat we een beter kabel hebben getrokken.

Op de sites van veel providers, inclusief die van KPN, worden veel te hoge snelheden aangeraden voor de meeste gezinnen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 25 maart 2025
Jdevrie schreef:

@Arjan van KPN dat is een goed verhaal.

Ik heb inderdaad een 10Gb/s XGS-PON kastje van Huawei met daarachter een 2,5Gb/s LAN backbone. Wat ik daar echter lees is "Echter zou je hier in de toekomst 10Gbit over willen krijgen loop je tegen hetzelfde probleem aan.”. Wat zou je in godsnaam met 10Gb /s moeten voor privé gebruik. 

Ik heb voor de lol een paar dagen mijn Odido connectie op 2Gb/s laten zetten. Dat was wel leuk voor mij als techneut. Met 255MB/s downloads van usenet is zelfs een 20GB bestand in anderhalve minuut binnen maar verder totale overkill. Met 10Gb/s kan ik de hele buurt van Internet voorzien 😉. Dan kan ik zelf providertje gaan spelen. Alleen even de Cat6 SFTP naar de huizen  van de buren trekken 😂.

Dan niet net zoals alle providers mensen een poot uitdraaien hè 😉 

Jdevrie schreef:

Veel mensen hebben tegenwoordig een veel snellere Internet aansluiting dan dat ze echt nodig hebben. Er word dan gezegd dat ze 500Mb/s nodig zouden hebben vanwege video streaming op meerdere apparaten. Echter als je echt gaat kijken naar het gebruik op je router als je bijvoorbeeld de KPN TV+ app gebruikt op je smart TV of media box dan zie je dat dat heel weinig is. Een data stream van de meeste providers, zelfs op 4K komt nauwelijks boven de 8Mb/s uit. Hier bijvoorbeeld de grafiek en getallen van mijn router tijdens het kijken van Deadpool and Wolverine op Disney+ in 4k.

Je ziet dat het gemiddeld 0,89MB/s seconde is dat is dus 0,89*9bits per byte (i.v.m. netwerk overhead) = 8,01Mb/s. Dus met een 50Mb/s kun je al 6 parallelle streams draaien (mocht je daar behoefte aan hebben). Als je dat zo bekijkt dan is 200Mb/s voor de meeste gezinnen al aan de hoge kant. 

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb zelf tijden lang een 50 Mbit/s verbinding gehad voor mijzelf en ik kon daarmee naar hartenlust downloaden en prima daarnaast TV kijken. Ik kan mij het nog voorstellen dat gezinnen een 200 Mbit/s nemen, omdat er ook veel apparaten dan draadloos verbonden zijn. Dan is de bandbreedte soms toch wel snel op bij lagere snelheden. 

Jdevrie schreef:

Wel kan het van belang zijn om de capaciteit goed te verdelen. Laatst was ik bij vrienden met een nogal groot terrein waar ze op wonen en daar bleek een hele lange kabel over het terrein maar 100Mb/s seconde door te laten terwijl de rest van het netwerk gigabit was. Ze hadden dus last van haperende TV's met de Ziggo boxjes. Dat bleek te komen doordat hun zoon/kleinzoon vanaf steam games aan het downloaden was over hetzelfde 100Mb/s draadje. Ik heb toen die downloads moeten throtellen om te zorgen dat de TV's niet haperden tot het moment dat we een beter kabel hebben getrokken.

Heel slim. Een compleet nieuwe kabel over het terrein trekken is ook geen sinecure, dus begrijpelijk dat dat later kwam. 

Reageer