Skip to main content
Beantwoord

Port forwarding lijst maken gaat niet: eerdere regels worden overschreven?

• January 13, 2026
  • 9 reacties
  • 42 keer bekeken

Ik maak portforwarding aan op de standaard manier.

Maak ik een 2e aan, dan wordt de eerste overschreven.

Er komt dus maar 1 zichtbaar en werkzaam.

Beste antwoord door Marlon92

Je kan elke service maar 1 keer gebruiken. Gebruik je hem een tweede keer, dan word de regel overschreven. 

9 reacties

• Antwoord
  • January 14, 2026

Je kan elke service maar 1 keer gebruiken. Gebruik je hem een tweede keer, dan word de regel overschreven. 

• Auteur
  • Helper
  • January 14, 2026

Vandaar.

Maar hoe doe je dat met 5  ip camera's…..gebruik je dan elke keer gewoon NIEUW?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 14, 2026

Vandaar.

Dat klopt. Bij de nieuwe KPN software kan je elke service naam maar 1 keer gebruiken. Verzin dus aparte namen zoals camera1, 2 enz.

• January 14, 2026

Vandaar.

Het beste gebruik je een VPN server. Want camera's worden nogal eens gehackt. 

Maar als je voor elke camera een poortforwarding wilt maken, dan gebruik je "Nieuw" inderdaad. En voor elke camera een andere poort aan de buitenkant. 

• January 14, 2026

Bij de nieuwe KPN software kan je elke service naam maar 1 keer gebruiken. 

Dat is in principe bij alle routers zo. De service naam vertegenwoordigd een poortnummer. Elk poortnummer kan je maar 1 keer gebruiken. Dus ook elke service naam kan je maar 1 keer gebruiken. Dit is gewoon hoe poortforwarding werkt. Niet iets speciaals van KPN ofzo.

• Auteur
  • Helper
  • January 14, 2026

helemaal duidelijk

met dank

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 14, 2026

Je kunt wel een zelfverzonnen hoge poort gebruiken en die naar die poort/IP op je interne netwerk forwarden. Dus als je camera b.v. op poort 1234 luistert, kun je

11234 portforward naar poort 1234 op 192.168.2.121 doorlussen voor camera 1
21234 portforward naar poort 1234 op 192.168.2.122 doorlussen voor camera 2
31234 portforward naar poort 1234 op 192.168.2.123 doorlussen voor camera 3

Maar dan komt bij mij eigenlijk de vraag op: Heb je die port-forwards ook echt wel nodig ????
Vaak is het ook zo dat een camera contact maakt met een server buiten jouw netwerk en op die manier te bekijken is. Dan heb jij op jouw router helemaal geen port-forwards nodig.

• Auteur
  • Helper
  • January 14, 2026

Camera's zijn oudere types en staan 24-7 aan. Wat jij bedoeld zijn nieuwere systemen.  Maar ik heb het nu opgelost. Had geen idee dat er nieuwe software van KPN was opgezet. Ik was 5 mnd niet thuis. Na stroom aanzetten waren alle oude instellingen verdwenen.

Nu werkt het weer.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Fijn dat het is opgelost ​@websmoker! Zoals je merkt denkt iedereen graag even mee :-) . Voor eventuele toekomstige meelezers is dit artikel op onze kennisbank wellicht interessant: 

Mocht je verder nog vragen hebben stel die dan gerust!