Skip to main content
Antwoord

Privédoorgifte werkt niet meer na onderhoud aan het netwerk door KPN

• February 7, 2025
  • 21 reacties
  • 259 keer bekeken

Vannacht heeft KPN onderhoud verricht aan het netwerk. Vanochtend kreeg ik bericht dat privédoorgifte op het netwerk van mijn Mac niet mogelijk is. Toeval?

Ik wil graag privédoorgifte weer activeren. Kan dat en zo ja, hoe dan?

Dankjewel,

Willy

Beste antwoord door bnh

Dankjewel voor je antwoord, Sanne. Helaas kan ik privédoorgifte niet activeren. De optie is gewoon verdwenen bij de instellingen. Vandaag heb ik gehoord dat KPN vannacht opnieuw onderhoud verricht aan het netwerk. Hopelijk is het probleem dan opgelost. Ik laat van me horen.

Dit staat los van het onderhoud of KPN.

Is je iCloud-abonnement nog wel actief?

'Privédoorgifte in iCloud' inschakelen

Tik in Instellingen  op '[je naam]' > 'iCloud' > 'Privédoorgifte' en schakel 'Privédoorgifte' in.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

21 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@WillyPi! Gek dat dit na het onderhoud is gebeurd. 😕

Wat als je het opnieuw instelt via de tips van Apple over privédoorgifte activeren?
Lukt het dan wel weer? Ik hoor het graag!

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Dankjewel voor je antwoord, Sanne. Helaas kan ik privédoorgifte niet activeren. De optie is gewoon verdwenen bij de instellingen. Vandaag heb ik gehoord dat KPN vannacht opnieuw onderhoud verricht aan het netwerk. Hopelijk is het probleem dan opgelost. Ik laat van me horen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 10, 2025

Dit staat los van het onderhoud of KPN.

Is je iCloud-abonnement nog wel actief?

'Privédoorgifte in iCloud' inschakelen

Tik in Instellingen  op '[je naam]' > 'iCloud' > 'Privédoorgifte' en schakel 'Privédoorgifte' in.

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Mijn iCloud-abonnement is actief. Daar ligt het niet aan.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 10, 2025

Wat staat er bij het instellingenpad zoals je in mijn eerste reactie ziet?

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

De optie Privédoorgifte is gewoon verdwenen en kan ik dus niet inschakelen.

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Wat ik nog kan proberen, is uitloggen in iCloud en daarna opnieuw inloggen. Soms helpt dat.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 10, 2025

De optie Privédoorgifte is gewoon verdwenen en kan ik dus niet inschakelen.

Kan je eens kijken bij:

• Systeeminstellingen > Netwerk > Wi-Fi of Ethernet.
  • Klik op je netwerkverbinding en kijk of Privédoorgifte daar nog staat.

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Dank voor je support! Zeer gewaardeerd.

Allemaal al geprobeerd. Maakt niets uit. Inmiddels systeem opnieuw geïnstalleerd. Uit- en weer ingelogd. Helpt niet.

Ga nu de nieuwe software-update installeren. Misschien helpt dat. Daarna ga ik slapen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 11, 2025

Allemaal al geprobeerd. Maakt niets uit. Inmiddels systeem opnieuw geïnstalleerd. Uit- en weer ingelogd. Helpt niet.

Aangezien het niet meer werkt na een KPN systeemonderhoud, heeft waarschijnlijk niet met jouw Mac te maken. Check of de port 443 en domains mask.icloud.com en mask-h2.icloud.com niet geblokkeerd zijn.

• Auteur
  • Topper
  • February 11, 2025

Aangezien het niet meer werkt na een KPN systeemonderhoud, heeft waarschijnlijk niet met jouw Mac te maken. Check of de port 443 en domains mask.icloud.com en mask-h2.icloud.com niet geblokkeerd zijn.

Dank voor je antwoord, maar ik ben bang dat ik het niet begrijp.

• Auteur
  • Topper
  • February 11, 2025

Gisteravond kon ik ineens alles gewoon instellen, zoals het hoort, nadat ik MacOS opnieuw had geïnstalleerd. Gelukkig. Vannacht waren er weer werkzaamheden aan het netwerk van KPN. En je raadt het al: ik kreeg weer de boodschap dat mijn netwerk niet compatible was met Privédoorgifte. Het kan zijn dat het toeval is, maar twee keer achter elkaar!?

Enfin, deze keer vond ik de oplossing snel. Eerst Privédoorgifte uitschakelen. Vervolgens in het netwerk Beperk IP-adrestracking aanvinken, daarna in de Cloud Privédoorgifte weer aanzetten. In Whatismyip krijg ik inderdaad een ander IP-adres, dus ik hoop dat het nu weer werkt en blijft werken.

Dank allemaal voor het meedenken.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 11, 2025

Gisteravond kon ik ineens alles gewoon instellen, zoals het hoort, nadat ik MacOS opnieuw had geïnstalleerd. Gelukkig. Vannacht waren er weer werkzaamheden aan het netwerk van KPN. En je raadt het al: ik kreeg weer de boodschap dat mijn netwerk niet compatible was met Privédoorgifte. Het kan zijn dat het toeval is, maar twee keer achter elkaar!?

Enfin, deze keer vond ik de oplossing snel. Eerst Privédoorgifte uitschakelen. Vervolgens in het netwerk Beperk IP-adrestracking aanvinken, daarna in de Cloud Privédoorgifte weer aanzetten. In Whatismyip krijg ik inderdaad een ander IP-adres, dus ik hoop dat het nu weer werkt en blijft werken.

Je krijgt die melding omdat dat je internet eruit ligt tijdens de werkzaamheden en je laptop wel verbonden is met de WiFi. Op dat moment kan je Mac niet verbinden met de iCloud servers omdat er geen internet actief is en dan is er geen privé doorgifte mogelijk. Er is immers geen internet maar enkel intranet. Voor privé doorgifte is een internet verbinding vereist. Je kan in de toekomst dus dit bericht gewoon laten voor wat het is, de volgende morgen moet het automatisch weer actief worden.

• February 11, 2025

Of even testen of er iets werkt, de website van kpn of zo.

• Auteur
  • Topper
  • February 11, 2025

Je krijgt die melding omdat dat je internet eruit ligt tijdens de werkzaamheden en je laptop wel verbonden is met de WiFi. Op dat moment kan je Mac niet verbinden met de iCloud servers omdat er geen internet actief is en dan is er geen privé doorgifte mogelijk. Er is immers geen internet maar enkel intranet. Voor privé doorgifte is een internet verbinding vereist. Je kan in de toekomst dus dit bericht gewoon laten voor wat het is, de volgende morgen moet het automatisch weer actief worden.

Dat klinkt inderdaad logisch. Alleen, op het moment dat het popup-scherm verschijnt, kan ik het niet negeren en kan ik alleen kiezen uit twee opties: kies een ander netwerk of schakel Privédoorgifte uit. Dat laatste doe ik en gelukkig kan ik daarna Privédoorgifte weer inschakelen.

• Auteur
  • Topper
  • February 11, 2025

Alles lijkt nu naar behoren te werken.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 11, 2025

Dat klinkt inderdaad logisch. Alleen, op het moment dat het popup-scherm verschijnt, kan ik het niet negeren en kan ik alleen kiezen uit twee opties: kies een ander netwerk of schakel Privédoorgifte uit. Dat laatste doe ik en gelukkig kan ik daarna Privédoorgifte weer inschakelen.

Maar heb je op dat moment nog internet thuis of is alles plat ?

• Auteur
  • Topper
  • February 11, 2025

Nadat ik Privédoorgifte heb uitgezet, heb ik weer internet. Maar ik heb liever dat Privédoorgifte actief is en dat lukt daarna eenvoudig. 

• February 11, 2025

Alles lijkt nu naar behoren te werken.

Jaha, maar ik bedoel natuurlijk als “Privédoorgifte” niet werkt dan even testen of er wel een verbinding is.
Op dat soort momenten zou een foutmelding met inhoud ! veel duidelijkheid geven.

• Auteur
  • Topper
  • February 11, 2025

Als Privédoorgifte niet actief is, is er gewoon een verbinding. Alleen niet anoniem.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 11, 2025

Vreemde situatie..