Skip to main content
Vraag

Probleem in glasvezelverbinding, ik kan al maanden kan geen speedtest uitvoeren

• May 31, 2026
  • 11 reacties
  • 62 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Mijn KPN Glasvezel aansluiting heeft al maanden een routing-probleem naar Akamai en Ookla test-CDN’s. FAST (Netflix) werkt perfect en geeft 120 Mbit/s, maar:

- Speedtest.net werkt niet
- nPerf werkt niet
- Ookla API laadt niet
- KPN interne speedtest werkt niet

Dit gebeurt op alle apparaten (PC, iPad, iPhone). Normaal internet werkt prima.

Dit is geen modem- of DNS-probleem, maar een POP/OLT-routing issue. RTD03 staat bekend om Akamai/Ookla-routes die wegvallen. Graag doorzetten naar Netwerkbeheer Glasvezel.

Gegenereert door copilot AI.

Admin: locatie verborgen i.v.m. privacy

11 reacties

• May 31, 2026

Ik had dat ook eens en ontdekte dat dat door de firewall kwam, daar had ik de beveiliging op het hoogste niveau staan, een stapje teruggezet en de speedtest werkte weer ​@Marcthin 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 31, 2026

Ha JanD,

Bedoel je de firewal van windows of de firewal van het modem?

Ik heb box 12; en heb ene aantal poorten open staan en ook aan aantal poorten gesloten.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 31, 2026

Ik heb dit uit AI als antwoord gekregen en plak deze hier neer. Zou 1 van de moderators deze gegevens kunnen doorgeleiden naar de desbetreffende afdeling binnen de glasvezel afdelingen?

“Het kan geen firewall-issue zijn, omdat:

- FAST werkt (zelfde poort/protocol)
- alle apparaten hetzelfde gedrag tonen
- KPN’s eigen speedtest ook niet werkt
- de Ookla API niet bereikbaar is
- fallback-content verschijnt i.p.v. de echte testservers”

ook nog over poort 443 welke open staat om de box 12

“Poort 443 staat open en werkt correct, anders zou FAST (Netflix) ook niet werken. 
Omdat FAST perfect werkt en alle andere speedtests (Ookla, nPerf, KPN intern) niet werken op alle apparaten, kan het geen firewall- of modemprobleem zijn.

Dit is een routingprobleem richting Akamai/Ookla test-CDN’s. 
Graag doorzetten naar Netwerkbeheer Glasvezel.”

Tussen haakjes is het antwoord.

• May 31, 2026

Beste ​@Marcthin ik bedoel het modem.

Antwoord van AI reageer ik niet op, is nog te onbetrouwbaar.

Een eigen geschreven vraag of verhaal reageer ik wel op.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 31, 2026

HTTPS gaat via poort 443. Staat open.

Als de firewall van het modem  (box12) de oorzaak is; welke handelingen moet ik dan doen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 31, 2026

@Marcthin Poorten 443/80 zijn vereist maar sowieso open, anders kan je geen enkele websites bereiken. Poorten 8080 & 5060 moeten ook open zijn in firewall (TCP en UDP)

rvk01
Slimmerik
  • May 31, 2026

Ik denk dat je in deze gevallen beter geen AI kunt gebruiken. Die denkt n.l. vaak richting de door jouw verwachte antwoorden. En die zijn niet correct.

Als de Firewall op de router op High staat kan hij uitgaand poort 8080 tegenhouden. Volgens mij maakt speedtest daar ook gebruik van. 

Log dus op de router in en zet de Firewall op Medium of Standaard.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 31, 2026

Persoonlijk geloof ik er niet in dat er bij KPN maanden lang een routeringsprobleem zal zijn. En al helemaal niet op de 'snelweg' naar de grotere sites. Er zijn enorm veel klanten bij KPN, dus dat zou al vrij snel op moeten vallen.

Daarnaast bewaakt het Service Quality Center (SQC) van KPN het netwerk. Dus als er een serieus probleem is met routering, en dat gebeurt wel meerdere keren per dag, dan gaat KPN op onderzoek uit. En het lijkt mij niet dat ze hier maanden lang mee blijven worstelen, gezien het internet zo fijn mazig is dat er overal wel een omleiding voor te vinden is. 

Dus mijn advies is om niet meteen naar problemen in het KPN netwerk te denken, en AI daar op los te laten. Maar op je eigen set-up. 

Check vooral je modem eens, en misschien is IPv6 zelfs de oorzaak. 

• May 31, 2026

HTTPS gaat via poort 443. Staat open.

Als de firewall van het modem  (box12) de oorzaak is; welke handelingen moet ik dan doen?

De firewall van de modem op middel of standaard zetten ​@Marcthin 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 31, 2026

KLOPT om AI niet te vertrouwen. Ik heb de box 12 op “middel” gezet en de speedtest functioneert weer. Nu maar hopen dat mijn verwarminsthermosstaat (bosch) niet gaat klagen!

rvk01
Slimmerik
  • May 31, 2026

Zolang je hem van Hoog naar Midden zet zal er niets gaan klagen (minder geblokkeerde poorten). Als ie op Aangepast stond dan heb je wel zelf dingen aangepast. Maar het betreft hier overigens alleen het verkeer van binnen naar buiten (niet van buiten naar binnen) dus kan het meestal geen kwaad hem op Standaard te zetten zodat er niets geblokkeerd wordt (als je al je interne apparaten vertrouwt).