Hallo,
Ik kan nog steeds geen glasvezel gebruiken na meer dan een half jaar bellen, aanvragen indienen enzo. De situatie is als dit. De meterkast bevindt zich in het gezamelijke appartementencomplex en bevindt zich ongeveer 3 meter onder de keuken. Dit is een oude woning. Er zijn al 3 monteurs geweest. De eerste zei dat er geen loze leiding aanwezig was en geen stopcontact. De tweede zei dat de kabel niet getrokken kon worden, omdat er in het contract staat dat er geen gaten mocht worden geboord in de keuken en dat het een uitdaging zal zijn om de kabel handmatig met behulp van kabelgoot naar de woonkamer toe te brengen. Hij zei ook dat superwifi's niet handig zijn omdat het een oudere woning is die dikkere muren heeft die het internet signaal kan belemmeren. Hij had toen een aanvraag ingediend voor een FTU verplaatsing maar die werd afgewezen door KPN netwerk, omdat ik geen "volledige" toestemming had van mijn woningcorporatie die ik een maand later wel had gekregen. De derde monteur zei ja kan met behulp van superwifi's worden aangesloten en dat hij zelf geen aanvraag doet voor een FTU verplaatsing omdat het gewoon bruikbaar is.
Het probleem is meer ik gebruik op dit moment koper en kan met WiFi naast de router ongeveer 130 Mbps krijgen. Als ik naar door mijn voordeur stap en in het gezamelijke apartmentencomplex kom dan zakt de snelheid van WiFi naar 25Mbps. Wat is dan het nut om glasvezel aan te sluiten als de snelheid zakt met meer dan 80% en onthoud ook dan de snelheid nog meer dropt met superwifi's. Op bepaalde punten in mijn huis zakt het internet met ongeveer 50% door bepaalde muren maar buiten de voordeur zakt het met meer dan 80% wat betekent dat het nog slechter is dan koper. Aangezien je bij een 1Gbit pakket nooit de 1Gbit tikt maar ongeveer rond de 700 Mbit. Als ik ervan uit ga dat het dan een verlies van 85% oplevert dan is de snelheid max 105Mbit dus langzamer dan koper. Waarom zal ik dan overstappen. Dit probleem is niet alleen bij mij maar bij de hele wijk. Ik heb zelfs betere wifi buiten op straat dan in het appartementencomplex. Daar is verlies 30%.
Â
Hieronder uitgebreide versie:
Â
In oktober 2023 had ik een bestelling geplaatst voor glasvezel bij kpn. Eind van november kwam er een kpn monteur langs en die zei dat er geen glasvezel kon worden aangesloten wegens geen stopcontact en geen loze leiding die naar de woning gaat.Â
Vervolgens had ik een aanvraag ingediend bij mijn woningcorporatie en kreeg een brief waarin stond dat er een stopcontact mocht worden aangesloten (op eigen kosten) en dat er door het hele huis gaten mochten worden geboord om de utp kabel binnen te krijgen mits het volgens de regels gaat volgens de regels gaat dat op het contract staat vermeld door mijn woningcorporatie. Deze brief kreeg ik van KPN maar op de een of andere reden weet de klantenservice niet dat zo'n brief is verzonden maar ja. Ik kreeg deze brief eind januari en begin februari een nieuwe bestelling geplaatst bij kpn.
In maart had ik gebeld met de klantenservice om er zeker van te zijn dat er extra lange UTP kabel zal worden meegenomen aan de KPN monteur en op de dag dat hij kwam had hij UTP kabel bij zich. Hij checkte de meterkast en kwam snel erop dat hij dit niet kon doen wegens niet genoeg gereedschap en dat er geen gaten mochten worden geboord in de keuken. Hij zei toen superwifi's geen optie want verlaagt de snelheid van het internet door die dikke muren en zei dat hij een ticket gaat maken voor een FTU verplaatsing.Â
Helaas werd dit verzoek afgewezen door KPN netwerk, omdat ze geen toestemming hadden van mijn woningcorporatie om dit uit te voeren.Â
2 dagen voordat ik de toestemming kreeg kwamen mensen van KPN langs en die zeiden waarom we nog steeds niet zijn aangesloten. Ja ik zei van ze kunnen geen UTP kabel trekken. Dit probleem was niet alleen bij ons maar de hele straat bij mij en nog een aantal andere. Dus een nieuwe bestelling geplaatst omdat ze zeiden als glasvezel na een aantal weken niet is geactiveerd het uit het systeem wordt gezet.
Eind april kreeg ik dan de toestemming eindelijk via mail en beide meteen met KPN  om te vertellen dat ik nu toestemming had gekregen. KPN zei bel maar met KPN netwerk en KPN netwerk zei dat ze een nieuwe ticket nodig hadden van KPN om de aanvraag te kunnen accepteren. Ik bel KPN terug en die plande een monteur in op 28 mei een dag nadat het abonnement ingegaan kon worden. De monteur kwam en zei ja enige manier om dit te doen is doormiddel van superWiFI. Hij las niet eens de volledige toestemming die ik kreeg van mijn woningcorporatie en de brief met boorgaten. Ik liet de monteursbon zien van de vorige monteur maar deed heel moeilijk om een ticket aan te maken om een FTU te verplaatsen. Hij zei dan je hebt 2 opties of je gaat superwifi's gebruiken of je gaat via mijnaansluiting.nl een aanvraag doen. Met superwifi zal mijn internet slechter zijn dan mijn koper abonnement bij online.nl en ik kan geen aanvraag doen bij mijnaansluiting.nl aangezien ik huurder ben van dit huis en Havensteder zei dat ze niks meer doen voor mij met betrekking tot glasvezel aangezien ze alle toestemming hebben gegeven.
Email:
Â
Hartelijk dank voor uw bericht.
Â
Toestemming verlenen voor aanpassingen in de woning
Havensteder geeft als eigenaar van de woning, toestemming gegeven aan KPN om nodige werkzaamheden uit te voeren voor het aanleggen en aansluiten van de Glasvezel verbinding. Â
Daarbij hebben wij een aantal eisen gesteld waar KPN zich aan dient te houden tijdens het uitvoeren van deze werkzaamheden. Deze eisen hebben wij in een brief aan u gecommuniceerd.
Â
Aansprakelijkheid
Havensteder is hierin een derde partij en kan niet aansprakelijk worden gesteld, omdat zij geen werkzaamheden heeft uitgevoerd aan de woning.
Wij verwijzen u door naar KPN waarnaar u uw schrijven kunt toesturen, en uw vragen kunt stellen. De contactgegevens kunt u terugvinden op de brief die door KPN is gestuurd. Â
Â
Heeft u nog vragen?
Â
Veel informatie vindt u op www.havensteder.nl. Vindt u niet wat u zoekt, vul dan het contactformulier in met uw vraag: https://www.havensteder.nl/contact. Wilt u ons liever bellen? We zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 15.00 uur op 010 890 25 25. We helpen u graag.
Â
Vriendelijke groet,
Â
Â
Â
Team Dagelijks Onderhoud
Â
Â
Een andere vraag gesteld over glasvezel en krijg dit:
Â
U heeft contact opgenomen met onze Klant & Service over het aansluiten van de Glasvezel.
Â
Zoals hieronder aangegeven verwijzen wij u door naar KPN waaraan u uw vragen kunt stellen.
Â
Dit is alles wat ze nog zeiden en doen voor glasvezel. Dus alles ligt bij KPN. Â
Â