Skip to main content

Na de laatste android update van mijnĀ  samsung a51 maakt deze niet automatisch verbinding met wifi thuis als ik thuis kom. Moet dan handmatig de wifi op de telefoon uit / aan zetten en dan pakt hij hem wel. Daarna schakelt hij ook niet over naar een ander superwifi-punt (heb er 3, bedraad aangesloten). Ook hiervoor de wifi uit / aan zetten, dan pakt hij wel het dichtstbijzijnde superwifi punt.

Hotspot 2.0 heb ik al uitgezet, had ik hier al ergens op het forum gelezen. Maar dit helpt niet.

Wat kan ik hier aan doen?

Hallo @marcel van EenbergenĀ ,

Jouw telefoon gaat dus niet automatisch over naar WiFi. Staat in jouw menu ā€˜slimme netwerk wisselā€ uit?Ā Dit staat vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.
Ā 


Hallo Noordzee,

"Slimme netwerkwissel" wordt in mijn telefoon volgens mij aangegeven als "overschakelen naar mobiele gegevens" (bij instabiele wifi) en "wifi automatisch inschakelen" (wanneer u op plaatsen bent waar u het vaak gebruikt). Deze staan allebei aan.


@marcel van EenbergenĀ 

Zet die eerste eens uit. Want dan kun je testen of de WiFi dan wel automatischĀ aangaat.

Ā 


@Noordzee,

Heb de eerste uitgezet. Bij thuiskomst lijkt het goed te gaan. Telefoon gaat automatisch naar wifi.

Maar in huis wisselt hij niet superwifi punt wanneer verbinding slechter wordt.


OK @marcel van EenbergenĀ ,

We zijn dus weer een stukje verder.Ā 

De laatste instelling die je "moet" aanvinken is in het menu "WiFi" bij Vraag om verbinding. Zorg dat daar gekozen is voor "ErĀ wordt automatisch verbinding gemaakt met bekende netwerken"Ā Ā 


@Noordzee,

Het automatisch verbinden met bekende wifi netwerken staat aan šŸ˜‰


Vanavond weggeweestĀ  en bij thuiskomst ging de wifi weer niet automatisch aan šŸ¤”. Telefoon gaf wifi met uitroepteken


Tsjaaa, ik moet verder passen.

Duidelijk is wel dat het probleem in jouw telefoon zit, aangezien het in de vorige softwareversie gewoon goed ging.Ā 


@NoordzeeĀ 

Dat dacht ik dus ook al. Bedankt voor het meedenken en nog een fijne zondag!


Ik heb hetzelfde probleem. Ook aangekaart bij Samsung, maar nog geen reactie terug. Zal bij een volgende update waarschijnlijk wel opgelost zijn. Hoop ik teminste, want het is knap irritant.Ā 


@Joost-Wijhe

Dan ben ik dus niet de enige šŸ˜‰. Het is inderdaad knap irritant. Heb het nog niet aangekaart bij Samsung, maar dat heeft danĀ blijkbaar ook niet zoveel zin. Als je geen reactie krijgt šŸ™ˆ. Hoop ook dat het bij een volgende updateĀ weg is.


Hoi Marcel en welkom op ons forum! Ik zie dat je al enkele suggesties hebt gekregen van Noordzee en ik moet eerlijk zijn dat ik dan ook geen andere tips meer hebt. De Hotspot en de slimme netwerkwissel was ook waar ik aan dacht. Ik hoop dan dat er snel een nieuwe update beschikbaar zal zijn!


@Remco_Ā 

Dank voor je reactie. Zijn er verder geen oplossingen aan instellingen in de telefoon die je kunt veranderen om dit te verhelpen?

Of evt. een verandering in instellingen o.i.d. in de experia box v10 of de superwifi punten?


Hoi Marcel. Sorry voor de late reactie. Ik heb niet direct een tip qua instellingen vrees ik. Het overpakken van het netwerk zou automatisch afgehandeld moeten worden door de software. Je kan even het netwerk helemaal verwijderen van de telefoon en dan opnieuw de verbinding opzetten.


Afgelopen woensdag weer een software update gekregen voor mijn Samsung a51. Maar het probleem is er nog steeds šŸ™ˆ.

@Remco_Ā het netwerk helemaal verwijderen en opnieuw opzetten heb ik ook al gedaan. Hielp ook niet šŸ™ˆ


Ai dat is minder Marcel 😞 . Ik heb nog even zitten spitten maar ik kan niet direct een instellingen vinden waarmee ik dit kan verklaren. Andere apparaten in huis hebben geen last toch? Je kan anders nog even proberen om zowel de V10 als de SuperWifi punten uit te schakelen. Vervolgens start je dan na twee minuten eerst de Experia Box weer op en daarna de SuperWifi punten.Ā 


HIer helaas ook hetzelfde probleem bij de A51 van mijn man. Alle andere telefoons in huis hebben geen problemen.

We hebben alle hier aangegeven opties al geprobeerd zonder resultaat. Ook het resetten van de netwerkinstellingen in de telefoon gaf geen resultaat.Ā 

Mocht iemand nog een suggestie hebben dan vernemen wij die graag.


We zijn inmiddels een paar maanden en een paar updates van mijn telefoon verder, maar het probleem is er nog steeds šŸ˜”

In huis heb ik na de laatste update van mijn telefoon de experiabox en de superwifi punten gereset en daarna 1 superwifi punt bedraad aangesloten en met de andere 2 een mesh-netwerk opgebouwd.Ā 

Op mijĀ  a51 staat hotspot 2.0, overschakelen naar mobiele gegevens en naar betere netwerken uit.

Zou dit probleem opgelost zijn als ik een fritz-box met bijhorende repeaters aanschaf, of zou dit niet helpen?


Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit dan een verschil maakt. Ik zou voor een dergelijke aanschaf anders toch nog even contact zoeken met Samsung zelf voordat je de apparatuur omruilt.


@Remco_Ā : dankjewel voor je reactie. Na de laatste reset van de modem en de superwifi punten (nu volgens mesh-netwerk aangesloten) gaat het wel beter.Ā 

Ik heb het idee dat mijn telefoon de superwifi punten "ziet" als aparte netwerken šŸ¤”. Ook het gebruik van Google nest / chromecast op mijn telefoon beneden en boven gaat soms lastig.Ā 

Even voor de duidelijkheid: ik ben de enige volwassene hier in huis die zijn telefoon hiervoor gebruiktĀ 


Bedankt voor de toelichting Marcel. Jammer dat het nog steeds niet optimaal werkt dan 😞 . Ik vrees dat ik even door mijn ideeĆ«n ben om dit beter te krijgen. Ik hoop dan echt dat het langzaam beter zal worden met toekomstige updates.Ā 


Is er al duidelijk of er een oplossing is?

Ik heb dit zelfde probleem ook met mijn A51 (ook al een half jaar). We hebben inmiddels eenĀ tweede A51 toestel in huis met ook hetzelfde probleem. Andere Samsung telefoons hebben er geen last van.


Had bij een tp-link Deco i.c.m. Samsung a51 een zelfde probleem. Opgelost door een extra wifi netwerknaam aan te maken en alleen 2,4 GHz aan te zetten voor dat wifi netwerk. Daarna het oude wifi netwerk op de Samsung a51 gewist en het nieuwe wifi netwerk ingesteld.
Ā 

Bij een box 12 ā€œExtra wifiā€ instellen en inschakelen voor de 2,4 GHz
https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/kpn-box-12-extra-wifinetwerk-instellen-met-de-functie-extra-wifi-562445

Bij een v10a ā€œExtra wifiā€ instellen en inschakelen voor de 2,4 GHz.
Bij een v10 na inloggen: wifi, geavanceerd, 2.4GHz ssid aanpassen (bijvoorbeeld _2.4GHz er achter), Radio aan, Toepassen.

Daarna voor de toestellen (in dit geval de telefoon a51) verbinden met de nieuwe wifi netwerknaam.
Wis de vorige netwerknaam op de toestellen (in dit geval de telefoon a51) van de Experiabox.
Toestellen die geen probleem hadden kunnen de oude wifi netwerk naam blijven gebruiken.


Ik heb dit probleem ook en hoopte een oplossing te vinden maar helaas dus nog niet.