Skip to main content
Vraag

Problemen met gastwifi via SuperWifi 1 punten na modemupdate

• November 28, 2025
  • 6 reacties
  • 40 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Onlangs heeft mijn modem Experia Box 10 een update gehad. Hierna werkt het gastwifi niet meer zoals voorheen.

Oorspronkelijke netwerkconfiguratie met vier SuperWifi1-punten (SW1's), waarmee Gastwifi overal goed werkte, tot de modemupdate:

• Managed Switch 1 (ZyXEL GS1900-24E) is direct aangesloten op het modem
  • SW1's nummer 1, 2 en 3 zijn bedraad aangesloten op Switch 1
  • Managed Switch 2 (ZyXEL GS1200-8) is bedraad aangesloten op Switch 1 (dit is een trunk-verbinding, ik gebruik VLAN)
  • SW1 nummer 4 is bedraad op Switch 2 aangesloten.

Na de modemupdate was gastwifi wel zichtbaar, maar kon geen enkel apparaat er verbinding mee maken. Het gewone draadloze netwerk werkte prima. Alleen door dicht bij het modem te staan kon ik op het gastwifi inloggen en had ik toegang tot internet. Via de SW1's niet,

Tijdens contact met KPN helpdesk is alles gereset, wat geen verbetering gaf en uiteindelijk heb ik een vervangend modem gekregen. Hierdoor is de toegang tot gastwifi niet veranderd.

Ik heb inmiddels SW1 nummer 1, 2 en 3 direct op het modem aangesloten, de vierde zoals voorheen.

Hierdoor kan ik via de eerste drie SW1's wel verbinding maken met gastwifi, en heb ik toegang tot internet. Via het vierde SW1-punt kan ik geen verbinding maken met gastwifi, het is wel zichtbaar.

Ik zou graag weer overal gastwifi willen gebruiken, zoals voorheen. Graag hulp!

6 reacties

• November 28, 2025

De Experiabox gebruikt bij de nieuwe firmware voor het gastennetwerk een vlan. Als jij vlans ingesteld hebt op de switchen, dan zal het vlan van de Experiabox niet meer werken. Tenzij je dat ook instelt op de switchen. 

Het beste kan je de switchen resetten naar fabrieksinstellingen. Dan staat de vlan functionaliteit van de switchen uit. En dan werkt het vlan van de Experiabox gewoon standaard goed in heel je netwerk. 

Het is ook zinloos om achter de Experiabox zelf iets te knutselen met vlans. Je bereikt er niets mee want je kunt zelf geen vlans instellen op de Experiabox. Je krijgt dus nooit verschillende vlans met in elke vlan een eigen dhcp server, apart ip subnet en firewall zodat je vlans van elkaar kunt afschermen/toegang kan regelen. 

Het vlan id van het gastennetwerk bij KPN is 1977.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 28, 2025

Ik heb een apart VLAN zonder internettoegang voor een groep bedrade devices die alleen elkaar onderling mogen zien, en dat wil ik ook zo houden. Binnen dat VLAN draait inderdaad een eigen DHCP-server.

Zou dit moeten werken?

• een derde VLAN met VLAN ID 1977 aanmaken in beide switches
  • de vierde modempoort op Guest Access zetten
  • op Switch 1 vier poorten taggen aan VLAN ID 1977
  • hierop SW1's nummer 1, 2 en 3 aansluiten en poort 4 van het modem
  • de trunk tussen beide switches uitbreiden met VLAN ID 1977
  • op Switch 2 één poort taggen aan VLAN ID 1977
  • hierop SW1 nummer 4 aansluiten

Of moeten de SW1's aangesloten worden op poorten die zowel VLAN ID 1 (standaard VLAN) als VLAN ID 1977 getagged hebben?

• November 28, 2025

de vierde modempoort op Guest Access zetten

Nee. Want dan krijgen de SuperWiFi's geen "normaal" internet meer. 

Of moeten de SW1's aangesloten worden op poorten die zowel VLAN ID 1 (standaard VLAN) als VLAN ID 1977 getagged hebben?

Juist.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 28, 2025

Dus dit?

1. een derde VLAN met VLAN ID 1977 aanmaken in beide switches
  2. de vierde modempoort op Guest Access zetten
  3. op Switch 1 drie poorten taggen aan VLAN ID 1977 én VLAN ID 1
  4. hierop SW1's nummer 1, 2 en 3 aansluiten
  5. op Switch 1 één poort taggen aan VLAN ID 1977
  6. hierop poort 4 van het modem aansluiten
  7. de trunk tussen beide switches uitbreiden met VLAN ID 1977
  8. op Switch 2 één poort taggen aan VLAN ID 1977 én VLAN ID 1
  9. hierop SW1 nummer 4 aansluiten

Of is er geen tweede kabel tussen modem en Switch 1 nodig (stappen 5 en 6) en komt VLAN ID 1977 ook al binnen via de kabelverbinding tussen modempoort 1 en Switch 1? 

• November 28, 2025

Je gebruikt gewoon een normale LAN poort. Als je de SuperWiFi's rechtstreeks bekabeld op de KPN Box aansluit, dan gebruik je ook een normale LAN poort. En daar krijgen de SuperWiFi's dan dat VLAN voor het gastennetwerk over. Dus als je het via een switch doet, dan doe je dat ook.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@rdgr welkom op de KPN Community. Zoals je merkt denkt iedereen graag even mee, dank daarvoor ​@Marlon92! Mijn persoonlijke ervaring met managed switches is zeer beperkt. Werkt het nu met de tips die Marlon gegeven heeft?