Skip to main content
Beantwoord

Problemen met glasvezelaansluiting in meterkast buiten woning

• August 21, 2026
  • 7 reacties
  • 145 keer bekeken

Hoi,

Wij wonen in een appartementencomplex in Amsterdam waarbij de meterkast zich buiten de woning bevind (in een portiek) 

Bij afsluiting van een glasvezel abonnement is mij verzekerd dat zodra ik de spullen in huis zou hebben ik zou kunnen bellen om kosteloos een monteur van KPN te laten langskomen die ervoor zou zorgen dat er vanuit het glasvezelaansluitpunt in de meterkast (zonder stopcontact) er een kabel zou worden doorgetrokken naar mijn woning (via coax of oude telefoon aansluitpunt), alwaar het glasvezelkastje zou worden geïnstalleerd. 

Inmiddels heb ik de spullen in huis en al verschillende medewerkers gesproken en iedereen zegt wat anders, de ene medewerker verwijst mij naar KPN Netwerk, die vervolgens aangeeft niets te kunnen doen en een andere medewerker heeft mij zelfs doorverwezen naar mijnaansluiting.nl om daar een verzoek tot wijziging aansluiting te doen. 

Mijn abonnement gaat volgende week in en ik wil heel graag gebruik maken van het glasvezelnetwerk van KPN maar heb nu geen idee hoe ik dit voor elkaar ga krijgen. Iemand enig idee hoe dit gefixt kan worden? 

Beste antwoord door Ajaxswiftie

Hoi,

Even een update na het bezoek van de KPN-monteur gisteren, voor mensen die wellicht in een vergelijkbare situatie zitten.

Helaas heeft de monteur de glasvezelaansluiting niet kunnen realiseren. De glasvezel is bij de aanleg destijds doorgetrokken tot in onze meterkast. Het probleem is alleen dat bij een aantal woningen in ons appartementencomplex, waaronder die van ons, de meterkast zich buiten de woning in het portiek bevindt.

Volgens de monteur kan hij vanuit deze meterkast de aansluiting niet verder doortrekken naar de woning (er gaat alleen elektra van de meterkast naar de woning.) De eerder genoemde oplossing om daar de ONT te plaatsen en vervolgens via een bestaande leiding een netwerkkabel naar de woning te trekken, bleek in onze situatie dus helaas ook niet mogelijk.

De monteur gaf aan dat meerdere bewoners binnen ons complex inmiddels tegen hetzelfde probleem aanlopen en dat hiervoor bij KPN ook meerdere casussen bekend/openstaan. Omdat het probleem voortkomt uit de manier waarop de glasvezel destijds in het pand is aangelegd, kan dit volgens hem niet op individueel bewonersniveau door een installatiemonteur worden opgelost. Er zal op pandniveau naar een oplossing gekeken moeten worden.

We hebben dit inmiddels ook bij de VvE/pandeigenaar neergelegd met de vraag welke afspraken er destijds met KPN/KPN Netwerk zijn gemaakt en of er centraal naar een oplossing kan worden gekeken.

Voorlopig kunnen we hierdoor helaas nog geen gebruikmaken van glasvezel en zijn we noodgedwongen aangewezen op onze huidige coaxverbinding van de concurrent waar we ontevreden over zijn :(

@Joep1965 ​@rvk01 ​@Sacratus1977 

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 21, 2026

Hoi ​@Ajaxswiftie, je kunt inderdaad gebruik maken van de gratis installatiemonteur. Je kunt daarvoor hier een afspraak maken. Dit kan pas als het abonnement is geactiveerd. Je kunt een monteur bestellen die het van te voren doet maar dan zijn er wel kosten. Hou er rekening mee dat het weleens minder eenvoudig kan zijn dan het lijkt. Bijvoorbeeld omdat de bestaande kabel muurvast zit. Laat je nog even weten hoe het afloopt?

rvk01
Slimmerik
  • August 21, 2026

Zover ik weet zullen ze ook de glasvezel niet verlengen want dat zou betekenen dat een fragile glasvezelkabel door die buis heen moet.

Wat ze normaal doen is een stopcontact in de meterkast aanmaken (rechts van de meterkast) en dan wordt het glasvezelkastje (de ONT) over de FTU (dat witte kastje) heen geschoven. Daarna zouden ze een ethernetkabel door de buis heen kunnen leggen om de router zelf in het woongedeelte neer te kunnen zetten. Ik weet alleen niet of dat “standaard” of meerwerk is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 21, 2026

Hoi ​@Joep1965  en ​@rvk01 onwijs bedankt voor jullie reacties! Ik ga maandag bij de start van mijn abonnement een afspraak inplannen met een installatiemonteur via de doorgegeven link en zal daarna ff een update hier delen. Fijne avond!

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 21, 2026

Mits de meterkast geschikt is mag de KPN installatiemonteur een stopcontact plaatsen dat nodig is voor de NT/ONT om te kunnen werken vanuit de NT/ONT kan de monteur een netwerk kabel trekken naar de woning. Normaal gesproken zou er een buis moeten liggen waar deze doorheen getrokken kan worden. Lengte van kabel mag tot 100 meter lang om een goede kwaliteit te garanderen. Gebruik echter wel Cat 6 of hoger en geen CAT 5E, voor grotere afstanden kan 5E geen snelheden garanderen hoger dan 1 GB en je wilt niet over een aantal jaren de kabel moeten vervangen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • August 27, 2026

Hoi,

Even een update na het bezoek van de KPN-monteur gisteren, voor mensen die wellicht in een vergelijkbare situatie zitten.

Helaas heeft de monteur de glasvezelaansluiting niet kunnen realiseren. De glasvezel is bij de aanleg destijds doorgetrokken tot in onze meterkast. Het probleem is alleen dat bij een aantal woningen in ons appartementencomplex, waaronder die van ons, de meterkast zich buiten de woning in het portiek bevindt.

Volgens de monteur kan hij vanuit deze meterkast de aansluiting niet verder doortrekken naar de woning (er gaat alleen elektra van de meterkast naar de woning.) De eerder genoemde oplossing om daar de ONT te plaatsen en vervolgens via een bestaande leiding een netwerkkabel naar de woning te trekken, bleek in onze situatie dus helaas ook niet mogelijk.

De monteur gaf aan dat meerdere bewoners binnen ons complex inmiddels tegen hetzelfde probleem aanlopen en dat hiervoor bij KPN ook meerdere casussen bekend/openstaan. Omdat het probleem voortkomt uit de manier waarop de glasvezel destijds in het pand is aangelegd, kan dit volgens hem niet op individueel bewonersniveau door een installatiemonteur worden opgelost. Er zal op pandniveau naar een oplossing gekeken moeten worden.

We hebben dit inmiddels ook bij de VvE/pandeigenaar neergelegd met de vraag welke afspraken er destijds met KPN/KPN Netwerk zijn gemaakt en of er centraal naar een oplossing kan worden gekeken.

Voorlopig kunnen we hierdoor helaas nog geen gebruikmaken van glasvezel en zijn we noodgedwongen aangewezen op onze huidige coaxverbinding van de concurrent waar we ontevreden over zijn :(

@Joep1965 ​@rvk01 ​@Sacratus1977 

rvk01
Slimmerik
  • August 27, 2026

En daar hangt ook een ODF kastje dus daar zou je hetzelfde probleem mee hebben. 

Jammer dat ze geen buis (van coax of oude telefoon) gevonden hebben in de meterkast.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 27, 2026

Bedankt voor de terugkoppeling. Jammer dat het zo loopt. Hopelijk wordt er snel een oplossing gevonden.