Skip to main content

Kan ik mijn glasvezel verbinding weer terug omzetten naar internet via de telefoonkabel?

Sinds ik nu een paar maanden glasvezel heb is mijn verbinding volgens de wifi manager sneller maar een stuk instabieler. Om internet pagina's of apps als buienradar, nos of zelfs de mijnkpn app te laden moet in vaak eerst een a twee minuten wachten, maar als een pagina of app eindelijk eenmaal werkt is glasvezel inderdaad sneller. Dit is ook zo bij mijn tv ontvanger via bedraad internet direct aangesloten op mijn modem. Daarnaast worden sinds ik glasvezel heb wifi verbindingen vanaf smartphones, laptops en smart apparatuur regelmatig verbroken en zit je een tijdje zonder internet totdat je hem weer zelf met de kpn wifi verbonden hebt. Ik heb nu mijn wifi gesplitst naar 5ghz + 2,4 en een losse 2,4 waar ik alleen smart apparaten op aan sluiten en daarbij lijkt het iets minder vaak voor te komen maar verhelpt het probleem niet. Iemand tips?

Hi @wvermeij! Ik heb ook je eerdere topic over dit onderwerp gezien. Op je eerste vraag is maar 1 antwoord. Dat kan niet. We kunnen je niet terug naar koper overzetten. 

Wel lijkt het me tijd om even goed na te kijken wat er nou precies aan de hand is. Ik zie op dit moment geen rare dingen in de verbinding. Die is al een tijd stabiel van onze kant. 

Dus dan lijkt het eerder om iets in het modem te gaan. Of iets in het netwerk daarna. Voor ik aan deze kant de technische dienst naar de situatie laat kijken wil ik nog 1 ding van je vragen. 

Zou je een overzicht van het netwerk thuis willen maken? Geef daarin duidelijk aan om welke apparatuur het gaat. En hoe de verbinding tussen die apparaten is. Of iets dus via 5GHz of 2.4GHz verbonden is. Ik hoef niet van alles serienummers maar als het om mobiele apparaten gaat geef dan alleen merk en type aan. 


Beste @Bram_ ,

Zeer bedankt voor je reactie.

Naast onze voordeur zit onze glasvezelaansluiting en is het glasvezelkastje via de bijgeleverde rode kabel aangesloten op onze KPN Box 12 (fw: SGEJ1000060E). Vanuit daar heb ik via drie Cat5 Utp kabels drie zwart vierkante Arcadyan Experia WiFi punten (fw: 1.00.41) aangesloten. Een in onze woonkamer, vanuit welke via een utp kabel een Sagemcom DIW7022 TV ontvanger kastje is aangesloten, een op de eerste verdieping in ons thuis kantoor, en een op zolder in de kamer van onze zoon, ook verder aangesloten aan een DIW7022 TV ontvanger (die amper gebruikt wordt). Qua apparatuur die gebruik maken van onze wifi hebben wij een Samsung Galaxy en Google Pixel smartphone en een Nokia smartphone en oudere Samsung Galaxy voor de kinderen, waarvan die laatste nauwelijks aan staat. Daarnaast hebben we twee HP laptops die af en toe aanstaan voor huiswerk (een beneden en een wisselend beneden of op zolder) en een MacBook die vaak s’avonds op de wifi aangesloten zit (beneden) en een a twee dagen in de week voor mijn werkzaamheden vanuit huis (op de eerste verdieping). Verder hebben wij nog een HP Envy printer die enkel aan staat wanneer nodig, op elke verdieping een Nest rookmelder (op 2,5-5m van de Experia wifi punten) en beneden een Nest thermostaat (2,5m vanaf modem en ~5m vanaf Experia punt). Omdat vooral de nest apparatuur eerder vaak van onze wifi ontkoppeld werden heb ik via de KPN Box 12 mijn wifi kunnen splitsen in een hoofd 5&2.4GHz kanaal, primair voor onze 4 smartphones, 3 laptops en printer, en een los 2.4GHz kanaal voor de 3 rookmelders en thermostaat. Daarnaast las ik op jullie forum dat apparaten ook ontkoppeld konden worden wanneer teveel apparaten verbonden zijn heb ik ook via de Box 12 het gastennetwerk geactiveerd voor bezoekers. Bij onze nest apparatuur hebben we ongeveer eens in de twee a drie weken dat een van de apparaten geen wifi signaal heeft en opnieuw gekoppeld moet worden. Vooral op de Samsung Galaxy van mijn vrouw, die ook het meest gebruik maakt van wifi, maar ook regelmatig op de andere smartphones en laptops valt het wifi signaal soms weg (wisselt tussen gemiddeld een maal tot meermaals per week, soms zelfs meermaals per dag) en moet dan opnieuw verbonden worden, of blijft wel verbonden maar heeft echt problemen met het starten van het laden van apps of websites. Dit is ook op mijn MacBook soms wanneer ik gewoon de hele tijd op de eerste verdieping verbonden met de wifi bent. Soms kan het zeker een a twee minuten duren voordat bijv de NOS of buienradar app geladen is of een website laadt. Dit is op al deze apparaten en ook op elke verdieping in ons huis en achtertuin. Op de smartphone van mijn vrouw, mijn Pixel en de Nokia van mijn zoon heb ik nu ook het 2.4Ghz en gastennetwerk gekoppeld (5&2.4GHz wel als voorkeur verbinding), maar ook daar hebben we dit probleem. Dat de verbinding op zich goed is klopt ook wel met de snelheid die ik meet via de mijnkpn app, die echt tegen soms boven de snelheid van ons abonnement komt, maar wel ook vaak echt lang nodig heeft om te laden en soms zelfs een foutmelding geeft dat verbinden te lang duurt. De tv ontvanger beneden (die dus bedraad via een Experia Wifi punt aangesloten zit) loop ook zeker een maal per week vast en wil soms niet opstarten maar via resetten werkt dit wel steeds weer.

Kortom alle tips om de stabiliteit van ons wifi signaal beter te krijgen zijn welkom.


Korte versie graag, dit nodigt niet uit om te lezen.

 


@wvermeij Ondanks dat het een hoop tekst is heb ik dit toch met belangstelling gelezen. Het netwerk ziet er goed uit. Precies zoal het moet! Een modem met bekabelde wifipunten.  En ik vermoed dat we het moeten zoeken bij de tv ontvangers die zijn aangesloten op de experia wifi's.  Zou u de ontvangers eens een dagje los willen halen van de experia wifi's en kijken of dat iets oplost? 


Korte versie graag, dit nodigt niet uit om te lezen.

Ik moet zeggen dat ik best blij ben met de hoeveelheid informatie in het bericht. Al is het misschien een klein beetje onoverzichtelijk zo. 😉

@wvermeij Ondanks dat het een hoop tekst is heb ik dit toch met belangstelling gelezen. Het netwerk ziet er goed uit. Precies zoal het moet! Een modem met bekabelde wifipunten. 

Volledig mee eens. 

Daarnaast las ik op jullie forum dat apparaten ook ontkoppeld konden worden wanneer teveel apparaten verbonden zijn heb ik ook via de Box 12 het gastennetwerk geactiveerd voor bezoekers. 

Bedoel je hiermee dat je zelf ook een gastnetwerk hebt aangemaakt? Of alleen dat je hierdoor het vermoeden hebt dat teveel apparaten niet het probleem zijn? Iets waar ik het hier overigens mee eens ben. Met 4 mobieltjes, 3 Nest rookmelders, een thermostaat, 2 laptops en een MacBook zit je niet aan die grens. 

 

Ik wil je vragen de tip van @Joep1965 uit te proberen. En een dagje de TV+ ontvangers loskoppelen om te zien of dit helpt? Als dat niet helpt, wil je dan de Nest apparatuur eens afkoppelen? Gezien het ook gaat om rookmelders lijkt me het verstandig dit overdag te doen wanneer iedereen wakker is. Veiligheid voorop. 
Als het loskoppelen van de TV+ of Nest apparatuur het wegvallen voorkomt kan ik met je verder kijken naar wat aan die appatuur het veroorzaakt. 


Zeer bedankt voor de tips.

Ja ik had in mijn box 12 ook het gastennetwerk geactiveerd in de hoop op eigen apparatuur een beter signaal te houden.

Ik heb nu sinds maandag op zolder de TV+ ontvanger helemaal losgekoppeld en uitgezet, maar beneden wordt hij regelmatig gebruikt en omdat ik maar een kabel vanaf mijn Box 12 die kant op heb lopen heb ik daar het Experia Wifi kastje er tussenuit gehaald. We hebben nog niet gehad dat het TV kastje beneden vast liep of herstart moest worden, dus het zou kunnen dat de Experia Wifi daar in stoort, maar we merkten wel duidelijk dat de verbinding beneden minder was en met nog steeds hetzelfde probleem van regelmatig lang laden en weg vallen. Daarom gisteren ook alle nest apparatuur overdag uitgezet, maar ik blijf helaas last houden van het wegvallen van signaal. 


@wvermeij dus ook zonder alle Nest apparatuur blijft de verbinding wegvallen?


En toch vraag ik u om te testen en de tv box in de woonkamer, al is het maar een paar uur , los te koppelen van de experia wifi. Bij mij was de tv ontvanger op de experia wifi ook geen succes. 


Inderdaad, zonder alle Nest apparatuur blijft de verbinding af en toe weg vallen (getest met drie smartphones aan op het wifi netwerk en geen laptop ed. verder aan de wifi).

Over de TV box, die had ik dus eerst losgekoppeld, vervolgens het Experia Wifi kastje daarvoor ontkoppeld en toen de TV box terug aangesloten op de kabel zonder Experia Wifi er tussen.

Van het weekeind zal ik het even andersom doen, alle Experia Wifi punten bedraad aangesloten laten maar zonder enig TV box aangesloten, en dan laten weten hoe dat gaat.

 


 

Naast onze voordeur zit onze glasvezelaansluiting en is het glasvezelkastje via de bijgeleverde rode kabel aangesloten op onze KPN Box 12 (fw: SGEJ1000060E). Vanuit daar heb ik via drie Cat5 Utp kabels drie zwart vierkante Arcadyan Experia WiFi punten (fw: 1.00.41) aangesloten. 

 

Cat5 kan maximaal 100Mbs, Wifi6 kan tussen 576Mbs en 9,6Gbs, Een Cat6 10m kabel bij Action kost 3 €


@TDN Het klopt dat Wifi6 en Cat6 sneller zijn maar de huidige kabels en wifi versie passen goed bij de snelheid van het KPN pakket dat ik heb en met die snelheid zijn wij prima tevreden. Ook is Wifi6 volgens mij helaas niet compatibel met de zwart vierkante Experia wifi kastjes die ik van KPN heb en heb ik een bekabeld netwerk zo'n 15 jaar geleden aangelegd toen we ons huis aan het verbouwen waren en o.a. plafonds er uit hadden. Dat is dus niet zo simpel te upgraden naar Cat6 overal. Bovendien is niet de snelheid maar het wegvallen van signaal het probleem.


Nou heeft u aan wifi 6 weinig gezien de snelheid dus dat zal geen toegevoegde waarde hebben.  Ik vermoed dat het iets met Igmp snooping te maken heeft. De experia wifi's ondersteunen dat niet. Ik heb het opgelost door aan het eind van de kabel een switch te plaatsen en daar de experia wifi en de tv ontvangers op aan te sluiten. Sindsdien geen problemen meer gehad. 


Toen ik internet bij ziggo (coax 30mbs) had, was het lange cat5 kabel van ziggo ook goed, die heb ik gehouden toen ik overstap op DSL (100mbs), maar ik kreeg dan af en toe DNS-Error (oftewel Cat5 zou ook voldoen voor 100mbs). Dan heb ik het kabel vervangen voor cat5e en geen probleem meer. Sinds cat6-kables betaalbaar waren, ik ook dan alle kabels vervangen. Ik denk dat niet het de snelheid maar bandwith van kabels probleem maakt.


Zaterdagochtend heb ik beide TV boxen volledig losgekoppeld en uitgezet zodat alleen mijn drie Experia Wifi punten bedraad aangesloten zijn. Omdat ik er eind van de dag achter kwam dat de TV box ook zonder kabel kan worden aangesloten, heb ik een van de TV boxen eind van de middag op het wifi netwerk gekoppeld en alleen even aangezet wanneer er TV gekeken werd en daarna weer volledig uit gezet. Omdat ik zelf zaterdag weinig thuis was heb ik deze situatie tot nu toe zo gelaten. In de afgelopen dagen heb ik slechts een maal op mijn Google Pixel smartphone gemerkt dat de Wifi weg viel en had ik het idee dat alles iets stabieler was maar op de Samsung Galaxy en Nokia smartphones als ook op de verschillende laptops viel de wifi helaas nog steeds regelmatig weg. Betreffende bandwidth meette ik met de MijnKPN app voorafgaand aan omzetting naar glasvezel vaak 50-60mbs bij een pakket van 100mbs, maar krijg ik daar nu met glasvezel vaak 100-120mbs voor. Ik heb daarom ook nog even opnieuw op de doos van de kabel die ik door mijn huis heen heb liggen gekeken en dit blijkt Cat5e ipv Cat5 te zijn.


U bent op de goede weg. De tv box werkt alleen 100% op de wifi van de box 12 of superwifi 2. U zou de experia wifi's kunnen vervangen door de SuperWiFi 2 of net als ik een switch plaatsen.  Het voordeel daarvan is dat u meerdere poorten beschikbaar heeft. Als u kiest voor 2x een switch h ga dan voor degene ik in m'n vorige bericht aangaf.


@Joep1965 maar lost dat het wegvallen van wifi op of zorgt dat voor een betere werking van de tv box? TV box doet het naar mijns inzicht op de wifi namelijk al beter dat bekabeld aangesloten op een experia punt. Wifi blijft alleen af en toe wegvallen.


Als u tv ontvangers op een switch die geen igmp snooping ondersteunt ontstaan er problemen.  Ik citeer een moderater; "Zonder IGMP kan er een wildgroei aan datastreams ontstaan. Dat zorgt voor digitale verstopping". En dat lijkt me precies bij u het geval en dat wordt veroorzaakt door de tv ontvangers op de experia wifi's.  Dat de tv ontvangers het op wifi doen kan kloppen maar u heeft niet de maximale beeldkwaliteit. Heeft u het verhaal gelezen over Igmp snooping? (Klik op de groene tekst)


Beste @Joep1965, jazeker. Ik snap het verhaal van lgmp snooping bij het bekabeld aansluiten van de TV box voor het goed functioneren daarvan, maar nu zit mijn TV box nog op de wifi (dus niet meer direct op de experia punten) en heb er nog steeds last van dat mijn wifi af en toe weg valt. Hoe zou zo’n switch dan mijn wifi stabieler maken, want nu lopen er gewoon direct drie kabels vanaf mijn box 12 naar drie experia wifi punten?


TV box maar weer zoals de oude situatie was bedraad aangesloten op de Experia Wifi box, want via de WiFi is echt dramatisch. WiFi signaal valt regelmatig weg en dan staat het beeld minuten lang stil. Mocht iemand een tip hebben hoe KPN WiFi wel stabiel te krijgen dan hoor ik het zeer graag!


Vreemd dat het allemaal maar niet wil werken.  De kans dat er een probleem is in het kpndomein is nihil. Testen is de enige mogelijkheid om er achter te komen waar het fout loopt. Dus helemaal opnieuw beginnen met installeren en dan in stappen en iedere keer kijken wat er gebeurt. Dus eerst alleen het modem,  dat de eerste experia etc.etc. maar wellicht dat een moderater nog ideeën heeft. Een wifimonteur is natuurlijk ook nog een optie.  Dat kost dan wat maar dan weet je zeker dat het werkt. 


@Joep1965, bedankt ik zal het binnenkort maar weer eens helemaal opnieuw opbouwen want ik krijg steeds meer het idee dat het wegvallen van wifi vanaf de Experia Wifi punten moet komen of anders in de Box 12 zelf moet zitten. Dit lijkt mij inderdaad de enige manier om dit uit te testen. Monteur gaat het probleem niet oplossen, want de bedrading heb ik samen met met iemand aangelegd en aangesloten die voorheen monteur coax en utp was maar dat nu is voor glasvezel. Ook heeft hij recentelijk nog naar mijn netwerk gekeken en gaf ook aan dat de bekabeling en aansluitingen precies zo lopen als het hoort (op het wellicht doorlussen van de TV box via de Experia Wifi na inderdaad). 


Ik ben vanaf nul opnieuw begonnen met enkel het glasvezelkastje en mijn box 12. Dit geeft stabiele wifi maar wel erg gelimiteerd signaal, want de aansluiting zit bij de voordeur in mijn meterkast, terwijl dat niet de plaats is waar ik graag het sterkste wifi signaal heb. In de woonkamer heb ik net wat signaal maar op zolder niet, dus daar kon ik mijn rookmelder ook niet meer met wifi verbonden worden. Met de Cat5e kabel naar de woonkamer heb ik daarna het TV kastje aangesloten en ook die werkt prima en verstoord niet in de wifi. Vervolgens op zolder een eerste Experia Wifi punt aangesloten om lokaal mijn signaal te verbeteren en ook dat gaf geen problemen, maar wanneer ik een tweede en later derde Experia Wifi aansloot kreeg ik meteen weer dat mijn wifi regelmatig weg viel. Vervolgens heb ik alle Experia Wifi punten weer losgekoppeld en uitgezet en ben ze een voor een na gaan lopen of het aan het kastje of locatie lag. Het maakt niet uit welk van deze drie kastjes ik aansluit en op welke plaats bekabeld in mijn huis (woonkamer, kantoor 1e verdieping, of zolder), maar bij slechts een kastje aangesloten heb ik op de betreffende plaats beter signaal maar is dat op andere plaatsen nog summier en heb ik nog geen stabiliteits-problemen, maar wanneer ik meer Experia Wifi kastjes aansluit begint mijn wifi weer meteen weg te vallen. 

 


Iemand nog een suggestie voor hoe wel meerdere KPN Experia Wifi's aangesloten te krijgen bekabeld direct op een Box 12 zonder stabiliteitsproblemen? Want ik denk dat ik ze anders toch maar weer gewoon aansluit zoals ik ze had ondanks dat mijn Wifi dan regelmatig uit blijft vallen want nu heb ik op sommige plaatsen in huis totaal geen bereik meer waardoor ook mijn rookmelders geen verbinding met Wifi meer halen. Lekker die glasvezel, daar wordt internetten echt een stuk beter van...


Ik zit er nog even verder over te denken maar zou zo’n switch met lgmp snooping direct op de Box 12 en dan de Experia Wifi’s daarop, i.p.v. gewoon in de Box 12 utp poorten, anders kunnen helpen om meer dan 1 Experia Wifi stabiel werkend aangesloten te krijgen? 


Hi @wvermeij! Excuus dat mijn reactie even op zich liet wachten. 

De switch direct bij je modem neerzetten en daar de Experia Wifi op aansluiten moet niet veel verschil maken. Niet ten opzichte van de Experia Wifi direct op de Experia Box. Sterker nog, dat zou beter moeten werken. Wel kan het natuurlijk geen kwaad dat uit te proberen. Koop je de switch via onze website dan heb je gelijk de goede. Werkt het niet, dan heb je 14 dagen om het apparaat retour te doen en je geld terug te krijgen. Zorg dus wel dat je binnen de eerste 14 dagen na ontvangst de mogelijkheid hebt te testen.

Ik vraag me wel af waarom de tweede Experia Wifi direct problemen geeft. 

 


Reageer