Skip to main content

Drivers en snelheid

Hardware: ASUS PRIME X670-P WIFI

Nadat ik een KPN SuperFiber 1 abonnement (1Gbit/sec up/down) had afgesloten, merkte ik op dat de downloadsnelheid de helft was van de maximale waarde (540Mbit/s van 1Gbit/s ; 930Mbit/s haalbaar). Na een lange zoektocht is het probleem opgelost door de Realtek driver van 2022 te installeren.

Screenshots:

Microsoft driver
​​​​
Realtek driver 2024
​​
Realtek driver 2022

Realtek kan (posts op internet / soms?) problemen geven. Voordat men een KPN installateur uitnodigt (die dan in mijn geval zou vaststellen dat de verbinding goed is), dan wel een moederbord gaat retourneren is dit wellicht een oplossing.

Goede tip, @Vincent Q! Dank je wel hiervoor 😃 En wat fijn dat je er ook screenshots bij hebt gezet. Het bijwerken heb je dan gedaan door middel van de stuurprogramma bijwerken knop in het screenshot? Of heb je handmatig geüpdatet?

Het bijwerken heb je dan gedaan door middel van de stuurprogramma bijwerken knop in het screenshot? Of heb je handmatig geüpdatet?

Handmatig. Stuurprogramma bijwerken knop heeft meestal geen nut. Indien men het stuurprogramma 2024 wil vervangen door het 2022 programma: open het (gedownloade) programma 2024: kies voor alles verwijderen. Vervolgens kun je dan het (ook gedownloade) stuurprogramma 2022 installeren.

Nuttige toevoeging, dank je!

Heb je misschien ook een link naar het stuurprogramma van 2022? Ik kan de juiste niet vinden.

https://drivers.softpedia.com/get/NETWORK-CARD/REALTEK/ASUS-TUF-Gaming-B760M-BTF-WIFI-D4-Realtek-LAN-Driver-1125-9-614-2022-for-Windows-11.shtml

https://www.asus.com/nl/motherboards-components/motherboards/prime/prime-x670-p-wifi/helpdesk_download?model2Name=PRIME-X670-P-WIFI

Op de ASUS site onder “LAN” →   “alles tonen” aanklikken om uit te vouwen.

Dank je wel. Het leidt bij mij helaas niet tot verbetering. Met wat aanpassingen in de instellingen kan ik de download tot iets meer dan 730Mbps krijgen, maar daar houdt het mee op. Gek, want met mijn linux dual boot haalt de pc het wel, net zoals bij mijn oudere laptops. Het is vast iets met windows 11. 

Met verschillende systemen, maar ook met verschillende speedtest programma's verkrijgt men inderdaad andere resultaten. As we speak (18 nov 2024) lijkt het er inderdaad op dat niet alle software goed samen gaat met Gb/s snelheid en daar boven.

Reageer