Skip to main content
Vraag

Regelmatig de melding dat ik geen internetverbinding heb op mijn tv, andere apparaten werken wel

• July 17, 2025
  • 4 reacties
  • 37 keer bekeken

Een maand of 10 geleden ben ik overgestapt naar KPN voor internet en tv. Het installeren van het geheel leek redelijk eenvoudig te gaan. Echter, ik heb best vaak op de tv de melding staan: “Je hebt geen internettoegang, herstart je modem, etc.”

Maar het gekke is dat ik dan gewoon nog steeds internet heb op mijn PC en mobiele telefoons via wifi, dus die melding klopt niet. De tv zit ook via wifi (super wifi staat naast de TV-box) maar toch geeft hij bovenstaande aan.

Het enige wat ik kan doen om het op te lossen is door de modem in de meterkast te herstarten, zoals de melding zegt. Maar mijn vraag blijft dan, waarom komt hij met deze melding en waarom komt deze melding met enige regelmaat? Wat kan ik eraan doen om dit in de toekomst te voorkomen?

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 17, 2025

Beste ​@Ferdinand_1971 welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen en hoe is deze aangesloten, draadloos, rechtstreeks bekabeld aan de modem of anderszins?

Best ​@JanD, ik heb een KPN Box 12 in de meterkast zitten. Die krijgt zijn signaal van een glasvezelomzetter, vandaar dat de KPN box in de meterkast zit. Een meter of 3 daar vandaan staat in de woonkamer een SuperWifi apparaat. Verderop in de woonkamer, bij de tv, staat nog een SuperWifi apparaat. Daarnaast staat een KPN TV+ box waar de tv op aangesloten zit met HDMI. Tussen de SuperWifi en de TV+ box zit geen kabel, dus die gaat via wifi.

Zou ik bijvoorbeeld wel een ethernet kabel van de SuperWifi naar de TV+ Box kunnen leggen zodat de TV+ Box bedraad internet gebruikt ipv wifi? Of maakt dat niet uit? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 17, 2025

Beste ​@Ferdinand_1971 ik zal het je nog sterker vertellen, juist omdat je glasvezel hebt, hoeft de KPN Box 12 niet meer in de meterkast te staan, maar kun je die centraal ergens in de woonkamer plaatsen, en vandaaruit alles bekabeld aansluiten.

Je hebt dan de versterkers in de woonkamer niet meer nodig, misschien wel op een 1e en/of 2e etage, als je die hebt.

Het enigste dat je hoeft te doen is een geschikte plek voor de modem in de kamer zoeken en dan vanuit de meterkast een netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT5e of 6 in een passende lengte er tussen aansluiten.

Het meest ideale is alles bekabeld aansluiten.

Kun je van mijn bovenstaande oplossing geen gebruik maken dan kun je tussen een versterker en tv-decoder het beste een netwerkkabel aansluiten.

Succes.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 20, 2025

Hoi ​@Ferdinand_1971 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Zie dat je hierboven goed advies krijgt van ​@JanD , heb je hier nog naar kunnen kijken? Hopelijk heb je hier iets aan gehad en heeft dit voor de gewenste verbetering gezorgd 🙏🏻 Zo niet, laat het dan ook vooral weten zodat we verder met je mee kunnen denken!