Skip to main content

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft geoordeeld dat VodafoneZiggo haar netwerk niet hoeft open te stellen voor derden.

Dit besluit geldt ook voor de netwerken van KPN en dat betekent dat andere partijen die hun diensten via de netwerken van KPN aanbieden niet meer beschermd d.m.v. een maximum kostprijs voor distributie via het netwerk van KPN.

Bron.

 

Dit is een behoorlijke tegenslag voor partijen als T-Mobile die (nog) behoorlijk afhankelijk zijn van netwerken van derden. Persoonlijk denk ik ook dat dit remmend zal werken op de innovatie binnen Nederland.

Tevens denk ik dat dit besluit ook zal gaan leiden tot (meer)aanleg van dubbele infrastructuur. Ik zou me als T-Mobile toch echt afvragen of het toch niet beter is om zelf glasvezel aan te leggen i.p.v. gebruik te maken van de netwerken van KPN NetwerkNL.

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft geoordeeld dat VodafoneZiggo haar netwerk niet hoeft open te stellen voor derden.

Dit besluit geldt ook voor de netwerken van KPN en dat betekent dat andere partijen die hun diensten via de netwerken van KPN aanbieden niet meer beschermd d.m.v. een maximum kostprijs voor distributie via het netwerk van KPN.

Bron.

 

Dit is een behoorlijke tegenslag voor partijen als T-Mobile die (nog) behoorlijk afhankelijk zijn van netwerken van derden. Persoonlijk denk ik dat dit slecht nieuwsis voor de concurrentie en innovatie binnen Nederland.

Betekent dit dan ook dat bijvoorbeeld KPN de tarieven van de 'lijnhuur” dermate kunnen verhogen, dat ze concurrenten die de lijn huren, de nek om kunnen draaien?

PS de link naar de bron verwijst naar een pagina die niet bestaat

 


Betekent dit dan ook dat bijvoorbeeld KPN de tarieven van de 'lijnhuur” dermate kunnen verhogen, dat ze concurrenten die de lijn huren, de nek om kunnen draaien?

Theoretisch zou dat inderdaad kunnen. KPN NetwerkNL hoeft nu niet meer dezelfde tarieven te hanteren voor alle providers die gebruik maken van haar netwerken. Zij kan nu voor bijvoorbeeld T-Mobile of NLEx een hogere prijs gaan hanteren dan voor KPN zelf.

 

PS de link naar de bron verwijst naar een pagina die niet bestaat

De link is aangepast.


“Dank” voor het brengen van dit slechte bericht.
Ik heb geen idee wat de argumentering is en wat de status is van het “College van Beroep voor het Bedrijfsleven” op de juridische ladder en wat er nu te doen staat maar als het niet anders is dan is het verder aan de wetgevers om er iets aan te doen.
Dit moet echt anders naar mijn stellige mening, je bent nu compleet overgeleverd aan wat er toevallig in je straat ligt aan kabels, in de binnenstad wordt er volop laag hangend fruit geplukt en in de buitengebieden kun je met een forse bijdrage misschien een glasvezel "krijgen" en dan ook nog geen keus in aanbieder.


Ook ik had veel liever gezien dat het netwerk van VodafoneZiggo opengesteld had moeten worden voor derden. Ik denk dat dat veel beter geweest was voor goede concurrentie.

Nu is het duopolie van VodafoneZiggo en KPN zo ongeveer compleet en dat zullen we vast terug gaan zien in hogere prijzen en minder innovatie.

Ook ik kan niet begrijpen dat het College van Beroep voor het bedrijfsleven stelt dat er voldoende concurrentie is.


Dit had ik niet zien aankomen, zo te lezen is het ook definitief:

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/College-van-Beroep-voor-het-bedrijfsleven/Nieuws/Paginas/Toegangsregulering-KPN-en-VodafoneZiggo-van-de-baan.aspx


Ik zag dit niet aankomen in ieder geval.

Zie eventueel ook: https://overons.kpn/nl/nieuws/2020/reactie-op-uitspraak-cbb-over-toegangsregulering

KPN blijft wholesale toegang bieden

We hebben kennis genomen van de uitspraak van het CBb in de beroepsprocedure over toegang tot de vaste netwerken van KPN en VodafoneZiggo voor andere telecomaanbieders waardoor toegang tot het KPN netwerk niet meer gereguleerd is. KPN is tevreden met deze uitspraak.

Dankzij de open netwerktoegang is er in Nederland sprake van veel en gezonde concurrentie in de telecomsector. KPN heeft al sinds 2000 een open netwerktoegang. Deze toegang is voor de lange termijn verzekerd door meerjarige toegangsovereenkomsten met veel telecomaanbieders. Er valt voor de consument veel te kiezen. Dat wordt door de beslissing van het CBb niet anders.


misschien kort door de bocht

maar als je als bedrijf je eigen netwerk aan legt en beheerder bent

waarom moet je verplicht zijn het aan 3e aan te bieden

 


Ik hoop oprecht dat de Telecomcode uiteindelijk alsnog zal leiden tot het openstellen van het netwerk van Ziggo.

De Telecommunicatiewet zal aangepast worden op basis van de regels uit die Telecomcode en deze aanpassingen gaan op 21 december 2020 in.

Deze regels geven de ACM nieuwe handvatten om het juridisch gevecht voor betere concurrentie opnieuw leven in te blazen. Ik verwacht dat de ACM in 2021 op basis van de nieuwe telecommunicatiewet opnieuw zal proberen concurrentie op het Ziggo netwerk mogelijk te maken en er voor te zorgen dat concurrentie op het KPN netwerk mogelijk blijft.

Ik denk dat dit voor de consument van groot belang is, het kan mijns inziens niet zo zijn dat er in Nederland sprake kan blijven van een duopolie. Ja, er zijn nog wat andere spelers maar die spelen een rol in de marge.

Helaas is de slag nu verloren en hebben de providers commercieel gezien een enorme winst behaald ten koste van de abonnee.

Zie ook dit kamerstuk.