Skip to main content
Vraag

Review KPN en internet van een ontevreden nieuwe klant

  • 12 September 2024
  • 2 reacties
  • 122 keer bekeken

Dit is een algemeen uitgebreid review van het hele pakket, zonder telefoon met veel vraagtekens.

Ik ben nieuw bij kpn en weet dus niet precies waar ik het moet plaatsen dus maar een nieuw topic heb ik begrepen.

 

KPN is een tegenvaller 

Het product in zijn geheel valt mij erg tegen. Ik kom van Ziggo  en dacht van kabel naar glasvezel erop vooruit te gaan.

Door de verkoper werd mij gezegd dat ik in ons appartement geen wifi-versterkers nodig had.  Aan de randen v.h. appartement is de wifi erg dun dwz slechte verbinding. Weer aan de wifiversterkers zeker?!?. Dit was de hoofdreden waarom ik bij Ziggo ben vertrokken. Lekker dan! Ook gaat mijn telefoon soms naar 4G omdat het signaal te zwak is.

Tv is ook niet wat ik er van verwacht had. Ik heb utp6 kabels getrokken door het huis zodat iig de 2 tv’s bedraad konden worden aangesloten en niet via de wifi werken. Via wifi tv kijken heb ik slechte ervaringen bij mijn vorige provider. De hele lay-out van het programmablad oogt erg ouderwets en het loopt gewoon niet soepel. Het is traag  en komt vaak na. Live terugspoelen kan niet!!??!!. . Moet ik eerst vanaf het begin starten. Wat het apparaat duidelijk erg lastig vindt. Als ik in de livemodus toch probeer terug te kijken, wat ik bij Ziggo gewend was, sputtert de box vaak tegen. Ik krijg een zwart scherm of hij vervalt weer eens in de beperkte modus. Dit heb ik de eerste keer online op de KPN app laten herstellen en op afstand laten resetten. Dit duurt een eeuwigheid terwijl je dat zelf ook kan door het kastje te resetten op de a.b. Ik heb beide kastjes  in twee weken al vaker gereset dan bij Ziggo in 2 jaar tijd met de mini. Dat loopt en oogt echt veeeel beter. Bij de los te downloaden app van  KPN tv wil het live terugspoelen wel!?! Die heb ik dus ook op de beide tv+box DIW7022.

geïnstalleerd. 

Nog iets vreemds van de tv+box:

Als je iets aan het opnemen bent en je besluit toch het programma  vanaf het begin te kijken terwijl de opname loopt, kun je de reclames niet doorspoelen totdat je bij live bent. Ben je dan bij live, dan kun je niet meer terugspoelen wat je tot op dat moment opgenomen hebt. Dit is toch de reden waarom ik programma’s opneem. Dit is niet gekoppeld schijnbaar. Bewust? Ik begrijp sowieso niet waarom dat terugspoelen vanaf live zo moeilijk is. De app kan ‘t wel. En de minibox van Ziggo ook. Dit is ook precies een voorbeeld waarvan ik het gevoel heb dat ik er qua techniek niet op vooruit ben gegaan. De 2 tv+boxen zijn bedraad. Vooral bij de Olympische Spelen was dat erg lastig. Even snel een actie of score terugkijken kan dus niet in de live modus op de tv+box.

De app gebruik ik op de ipads. Ook deze heeft wel een paar dingetjes. Of ik nu selecteer bij het begin beginnen of afspelen bij een keuze uit de tv-gids, hij begint gewoon ergens halverwege of live. Live kijken begint vaak met een stilstaand beeld om na een paar seconden te beginnen met live afspelen. Daarna stottert het beeld en geluid om de paar seconden. Dat gaat vanzelf over maar komt ook weer vanzelf terug zonder reden. Dit is wel erg irritant. Als je  dan iets terug gaat dus niet meer live is het ook goed. Als je de app gewoon weg swipet en een uur later weer opent is ie alles kwijt, ook wat je opgenomen hebt. Even opnieuw opstarten en het is er weer. Dit is ook vaak nodig bij de TV+ box als het apparaat de weg weer eens kwijt is, of weer eens in beperkte modus springt.

Hij begint dan niet bij waar je mee bezig was, en is dan vaak ook alle opgenomen content kwijt. Dus elke keer opnieuw opstarten is weer de remedie. Dan zijn de opnames er ook weer. Verder gaat terugkijken wel goed haha.

Al deze dingen maken het tv-kijken erg onrustig en is vooral erg irritant. 

Natuurlijk is het even wennen allemaal maar als ik alles van te voren had geweten, had ik de overstap beslist niet gemaakt. Ik dacht erop vooruit te zijn gegaan maar dat is dus niet het geval. Ik ben niet teruggegaan naar Ziggo omdat ik denk dat glasvezel toch wel de toekomst heeft boven de kabel en de tv+ boxen betere software zullen krijgen en de app zal verbeteren. Live kijken is niet zoveel meer aan de orde tegenwoordig. Ik hang nu wel voor 2 jaar, zoveel vertrouwen had ik erin. Er zijn ergere dingen maar dit is toch wel een tegenvaller. 

In ‘mijn kpn’ is veel aandacht besteed aan het oplossen van storingen. Dit is allemaal best duidelijk en nodig. Als je er niet uitkomt met de bots krijg je een versnelde verbinding met een medewerker. Die overigens erg aardig was en bleef ondanks mijn kritiek.  Media getraind zeg maar haha.

Ik ben te snel gegaan voor een termijn van 2 jaar vanwege de aanbieding en had het beter 1 jaar uit moeten proberen. Ik zou het achteraf gezien niet meer doen. Vergeleken met Ziggo kan/moet er nog een hoop gebeuren.

Het is een lange review geworden. Ik hoop dat gebruikers of KPN er iets aan hebben.

Hi @Maik59 en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt en jammer om te lezen dat je start bij ons zo tegenviel. Fijn dat je je bevindingen deelt want dit is voor ons ook belangrijke feedback.
Ik ga alles puntsgewijs bij langs om te kijken of ik er een verbetering in kan brengen.

Wifi
Meteen versterkers kopen is gelukkig lang niet altijd nodig. We hebben de Wifi Manager hiervoor ontwikkeld. Laat deze de snelheidsmetingen doen op de plekken in je appartement waar de wifi niet goed werkt. Dan kan deze wat instellingen aanpassen en hopelijk werkt het daarna wel beter. Ook hebben we hier een artikel met oplossingen voor trage en wegvallende wifi. Hopelijk lukt het met die tips wel om de wifi naar wens te krijgen. 🙂

TV+ Box
Het zwarte scherm en de beperkte modus vind ik vreemd als alles bekabeld aangesloten is. De internetkabels lopen rechtstrees van de ontvangers naar je modem? Of zit hier nog andere apparatuur tussen? Mocht er andere apparatuur tussen zitten, lukt het je dan om ze tijdelijk rechtstreeks bekabeld aan te sluiten? Ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Komt het zwarte beeld en de beperkte modus ook op beide TV+ Boxen voor, of op eentje? Als dat laatste het geval is, wil je ze dan eens van plek wisselen? Ik hoor dan graag of het probleem met de ontvanger mee verhuist of dat het op dezelfde plek blijft. 

Qua terugspoelen, tijdens live TV kijken kan dit inderdaad niet. Via kijken vanaf het begin werkt dit wel (zie ook de tips in dit topic) maar dan zal er bij commerciële zenders niet doorgespoeld kunnen worden. Dat heeft met uitzendrechten te maken. Fijn dat je de app hebt ontdekt en dat het daar meer naar tevredenheid werkt. Hopelijk is dat een goede middenweg voor als er uitzendingen zijn waarbij je direct terugspoelen prettig vindt. 

TV+ App
De starttijd bij terugkijken kan inderdaad afwijken. We krijgen de programmering door van de zenders zelf en soms verandert er wat in de programmering later. Daarom hebben we een marge ingebouwd bij terugkijken/opnemen van een programma, zodat er hopelijk niets van het programma verloren gaat. Betekent inderdaad wel dat je soms vooruit moet spoelen. Qua het stotteren, daar hebben we meer meldingen over ontvangen en dat zijn we aan het onderzoeken. Jouw melding wil ik daar ook graag aan toevoegen, dus zou je de volgende vragen hiervoor willen beantwoorden?

  • Welke versie van de TV+ App gebruik je?
  • Op welke iPads speelt dit precies (specifiek iPad model) en welke iOS versies draaien hierop?
  • Zou je ook een speedtest op de apparaten willen doen op het moment dat je merkt dat het hapert en de resultaten hier willen delen? 
  • Speelt dit alleen bij live TV-kijken via de app? Of ook als je terugkijkt/opnames bekijkt?

Veel vragen, maar zo kunnen we dit onderzoeken en is het hopelijk snel weer opgelost.

Verdere tips
Even wat losse ‘bonussen’ om je hopelijk wat zaken te laten ontdekken die het bij ons wat leuker/prettiger maken. 🙂

  • We hebben hier op het forum een categorie voor Product Updates. Mocht je het leuk vinden om op de hoogte te blijven van de updates voor de TV+ Box of TV+ App bijvoorbeeld, dan kun je daar regelmatig kijken of je Abonneren via de knop rechts bovenin. Je ontvangt dan een e-mail wanneer er een nieuwe update is. Zo kun je ook zien wat er opgelost wordt en wat voor nieuwe dingen erbij zijn gekomen.
  • We hebben ook KPN Voor Jou waarin je elke maand extra's krijgt. De extraatjes in September zijn bijvoorbeeld 5 gratis films en een gratis fotoboekje! Misschien zit daar deze maand (of komende maanden) ook wat leuk voor jou tussen. 

Zo, flinke lap tekst terug. 😄 Nogmaals, fijn dat je dit laat weten want zo kunnen we er in elk geval iets mee doen. Misschien kunnen we de twee jaar dan toch leuker maken. 😁


Hoi Sanne

Allereerst bedankt dat je mijn review uitgebreid behandeld hebt. Ik heb alle vragen die je had vlgns mij beantwoord. 

 

Het zwarte scherm op de tv+ box ontstaat alleen bij het proberen terug te kijken vanuit de live modus. Het in de beperkte modus gaan doet ie als je dit herhaaldelijk doet. Gewoon niet doen dus haha,maar toch vreemd. Toch is het een logische handeling als je zit te kijken. Goed opletten of je live kijkt of niet. Ook gaat ie soms in de beperkte modus als ik van een tv app, maakt niet uit wat voor app , Netflix,Viaplay of jullie eigen app, direct na het programmablad ga  van de tv+box met de a.b. De apps zelf werken prima op de box. Geen vreemde dingen, geen haperingen oid.

Het zwarte scherm lost zich zelf op na ongeveer 10 sec. Maar soms loopt ie hierop vast en moet ik de box resetten.

Natuurlijk heb ik de 2 boxen (omdat het niet goed werkte)apart rechtstreeks op de router aangesloten zonder iets ertussen. Ook de 2 boxen omgewisseld. Dit heb ik later ook nog online gedaan met een medewerker. Dit maakt geen verschil !

Het is nu als volgt bedraad aangesloten: 

-Aansluiting glasvezel naar router(KPN box12B) in meterkast centraal in de woning 100m2 naar:

-Switch1 van daaruit:

-1 kabel naar Switch2 slaapkamer 

en1 kabel naar switch3 woonkamer.

 

Dit moet gewoon kunnen vlgns mij. Op de zelfde manier had ik het bij Ziggo aangesloten en werkte prima.

Op de Switches in kamer en slaapkamer zijn kleine dingen aangesloten zoals Hue verlichting, thermostaat en tv zelf voor updates.

Geen grote data gebruikers iig.

Het haperen van beeld en geluid op de iPad gebeurt zowel bij live als bij terugkijken maar dat komt vanzelf goed na een paar minuten. Is wel erg irritant. De apps op de iPad, Netflix, Viaplay, en Videoland haperen ook. De Ziggo tv app deed het ook prima.

Wat ik nog wel wil melden is

dat hier de glasvezel aansluiting net nieuw is aangesloten in het wooncomplex en ik vlgns mij een van de weinigen met een kpn glasaansluiting ben zo te zien aan het aanbod beschikbare netwerken. Ik heb dus geen vergelijk. Misschien is er iets mis met het binnenkomende signaal. Ook knippert het lampje van de wifi op de modem. 

De wifimanager werkt dus niet! 3 keer geprobeerd. Volgens de manager heb ik geen verbinding met t internet terwijl alles werkt. Heb de router gereset. Kom er niet verder mee.

Snelheid van de wifi bij  het haperen maakt geen verschil. Net gemeten kom ik op 380 down  en 348 Mbps upload wat niet erg snel is bij een 1000  abbo op nog geen 3 meter van de router. Ik krijg de indruk dat er iets niet goed zit. 

Misschien is het slim om een monteur te laten komen om de verbindingen, signaal, te checken. 

Zelf ben ik er wel een beetje klaar mee hoop dat je dat begrijpt.i

 

Hieronder staan de apparaten die ik gebruik:

KPNtv+firmware versie 0.30.6

TvApp versie 3.0.22

IpadApp versie 08.052.05

Modelnaam 8e generatie

Model nummer MYLE2NF/A

Switch TP-link 8 port gigabit

TL-SH108E (met IGMP snooping) het zelfde apparaat dat raden jullie aan in 4 Port)Heb ook geprobeerd alle andere apparaten dan de tv box  niet op de switches aan te sluiten. Dit gaf geen verbetering.

 

Vriendelijke groet 

Maikel 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Reageer