Skip to main content

Beste allemaal,

 

Thuis heb ik de v10a in de meterkast op de begane grond. Deze reikt op zich prima tot de 1e verdieping, maar op de 2e wordt het te slecht. Daarom heeft de monteur bij installatie een Experia Wifi neergelegd op de 2e (bekabeld). Ik had deze misschien liever op de 1e gehad, maar helaas krijg ik daar (door verstopte leidingen) geen kabel naartoe getrokken.

 

De installatie was ergens rond mei en tot ongeveer december heeft dit altijd perfect gewerkt (overal goed bereik en snelle verbinding), maar sindsdien is het prut.

De verbinding op de begane grond is top en op de 2e ook, maar op de 1e verdieping is het prut. Hij lijkt sinds december gewoon niet goed meer te roamen en steeds een zwak signaal op te lopen. Trek ik de Experia Wifi van de stroom, dan is het probleem op de 1e weer verholpen.

 

Gek genoeg zou de update van de Experia Wifi ergens in november juist roaming en mesh toegevoegd moeten hebben, maar dit lijkt het voor mij verpest te hebben. 

 

Zelf had ik nog bedacht om de signaalsterkte van de Experia Wifi terug te schroeven, zodat deze beperkt blijft tot de 2e verdieping, maar dit blijkt sinds diezelfde update in november juist niet meer te kunnen!(?)

 

Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

 

Alvast bedankt!

 

Ik ga voor je kijken. Kun je nog even je huisnummer in je profiel zetten en mij een seintje geven?

Done :thumbsup_tone1:


Thanx.  Een collega gaat kijken of we jou kunnen inplannen. Ik laat je straks weten of het lukt op één van die datums.


@bvdb10 . Het is mijn collega gelukt om de monteur te plannen op 25 juni  tussen 12:00 en 14:00

Ik spreek de hoop uit dat deze monteur jouw wifi weer stabiel gaat maken. 


@bvdb10 . Het is mijn collega gelukt om de monteur te plannen op 25 juni  tussen 12:00 en 14:00

Ik spreek de hoop uit dat deze monteur jouw wifi weer stabiel gaat maken. 

Dankjewel!

 

Wat mag ik trouwens van dit bezoek verwachten? Wat zal de monteur wel/niet doen en hoeveel kost het eigenlijk? Ik ga er wel een beetje vanuit dat dit bezoek nog binnen de service valt..(?)


Deze monteur doorloopt alles en probeert je wifi zo optimaal mogelijk te krijgen. Het is kosteloos. :-)  

Als het advies van de monteur is om bijvoorbeeld een andere kabel te trekken of om superwifi's te plaatsen kan daar een kostenplaatje aan zitten maar dat gaat altijd in overleg. Hij zal initieel proberen om jouw wifi met de bruikleen apparatuur stabiel te krijgen. 


Deze monteur doorloopt alles en probeert je wifi zo optimaal mogelijk te krijgen. Het is kosteloos. :-)  

Als het advies van de monteur is om bijvoorbeeld een andere kabel te trekken of om superwifi's te plaatsen kan daar een kostenplaatje aan zitten maar dat gaat altijd in overleg. Hij zal initieel proberen om jouw wifi met de bruikleen apparatuur stabiel te krijgen. 

Beste Erwin_,

De monteur is langsgeweest, maar heeft niets kunnen betekenen. Overigens gaf hij aan dat de Experia's ook helemaal niet meshen en ook niet goed roamen. Het kan blijkbaar minuten duren voordat een apparaat van het slechte signaal overspringt naar het betere.. en daar dus mijn probleem. 

Hij heeft wat dingen gecontroleerd, maar is verder met onverichte zaken weer gegaan.

Door het gesprek met hem kwam ik wel op een idee hoe ik zonder extra uitgaven het internet in de kabelloze kamer kan verbeteren. Ik heb namelijk nog een oude (dual band) router liggen.

 

Mijn idee is nu om hier een repeater-bridge van te maken. Ik wil hem op één band laten bridgen met de V10a en dan de andere band als AP instellen. De Experia Wifi is dan waarschijnlijk überhaupt niet meer nodig, maar misschien laat ik die gewoon staan waar hij staat.

Alleen het nieuwe probleem waar ik nu tegenaanloop is dat het blijkbaar niet (meer) mogelijk is om de SSID's van 2.4 en 5.0 te splitsen op de V10a? Ik lees steeds dat dit via de geavanceerde instellingen van de servicetool wel zou moeten kunnen, maar ik kan überhaupt geen geavanceerde instellingen vinden..

Kunnen jullie op afstand de SSID's splitsen? Ik zou het echt bizar vinden als deze basisfunctionaliteit niet mogelijk zou zijn.

Ik hoop dat je met me mee kunt denken! Alvast bedankt.


Hoi @bvdb10 . Jammer dat de monteur hier niks in kon betekenen. Het scheiden van de 2,4 en 5Ghz werkt  (nog). Maar alléén als de v10a zonder experia wifi's / superwifi aangesloten is.

Als de v10a dus los staat kun je van deze tool gebruik maken: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/wijzigen/servicetool-wifi-ssid-wachtwoord-wijzigen.htm

Ik hoop dat het hiermee lukt. 


Hoi @bvdb10 . Jammer dat de monteur hier niks in kon betekenen. Het scheiden van de 2,4 en 5Ghz werkt  (nog). Maar alléén als de v10a zonder experia wifi's / superwifi aangesloten is.

Als de v10a dus los staat kun je van deze tool gebruik maken: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/wijzigen/servicetool-wifi-ssid-wachtwoord-wijzigen.htm

Ik hoop dat het hiermee lukt. 

Hoi Erwin,

Ik heb de Experia Wifi volledig van het netwerk en van de stroom, maar ook dan werkt het niet. Dan moet ik hem zeker handmatig ergens uit de instellingen van de v10a halen?

Dan is eigenlijk de vraag: op het moment dat ik de SSID op de v10a splits en daarna weer de Experia Wifi aansluit, wordt de splitsing dan weer opgeheven?

En meteen een aanvullende vraag: is het mogelijk om 1 van de banden van de v10a uit te schakelen, maar dan wel de Experia Wifi aan te koppelen (al dan niet zendend op beide banden)? Dan heb ik misschien een optie die ‘werkt’ voor mij...


De splitsing word in ieder geval niet over genomen door de Experia WiFi's. En ook het uitschakelen van 1 van de banden kan niet.


De splitsing word in ieder geval niet over genomen door de Experia WiFi's. En ook het uitschakelen van 1 van de banden kan niet.

Hmm,

 

Ik wil óf

SSID splitsen op de v10a en dan Experia Wifi eraan hangen

óf

één band op v10a uitschakelen en dan Experia Wifi eraan hangen

 

En dat de Experia Wifi vervolgens op één of beide banden uitzend, maakt mij niet zoveel uit.

Maar dit is dan beide niet mogelijk?

 

Dan is die v10a toch echt volledig waardeloos.. Waarom wordt dit zo dichtgetimmerd? Als alles prima zou werken, prima.. maar zie de klachten eens op dit forum en het aantal verzoeken om SSID te kunnen splitsen. Echt waardeloos. Door deze keuzes kan ik dus gewoon geen fatsoenlijk internet in huis krijgen...


Ligt niet aan de v10a. Ligt aan de Experia WiFi's. Die ondersteunen dat gewoon niet. Vroeger wel hoor. Maar dat hebben ze eruit gehaald. De SuperWifi's ondersteunen het ook niet.


Dit soort mogelijkheden zijn inderdaad zeer beperkt. Maar als je die router nu aansluit op de experiabox is hij dan niet als extra AP te gebruiken? Verbetert dat niet de stabiliteit? 


Dit soort mogelijkheden zijn inderdaad zeer beperkt. Maar als je die router nu aansluit op de experiabox is hij dan niet als extra AP te gebruiken? Verbetert dat niet de stabiliteit? 

Omdat ik de router in de kamer zonder bekabelde netwerkaansluiting wil plaatsen, moet hij draadloos verbonden worden met de v10a.  Het mooiste is dan om een bridge te maken op 1 kanaal en uit te zenden op het andere (om volle bandbreedte beschikbaar te houden). Dat is dus niet mogelijk.

 

Ik zou de router kunnen plaatsen waar nu de Experia Wifi staat en die dan in de prullenbak gooien. Maar dat is mijn laatste optie...


Wat is het merk en type van deze router?


Het is een Asus RT-N66U


Vanaf de Asus router uitzenden kan natuurlijk wel op een ander kanaal. Want in de Asus kun je een ander kanaal instellen dan dat van de Experiabox / Experia WiFi's. 


Vanaf de Asus router uitzenden kan natuurlijk wel op een ander kanaal. Want in de Asus kun je een ander kanaal instellen dan dat van de Experiabox / Experia WiFi's. 

Sorry, ik maak nu een fout in woordkeuze. Ik bedoel natuurlijk niet kanaal, maar band.

 


Dit soort mogelijkheden zijn inderdaad zeer beperkt. Maar als je die router nu aansluit op de experiabox is hij dan niet als extra AP te gebruiken? Verbetert dat niet de stabiliteit? 

Omdat ik de router in de kamer zonder bekabelde netwerkaansluiting wil plaatsen, moet hij draadloos verbonden worden met de v10a.  Het mooiste is dan om een bridge te maken op 1 kanaal en uit te zenden op het andere (om volle bandbreedte beschikbaar te houden). Dat is dus niet mogelijk.

 

Ik zou de router kunnen plaatsen waar nu de Experia Wifi staat en die dan in de prullenbak gooien. Maar dat is mijn laatste optie...

Dat laatste is misschien wel de beste optie. 


Dit soort mogelijkheden zijn inderdaad zeer beperkt. Maar als je die router nu aansluit op de experiabox is hij dan niet als extra AP te gebruiken? Verbetert dat niet de stabiliteit? 

Omdat ik de router in de kamer zonder bekabelde netwerkaansluiting wil plaatsen, moet hij draadloos verbonden worden met de v10a.  Het mooiste is dan om een bridge te maken op 1 kanaal en uit te zenden op het andere (om volle bandbreedte beschikbaar te houden). Dat is dus niet mogelijk.

 

Ik zou de router kunnen plaatsen waar nu de Experia Wifi staat en die dan in de prullenbak gooien. Maar dat is mijn laatste optie...

Dat laatste is misschien wel de beste optie. 

Ik ben 3 dagen aan het rotzooien geweest met verschillende setups en instellingen, maar ook deze bedachte oplossing mag helaas niet baten. De router ondersteunt geen band-steering en lijkt tegelijkertijd de v10a te 'overrulen': als er eenmaal verbinding met de router is, laat hij deze niet meer los, zelfs niet als ik praktisch op de v10a lig. Hierdoor is het probleem eigenlijk nog erger dan met de Experia Wifi. Extra jammer is het dat diezelfde software-update die mijn verbinding heeft verpest, er tegelijkertijd voor heeft gezorgd dat ik heel beperkt ben in het toepassen van een extra router (SSID niet meer te splitsen, specifieke banden niet uit te schakelen etc.).

Kan KPN echt niets voor me betekenen? Het staat me namelijk enorm tegen om 150 euro voor SuperWifi's uit te geven, voor iets dat én goed gewerkt heeft én waar ik in het verleden al eens extra voor heb betaald. Wie kan mij dan nu garanderen dat de SuperWifi's over een half jaar niet opeens ook waardeloos worden door een software-update o.i d.? Dan heb ik ze dus liever in bruikleen ofzo. Of gewoon gratis, zoals nieuwe klanten...

Is de oplossing dan echt om over te stappen naar een andere leverancier om dan over een jaar eventueel weer terug te komen in de hoop dat er dan weer een SuperWifi of nieuw modem wordt aangeboden ofzo?


En toen werd het akelig stil..

 

@Erwin_  of een andere KPN medewerker: op mijn laatste factuur staat dat ik mijn lopende abbo kosteloos zou kunnen annuleren vóór augustus, i.v.m. het stoppen van FON. Geldt dit voor al mijn KPN abbo's, of alleen voor TV & internet of alleen voor internet specifiek? Graag krijg ik de bevestiging of ik momenteel kosteloos kan overstappen. Alvast bedankt.


En toen werd het akelig stil..

Tja... u kunt toch gewoon het beste een kabel (laten) leggen. U doet net alsof het toch ook wel anders moet kunnen. Maar soms kan dat gewoon niet.


En toen werd het akelig stil..

Tja... u kunt toch gewoon het beste een kabel (laten) leggen. U doet net alsof het toch ook wel anders moet kunnen. Maar soms kan dat gewoon niet.

U draagt op deze wijze niets bij, maar u heeft ook duidelijk niet het hele topic gelezen. Dat verwacht ik ook niet maar:

1) Kabel trekken naar de betreffende kamer zit er helaas niet in. Ik wil wel, maar is fysiek niet mogelijk óf ik moet echt zelf 1 vloer en 2 wanden gaan doorboren om een extra leiding te leggen. Dát gaat me net te ver.

2) Ik heb bij installatie de monteur extra betaald voor een versterker en goede wifi. Dat hád ik ook. Tot een geforceerde software-update opeens alles verpestte. En me tegelijkertijd alle mogelijkheden ontnam om zelf het bereik te verbeteren met een router die ik nog had liggen…

 

Op een gegeven moment is het van mijn kant wel klaar.


Tja, dat is spijtig. Maar KPN gaat dat niet meer terug draaien ben ik bang voor. U zult dus echt iets anders moeten verzinnen.


En toen werd het akelig stil..

 

@Erwin_  of een andere KPN medewerker: op mijn laatste factuur staat dat ik mijn lopende abbo kosteloos zou kunnen annuleren vóór augustus, i.v.m. het stoppen van FON. Geldt dit voor al mijn KPN abbo's, of alleen voor TV & internet of alleen voor internet specifiek? Graag krijg ik de bevestiging of ik momenteel kosteloos kan overstappen. Alvast bedankt.

Klopt.  Jij kunt je vaste diensten hierdoor vervroegd opzeggen. Ik ben wat stil gevallen omdat ik geen oplossing heb voor je probleem. Als de monteur ter plekke al geen oplossing heeft, wordt het voor mij hier in Groningen helemaal lastig.