Skip to main content
Sticky

Samen digitaal vaardiger: Samenwerking met SeniorWeb!

• September 30, 2025
  • 11 reacties
  • 170 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Bij KPN willen we iedereen verbinden - ook ouderen. Soms is wat extra hulp bij digitale zaken fijn. Daarom werken we samen met SeniorWeb, een organisatie die al bijna 30 jaar ouderen ondersteunt bij het gebruik van computers, smartphones en internet. Zo maken we de digitale wereld toegankelijker en leuker voor iedereen. 

Wat doet SeniorWeb?​​​​​​​

SeniorWeb helpt al meer dan 28 jaar ouderen om hun weg te vinden in de digitale wereld. Dit doen ze op verschillende manieren, met tips, uitleg, hulp en cursussen. Denk bijvoorbeeld aan veilig internetten en internetbankieren. 

Een greep uit waar de vrijwilligers van SeniorWeb mee kunnen helpen:

Zij kunnen helpen van afstand (via telefoon of internet) of aan huis, dat gebeurt op aanvraag. 

Veel voorkomende dingen zijn bijvoorbeeld

• Problemen met wachtwoorden, in e-mail zoals in Outlook. 
  • Problemen met Windows, denk aan ondersteuning van een Windows versie die stopt. Zij helpen dan met installeren van een nieuwe Windows versie
  • Herkennen van problemen met apparatuur. Hier kunnen zij het probleem niet altijd oplossen, maar de gebruiker wél op weg helpen richting een oplossing

De mensen van SeniorWeb kunnen helpen bij allerlei apparaten, zowel Windows als Apple. Denk aan PC's, laptops, printers, e-readers, maar ook telefoons en tablets, soms ook smart-tv's of media systemen in auto's, - koppelen met telefoon.

Voordeel voor KPN klanten

Word je lid van SeniorWeb? Als KPN klant krijg je €5,- korting op het eerste lidmaatschap. Dat lidmaatschap bevat onder andere: 

• Hulp via internet, per telefoon of aan huis 
  • 4x per jaar het tijdschrift Enter 
  • Les aan huis, online of in de buurt 
  • Wekelijks informatieve nieuwsbrieven 
  • Deskundige controle van verdachte mails 

Meer informatie kun je nalezen op: Digitale hulp voor iedereen: SeniorWeb

Digihandig - een gratis app

En ken je Digihandig al? Dit is een gratis app waarmee je stap voor stap kunt oefenen met verschillende digitale vaardigheden als e-mailen, videobellen of online iets regelen.

Digihandig is makkelijk te gebruiken. Ideaal voor ouderen die vanuit huis een beetje extra hulp willen hebben. 

• Meer dan 130 lessen 
  • Geen inloggegevens nodig
  • Ideaal voor ouderen die thuis extra hulp kunnen gebruiken

Je leest er nog meer over in onze blog, met nog een paar extra tips.

Ben jij of ken jij iemand die blij zou zijn met deze extra digitale ondersteuning? 

11 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Ik beschouw mijzelf als een gevorderde computergebruiker maak ook ik heb wel eens Seniorweb geraadpleegd om een computerprobleem op te lossen.                                      

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Soms kan dat inderdaad net even een frisse blik op een probleem werpen ​@WMG-N . Het is ook zeker geen schande om af en toe hulp in te roepen. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 25, 2025

Goed initiatief!

Als je al problemen hebt waar moet je dan naar toe, m.a.w. kun je seniorenweb wel vinden cq ben je ermee bekend?
Veel zaken zijn te technisch en ik weet uit ervaring dat de ouderen al snel afhaken. Ook anderen hebben vaak moeite om tussen al het Ge-Google door de juiste antwoorden te vinden.

Als voorbeeld neem ik de SuperWifi van KPN zelf, waarbij verschillende dingen eenvoudig weg niet kloppen. Als voorbeeld het begrip wifi-versterker. 
.
Ik ben aan het onderzoeken of ik -naast mijn werk -een supporthub in de avonduren op kan starten voor mensen met allerlei digitale gerelateerde problemen en die behoefte hebben aan hulp. in eenvoudig en begrijpelijke taal.
In KPN termen een SuperHelper die helpt in de buurt of regio.

Zou dat wat zijn?

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • October 28, 2025

Ik ben het helemaal met jou eens, ​@fixnix: deze samenwerking is een heel goed initiatief! 

SeniorWeb vinden moet op zich wel te doen zijn, als ik het goed heb gezien, hebben zij meer dan 400 locaties verspreid over Nederland. In mijn woonplaats zijn ze oa te vinden in vestigingen van bibliotheken. Op hun website kun je een locatie in de buurt vinden

Ik ben aan het onderzoeken of ik -naast mijn werk -een supporthub in de avonduren op kan starten voor mensen met allerlei digitale gerelateerde problemen en die behoefte hebben aan hulp. in eenvoudig en begrijpelijke taal.
In KPN termen een SuperHelper die helpt in de buurt of regio.

Zou dat wat zijn?

Dat zou zeker wat zijn! Sterker nog, dat hebben we recentelijk gedaan in de vorm van een Momentje voor Jou, tijdens de Dag van Digitale Weerbaarheid. We hebben toen samengewerkt met SeniorWeb en als KPN’ers op locatie mensen geholpen: op locaties van SeniorWeb en in onze winkels. Het was ontzettend leuk en leerzaam om te doen, spreek ik uit eigen ervaring! 😊

Misschien is SeniorWeb vrijwilliger iets voor jou of zou je echt iets op eigen initiatief willen opzetten? Er is in ieder geval genoeg animo voor! 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 28, 2025

Ik ben het helemaal met jou eens, ​@fixnix: deze samenwerking is een heel goed initiatief! 
--------------------knip------------------------

Misschien is SeniorWeb vrijwilliger iets voor jou of zou je echt iets op eigen initiatief willen opzetten? Er is in ieder geval genoeg animo voor! 

Beste ​@Shyrin van KPN ,

Het zou de bedoeling zijn dat ik bij de mensen thuis zou komen. Dit kan helaas niet gratis.
Organisatorisch zitten er ook wat haken en ogen aan. Tijden, vervoer, prive, past het allemaal. Denk maar als je eens wat later thuis bent etc. Mwha...mwha…..hmmm...hmm

Eigenlijk zou het mooiste zijn dat ik iets had, dat ik vanaf huis kan doen met de focus op digitale weerbaarheid, privacy en osint (open source intell). Dat laatste is nauw verweven met de 2 eerdere genoemde punten. 

• Zou ik wellicht een demo op locatie kunnen/mogen geven?
  • Zou ik van osint mijn 2e baan kunnen maken? Dit laatste zou ik in 100% met maximale beschikbaarheid in de avonduren kunnen doen. 

En zo heb ik verschillende gedachten, en denk me vaak een slag in de rondte. 

Mag ik vinden dat dit een leuk forum is? 
Leuke gasten en leuke onderwerpen!

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Jij mag dat zeker vinden ​@fixnix. We doen ons best om van deze community een fijne plek te maken met allerlei onderwerpen om samen over te praten. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • October 30, 2025

Ah, een service is huis om het net nog wat makkelijker te maken: ik snap het! Het is inderdaad niet altijd eenvoudig om de juiste balans te vinden tussen praktische haalbaarheid, passie en privéleven.

Je interesse in digitale weerbaarheid en privacy klinkt erg waardevol. Dat zijn thema’s waar veel behoefte aan is, zeker als het gaat om bewustwording en kennisdeling.

….

En zo heb ik verschillende gedachten, en denk me vaak een slag in de rondte. 

Ha! Niet specifiek over dit onderwerp, maar dit is wel herkenbaar, haha! 

Mag ik vinden dat dit een leuk forum is? 
Leuke gasten en leuke onderwerpen!

Dat vind ik heel leuk om te lezen! 😁 Fijn om jou hier ook te zien deelnemen! 😊

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 30, 2025

Ah, een service is huis om het net nog wat makkelijker te maken: ik snap het! Het is inderdaad niet altijd eenvoudig om de juiste balans te vinden tussen praktische haalbaarheid, passie en privéleven.

Je interesse in digitale weerbaarheid en privacy klinkt erg waardevol. Dat zijn thema’s waar veel behoefte aan is, zeker als het gaat om bewustwording en kennisdeling.

​​​​

Ha! Niet specifiek over dit onderwerp, maar dit is wel herkenbaar, haha! 

Dat vind ik heel leuk om te lezen! 😁 Fijn om jou hier ook te zien deelnemen! 😊

Ik zit soms te stoeien met quoten 😃
Ik zit soms te kloten met quoten 🤣

De boefjes worden steeds gehaaider waarbij het toepassen van K.I. de grootste bedreiging is binnen het opsporingsapparaat.

Het lijkt me erg leuk om de forum deelnemers mee te nemen in sommige digitale opsporingstechnieken, waarbij je versteld zult staan welke digitale footprint je zoal achterlaat, maar ook hoe je met verschillende technieken veel beter kunt zoeken. 

Een ander thema is privacy. Hoe zorg je nu, dat de data die van jou is, ook bij jou blijft. Hier zijn o.a. verschillende middelen en methodes voor. Zonder paranoia te worden. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Leuke plannen! Laat het vooral weten als je daarbij hulp nodig hebt van een van ons. We denken graag mee. :)

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 30, 2025

Leuke plannen! Laat het vooral weten als je daarbij hulp nodig hebt van een van ons. We denken graag mee. :)

Er zit waarschijnlijk iets in de pen. ​@Alexandra van KPN komt er op terug. 
En ik loop niet weg 😉

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Haha, super! Bij ​@Alexandra van KPN ben je in goede handen. 😁