Hallo samen,
Sinds ongeveer een 1.5 jaar maken we gebruik van SIB (4G). Daar hebben we in het begin wat aanloop problemen mee gehad. Die zijn nooit echt helemaal verdwenen (ik moet regelmatig de experia box en 4G modem aan en uitzetten om weer een redelijke verbinding te krijgen).
Initieel was er heel veel fluctuatie en latency op de lijn (zie; https://forum.kpn.com/internet-9/sib-hoge-ping-en-latency-voornamelijk-in-de-avonduren-457394). Dat is verbeterd tot een acceptabel niveau. De laatste tijd hadden we ongeveer een 40 á 45 Mbps verbinding. Dat is niet geweldig maar genoeg voor wat netflix e.d.
Nu is het internet weer enorm traag geworden. Nadat ik mijn interne netwerk nog eens bekeken had bleek dat na de laatste update van de experia box (T03.7; https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwe-firmware-v10-t03-7-481249) mijn gehele instellingen verdwenen waren waardoor mijn interne netwerk qua IP's volledig overhoop lag. Nadat ik dit weer strakgetrokken had bleek dat de Experia box het 4G modem niet meer vindt; 3G/4G apparaat is niet gereed.
De Experia box heeft als IP adres 192.168.1.1 (dat was voorheen ook zo). de fabrieksinstellingen geven de experiabox normaliter 192.168.2.254. Dat vind ik vervelend gekeken naar de rest van mijn netwerk. De Experiabox doet ook de DHCP en is de standaard gateway (vandaar de 192.168.1.1).
Het 4G modem is rechtstreeks aan de experiabox gekoppeld. Bij de behandeling van het topic rondom de fluctuerende verbinding (boven genoemd) is ook een monteur hier geweest die tests heeft gedaan, daarin is ook mijn netwerk bekeken en dat was prima in orde. Dus ik wil dat even uitsluiten voor nu.
Wat kan het niet meer herkennen/vinden van het 4G modem veroorzaken?
- Is er iets aangepast in de software waardoor het 4G modem niet meer goed samenwerkt met de experia box?
- Is het 4G modem kapot? Alle lampjes branden netjes zoals normaal en er zijn 2 van de 3 streepjes bereik. netwerk signaal lampje brand dus er is verbinding (zou ik zeggen) met de experia box.
Ik hoor graag van jullie,
Met vriendelijke groeten,
Francois