Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb al een aantal jaren SIB met de Sagemcom F@st 4360Air.

Een dag of 3 geleden merkte ik tijdens het downloaden dat de snelheid ineens een stuk lager was dan normaal. Ik heb toen een speedtest gedaan en haalde maximaal 12mbps. Dit is de snelheid die ik normaal zonder de Sagemcom ook haal, dus het lijkt er op dat deze niet meer bijschakelt.

 

Alle lampjes op de Sagemcom branden blauw en ik heb 3 ontvangststreepjes.

De kabel tussen de Sagemcom en de Experiabox knippert groen en oranje aan beide kanten.

Ik kan inloggen op de Sagemcom en zie dat deze verbonden is met de Experiabox en de PC waarmee ik inlog.

Experiabox IP is 192.168.2.254 en de Sagemcom is 192.168.2.252, dus gewoon zoals het hoort.

Ik heb wel gewoon 4G verbinding op mijn telefoon, dus er is niks aan de hand met de mast oid.

 

Ik heb alles wat ik kan bedenken al geprobeerd, en niks helpt tot nu toe.

Sagemcom reset/factory reset

Experiabox reset/factory reset

Simkaart opnieuw in de Sagemcom doen

Alle kabels gecontroleerd

etc.

 

 

 

Staat er wellicht op de onderhoud- en storingspagina van KPN dat er geknutseld wordt? Ik heb ook wel eens een week vrijwel geen SIB4G “bijschakelen” gehad. Dat was door onderhoud.

Uw telefoon kan wel een andere mast aanstralen dus dat zegt niet alles.

 


Staat er wellicht op de onderhoud- en storingspagina van KPN dat er geknutseld wordt? Ik heb ook wel eens een week vrijwel geen SIB4G “bijschakelen” gehad. Dat was door onderhoud.

Uw telefoon kan wel een andere mast aanstralen dus dat zegt niet alles.

 

Daar had ik inderdaad ook al naar gekeken, maar geen storingen of onderhoud hier volgens KPN.


Alles lijkt verder goed. Gegevens in je profiel zetten dan kan een KPN moderator (kan een dag of twee duren) wellicht iets betekenen.


Alles lijkt verder goed. Gegevens in je profiel zetten dan kan een KPN moderator (kan een dag of twee duren) wellicht iets betekenen.

Profiel is ingevuld, dus we gaan het afwachten.


Bump


Hoi @Aetherialistic, het lijkt dus of de 4G modem niet meedoet in de snelheid. Lijkt niet alleen zo, dat laat het screenshot ook zien. 

Heb je voor de zekerheid ook een volledig andere kabel getest tussen V10 en Sagemcom om die ook nog uit te sluiten. 

Want alle signaal lampjes branden blauw, connection en signal ook. Dat zou betekenen dat het allemaal perfect werkt. Vandaar dat ik neig naar de kabel. 

OF werkt het weer? Zo niet, duik ik er graag verder in. Moet ik wel nog weer het modem resetten. 


Hoi @Aetherialistic, het lijkt dus of de 4G modem niet meedoet in de snelheid. Lijkt niet alleen zo, dat laat het screenshot ook zien. 

Heb je voor de zekerheid ook een volledig andere kabel getest tussen V10 en Sagemcom om die ook nog uit te sluiten. 

Want alle signaal lampjes branden blauw, connection en signal ook. Dat zou betekenen dat het allemaal perfect werkt. Vandaar dat ik neig naar de kabel. 

OF werkt het weer? Zo niet, duik ik er graag verder in. Moet ik wel nog weer het modem resetten. 

 

Hoi @Bart_Z 
Een andere kabel tussen de V10 en de Sagemcom heb ik nog niet geprobeerd omdat de lampjes van de poort waar de kabel in zit zowel bij de V10 als bij de Sagemcom groen en oranje knipperen. Maar ik zal het zo dan toch maar even proberen voor de zekerheid!
 

Alles lijkt inderdaad perfect te werken volgens de lampjes op de Sagemcom, etc. Ik vind het ook vreemd dat het zomaar ineens niet meer werkt, terwijl het eigenlijk al een aantal jaar goed gaat, op een paar kleine probleempjes na die snel waren opgelost.

Ik ga zo even een andere kabel testen en dan laat ik weten wat het resultaat is.

 

Alvast bedankt!


Hoi @Bart_Z,

Zojuist een andere kabel getest en ook dit helpt niets helaas.
Er was wel iets anders wat me opviel.
Nadat de Sagemcom klaar was met opstarten en alle lampjes blauw waren heb ik een speedtest gedaan en kwam ik op ~1 mbps. Meteen daarna nog een keer de speedtest gedaan en nu kwam ik rond de 6 mbps. Nog een keer en ik zat weer op de 11-12 mbps zoals eerst.

 

 


Die 11-12 is dat de totale snelheid?? 


Die 11-12 is dat de totale snelheid?? 

Correct. Dit is de maximale snelheid die ik haal sinds een week nu ongeveer.
Normaal, wanneer de Sagemcom werkt zoals het hoort, haal ik gemiddeld zo’n 80mbps

 

 


Ergens gaat het mis, ik kan alleen niet achterhalen waar. Voor morgenvroeg heb ik een monteur gepland. Daar heb je ook bevestiging van gehad. Hoor graag of hij de oplossing heeft.


Ergens gaat het mis, ik kan alleen niet achterhalen waar. Voor morgenvroeg heb ik een monteur gepland. Daar heb je ook bevestiging van gehad. Hoor graag of hij de oplossing heeft.

 

Hoi @Bart_Z,

Monteur is vanochtend langsgeweest en volgens hem is de oorzaak een recente software/firmware update van de V10, waardoor deze geen contact meer kan krijgen met de Sagemcom. Morgen wordt er een nieuwe Sagemcom bezorgd en hopelijk is het probleem dan opgelost. Ik laat het weten!


Dat is nieuw voor mij. Want volgens mij zijn er niet heel recent updates geweest. Maar ik ben heel benieuwd hoe het met de nieuwe sagemcom gaat. 


Dat is nieuw voor mij. Want volgens mij zijn er niet heel recent updates geweest. Maar ik ben heel benieuwd hoe het met de nieuwe sagemcom gaat. 

Net de nieuwe Sagemcom aangesloten maar nog altijd hetzelfde probleem.
Op de doos staat wel dat het tot 48 uur kan duren voor het werkt, maar ik weet niet of dit alleen geldt voor nieuwe aansluitingen, of ook wanneer de Sagemcom wordt vervangen.

Daarnaast las ik in een ander topic van iemand met een vergelijkbaar probleem dat bleek dat de simkaart nog niet geactiveerd was, dus wellicht is dat ook nog een mogelijkheid.

Ik ga het maar 48 uur afwachten.


Weet u hoe u in moet loggen in de v10?


Weet u hoe u in moet loggen in de v10?

Zeker


Waar wil je naartoe @Joep1965, firmware controleren? 

Of had je nog een ander trucje in gedachten?

 

@Aetherialistic in ieder geval heb ik aan de technische dienst laten weten dat het niet opgelost is. Zij duiken er nog weer in en zullen het je laten weten. 


Het is mij ook een raadsel waar het mis gaat. Heb je het modem(v10) gereset zonder dat het 4gmodem is aangesloten?


Waar wil je naartoe @Joep1965, firmware controleren? 

Of had je nog een ander trucje in gedachten?

 

@Aetherialistic in ieder geval heb ik aan de technische dienst laten weten dat het niet opgelost is. Zij duiken er nog weer in en zullen het je laten weten. 

 

Prima, wacht ik dat even af. Ik zie net trouwens dat jullie mijn oude telefoonnummer nog hebben. Kan ik mijn nieuwe nummer ergens doorgeven in het geval de technische dienst via de telefoon contact probeert op te nemen? Ik heb het i.i.g aangepast in mijn profiel hier.


Het is mij ook een raadsel waar het mis gaat. Heb je het modem(v10) gereset zonder dat het 4gmodem is aangesloten?

Ook al geprobeerd inderdaad. En andersom ook. En op welke andere mogelijke manier dan ook.
Ik denk dat we i.i.g de Sagemcom uit kunnen sluiten, aangezien deze nu is vervangen en het probleem niet opgelost is.

Ook de kabel is niet het probleem. De lampjes knipperen groen en oranje op zowel de Sagemcom als de V10.

De Sagemcom en de V10 zien elkaar ook.
In de webinterface van de V10, onder de tab Status>Geavanceerd>LAN>LAN Client Status:

 

De Sagemcom staat overigens niet tussen de lijst met apparaten onder de tab Status>Geavanceerd>DHCP>DHCP Toegewezen Adres, maar ik neem aan dat dit zo hoort, aangezien deze een statisch IP-adres heeft.

 

In de webinterface van de Sagemcom staat het IP-adres van de V10 onder het kopje “Ethernet”, dus beide apparaten zien elkaar.

 


Ik heb ook geen idee wat het kan zijn. Wat ik je wil aanraden is om even te bellen met het nummer uit de sms die je 3 november gekregen hebt. DIe met de bijbehorende pincode. Dan kom je direct in contact met de Technische Dienst. Ik hoop dat zij een idee. hebben. 


Ik heb ook geen idee wat het kan zijn. Wat ik je wil aanraden is om even te bellen met het nummer uit de sms die je 3 november gekregen hebt. DIe met de bijbehorende pincode. Dan kom je direct in contact met de Technische Dienst. Ik hoop dat zij een idee. hebben. 

Wellicht dat je mijn laatste bericht over het hoofd hebt gezien, dus bij deze nogmaals:
“Ik zie net trouwens dat jullie mijn oude telefoonnummer nog hebben. Kan ik mijn nieuwe nummer ergens doorgeven in het geval de technische dienst via de telefoon contact probeert op te nemen? Ik heb het i.i.g aangepast in mijn profiel hier.“

 

Ik heb die sms dus ook niet ontvangen. Zou die opnieuw verstuurd kunnen worden naar het juiste telefoonnummer?


Ik heb je de sms nu via een privébericht gestuurd. En het nummer aangepast. Het zou in het vervolg goed moeten gaan. En ja, ik ben even te snel gegaan gisteren en heb je bericht gemist, excuus. 


Ben eeg benieuwd, Is dit nu opgelost, want wij hebben precies hetzelfde probleem? 4 g modem doet ineens niet meer mee na reset van de experia box op afstand door kpn terwijl het 4g modem al 3 jaar heel goed werkte en de internet snelheid flink opschroefde. We zitten nu weer op max 6-7 mb. Monteur van kpn geweest nieuw 4g modem geplaatst. Heeft geen effect. 


@Aetherialistic, weet jij wat er precies gedaan is? Heeft mijn collega je dat verteld? Want ik lees was dat je aangaf dat het weer werkte.

Dan kan ik kijken of ik dat voor @Vraagstellen ook in werking kan stellen. Want dit lijkt precies hetzelfde issue.