Skip to main content

Sinds enkele weken heb ik last van zeer onstabiel internet tijdens het gamen. Om de 30 seconde loopt mijn scherm volledig vast en wordt er in-game een ping van 300/400+ weergegeven voor 3 tot 4 seconden. Uit de speedtest van ookla kwam naar voren dat mijn download en uploadsnelheid gewoon goed zijn, maar dat mijn dowbload latency en vooral upload latency (gemiddeld 158) erg hoog zijn.

Eerst dacht ik dat dit wellicht kon liggen aan het feit dat ik mijn PC via een powerline adapter heb verbonden met internet, maar ook als ik diezelfde PC direct aan de experiabox v12 aansluit ervaar ik dit probleem. Ook als ik mijn laptop direct aansluit aan het modem ervaar ik dezelfde hoge upload latency. Ik heb alle stappen uit de servicetool al 2 keer doorlopen en dit heeft helaas niets uitgehaald.

Toen kwam ik er achter dat dit bufferbloat zou moeten zijn en dat dit vanuit de kant van KPN zou kunnen komen. Wat moet ik doen om hier achter te komen?

een foto ?


Heb je een pigplotter grafiek voor ons om te delen?


Hoi @Bligthart93 . Welkom op het forum.

Meestal heeft dit niks met KPN te maken maar ik wil uiteraard op voorhand niks uitsluiten.

Allereerst is bekabeld testen hoofdzaak.  Op die manier willen we graag een pingplotter uitdraai zien. Liefst gepingd naar ‘gewone’ sites zoals google.com of kpn.com   en naar je gameservers.

https://www.pingplotter.com/


Hoi @Erwin_,

Ik heb zojuist pingplotter gedownload, hoe moet ik deze instellen om tot de juiste grafiek te komen?

Daarnaast heb ik gisteren uitgebreid contact gehad met iemand van de Service+ afdeling van KPN, na een lang gesprek en uitgebreid testen werd duidelijk dat er een probleem lag bij een server van een van de grote DNS partners van KPN. Zou dit nog iets met de situatie te maken kunnen hebben?

 

 


draai ook maar eens deze test

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat


@MR_CHIP Daar had ik inderdaad de meeste tests op gedaan, zie hier de resultaten https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=07a2af9a-9a1c-44ed-a67f-492c423c359c 


die is idd niet echt goed

 


Hoi @Erwin_,

Ik heb zojuist pingplotter gedownload, hoe moet ik deze instellen om tot de juiste grafiek te komen?

Daarnaast heb ik gisteren uitgebreid contact gehad met iemand van de Service+ afdeling van KPN, na een lang gesprek en uitgebreid testen werd duidelijk dat er een probleem lag bij een server van een van de grote DNS partners van KPN. Zou dit nog iets met de situatie te maken kunnen hebben?

 

 

Dat zou kunnen maar ik herken het niet direct. Ik zal dit eens na gaan vragen bij mijn service+ collega's.  Aangezien ik nu begrijp dat jij daar een abonnement op hebt, is het raadzaam om alle contact ook via hun te laten verlopen. 


Hierbij nog een foto van pingplotter, nu heb ik hier niet zo heel veel verstand van, maar het lijkt er op dat het probleem bij de derde stap ligt.

 

 


Het zou het server kunnen zijn die standaard geen antwoord geeft. Maar ik tast ook nog een beetje in het duister.

@wjb   heb jij hier ook visie op? 


Aan die pingplot kan je mijns inziens weinig waarde hechten anders dan dat een sever van Amazon (99.83.93.235) niet altijd reageert op een ping request.

Ook is het zo dat je die server van Amazon niet als de veroorzaker aan kunt wijzen immer de pingtijden van hops lager in het overzicht zijn wel weer goed.

De gemiddelde round-trip tijd is met 13.2ms overigens niet heel slecht te noemen.