Skip to main content

Goedemorgen,

 

Op 11 december hebben wij een storing gehad in onze wijk. Na het doen van diverse speedtesten valt het op dat mijn snelheid zowel bekabeld als draadloos op max 120 mb/s zit. Voorheen tegen de 200 mb/s. Ik heb alles geprobeerd. Experia V10 reset, kabels gecheckt enz. Ik heb een 200 mb/s abonnement.

Ik vermoed dat ik er zelf niks aan kan doen en dat het van buitenaf komt. Als ik een internetkabel rechtstreeks aan de V10 hang in de laptop, dan is 120 het max haalbare. Dit lijkt me niet de bedoeling.  

Welke stappen kan ik nu het beste ondernemen? Leest KPN mee? Of moet ik zelf bellen. Of is er misschien nog een andere oplossing voorhanden.

Alvast bedankt en fijne dagen iedereen!

 

Groet,

 

Marc 

Hallo @Marc83 

Je hebt een Experia Box v10 zeg je. Heb je ook pairbonding, gezien dat je 200 Mbit/s had?

In dat geval is er mogelijk één lijn uitgevallen, waardoor de snelheid flink omlaag gaat.
Branden beide lampjes L1 en L2 bij de DSL poort van het modem?


Hoi!

Bedankt voor je reactie. Klopt, ik heb ook pairbonding. Ik heb net gekeken en beide lampjes branden gewoon. Daar kan het dus niet aan liggen. 

 

Ik weet het verder ook niet zo goed. Heb al mijn settings doorlopen, maar kan niks vinden. 


OK, dan zijn beide lijnen nog actief.

Kan je inloggen in de webinterface van de Experia v10 via http://192.168.2.254 ?

Kijk dan via Status → DSL → Geavanceerd naar de DSL link informatie

Zie je daar opvallende zaken zoals hoge(re) errors of groot verschil in snelheid tussen line 1 en 2 ?

Laat eens hier een schermafdruk daarvan zien, dan kan ik meekijken. Poets dan wel eventuele privégegevens weg.


Hoi!

Hierbij:

 


Er is zo te zien een flink verschil in bandbreedte tussen line1 en line2.

Je haalt downstream ruim 100 Mbit/s uit line1👍🏻 maar slechts 25 Mbit/s uit line2.
Upstream doet line2 bijna helemaal niet mee. Ook andere zaken wijken af....

Dat moet beter kunnen. Bel morgen eens met klantenservice op 0800-0402.


Hoi Ruud. Dat zal ik zeker gaan doen. Dankjewel voor je analyse. 

Je kunt dus met zekerheid zeggen dat het probleem 'van buitenaf' komt?

Groet,

 

Marc 


Ik weet niet hoe jouw aansluitpunt aan de muur er uit ziet, maar vanaf daar naar KPN toe lijkt het niet lekker te gaan met Line2. Maar dat ligt sowieso in het KPN ‘domein’.


Ik heb KPN inmiddels gebeld en aanstaande dinsdag komt er een monteur kijken. Ik laat weten wat de oorzaak is! Fijne jaarwisseling iedereen.


Goeie zaak, succes gewenst (en ook een fijne jaarwisseling).


Dag Ruud,

Deze ochtend is de KPN monteur geweest. Hij heeft de boel flink uitgezocht: eerst de kwaliteit van het koper doorgemeten, aansluitpunt gecontroleerd, de pairbonding kabel vervangen. Probleem bleef bestaan. Bleek toch in wijkkast te zitten. Hij heeft daar een andere 'poort' aangevraagd. Daarna werd alles herstart en ik zit net draadloos weer op 195 mb downstream.  

Het andere goede nieuws is dat KPN bezig is met glasvezel. Het is nog onduidelijk wanneer, maar het wordt gerealiseerd!

Bedankt voor je hulp!

Groet,

Marc 


Dat ziet er weer prima uit Marc. Zoals ik al zei: dat moest beter kunnen 😉.
Het overzicht laat zien dat beide lijnen weer gelijkwaardig zijn, zowel down- als upload.

Graag gedaan, fijn dat ik je kon helpen.

En nog meer om naar uit te kijken lees ik: glasvezel !!
Daarbij zal je nog wel even geduld moeten hebben, bij mij duurde het hele proces van de eerste aankondiging tot de uiteindelijke migratie ( koper → glas ) van mijn abonnement zo'n anderhalf jaar. Ik heb nu sinds een kleine 2 maanden 200/200 Mbit/s, dus down- én upload !!