Skip to main content
Vraag

Slecht internet. Kan dit worden opgelost en kan ik anders opzeggen?

• January 13, 2026
  • 7 reacties
  • 82 keer bekeken

ik ben nu sinds een paar maanden ingetrokken bij mijn vriend, van een appartement met glasvezel, naar een appartement zonder. nu halen we bekabeld max 98 mbits per seconde (volgens de site), en wifi is al helemaal drama, (laatst gemeten op max 2 mbits). ik ben zoizo een gamer en heb wel echt mijn internet snelheid nodig, laat staan als we allebei willen gamen, en mijn vriend werkt ook regelmatig vanuit huis. nu hebben we de laatste dagen sneeuw gehad en was het al helemaal geen doen, maar hij zit nog wel tot 2027 in contract, nu word er wel weer een monteur gestuurd en noem het maar op, maar dat gaat die snelheid echt niet verhogen zolang hier geen glasvezel ligt. is er niet iets wat er gedaan kan worden zodat we onder dat contract uit kunnen? ik durf niet eens een game update uit te voeren of de tv die begint al te haperen. en ik snap dat er in theorie een marge mag zitten met het abonnement en de daadwerkelijke snelheid, maar als wij er ondanks dat wel echt last van ervaren, en meer de hele avond allebei lopen te vloeken, zou het fijn zijn als wij kostenloos konden opzeggen en dan toch ergens anders konden kijken voor een betere verbinding, natuurlijk ben ik dan ook wel de eerste die weer terug wil naar kpn zodra er wel glasvezel ligt, maar dat gaat hier nog lang niet gebeuren

7 reacties

JanD
Superuser
  • January 13, 2026

Beste ​@Musicmadness97 je hebt nog koper begrijp ik, dan is je internetsnelheid TOT maximaal 100Mbit/s, maar dat kan ook lager zijn als je verder van de centrale af woont.

Bij gamen is de internetsnelheid niet zo zeer van belang, las ik eens, maar de pingtijden.

Op je contract kun je zien wat er op jouw adres maximaal aangeboden kan worden en is geen reden tot voortijdige opzegging van een lopend contract.

Ik neem aan dat je de snelheid bekabeld meet met een pc rechtstreeks aan de modem gekoppeld en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Welke internet- en ping-snelheid zie je dan?

• January 13, 2026

nu halen we bekabeld max 98 mbits per seconde (volgens de site),

De site ? Is dat een meting ?
Zo nee doe een meting op een testsite, wie noemt er een ?

en wifi is al helemaal drama, (laatst gemeten op max 2 mbits).

Dan is er wat mis met de WiFi doorgifte.

Onlangs was er dit onderwerp :

Daar uit :

Hier een leuk stukje van een ander forum, bij de conculega :
https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Internet/De-on-zin-van-een-2-GBps-Internet-verbinding/td-p/1783896

Een mooie relativering waarvan ik het meeste op een paar details na wel onderschrijf.

Met name dit stukje is wel goed om te weten :

Gaming
Bij gaming draait het veelal niet om je upload of download snelheid , maar om de ping,

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 13, 2026

nu halen we bekabeld max 98 mbits per seconde (volgens de site),

De site ? Is dat een meting ?
Zo nee doe een meting op een testsite, wie noemt er een ?

en wifi is al helemaal drama, (laatst gemeten op max 2 mbits).

Dan is er wat mis met de WiFi doorgifte.

Onlangs was er dit onderwerp :

Daar uit :

Hier een leuk stukje van een ander forum, bij de conculega :
https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Internet/De-on-zin-van-een-2-GBps-Internet-verbinding/td-p/1783896

Een mooie relativering waarvan ik het meeste op een paar details na wel onderschrijf.

Met name dit stukje is wel goed om te weten :

Gaming
Bij gaming draait het veelal niet om je upload of download snelheid , maar om de ping,

op meerdere sites gemeten, ik gebruik zelf het liefste fast.com want die is onafhankelijk. maar kpn zelf geeft aan dat hier 98 mbits max haalbaar is op de koper lijn, zodra ik gewoon onze postcode en huisnummer invul voor een nieuw abonnement. maar natuurlijk wil kpn dat we de speedtest op de site/app van kpn zelf doen. en geloof me, met 2 gamers in huis is download snelheid wel degelijk belangrijk als het ook daadwerkelijk om het downloaden/updaten gaat, en al moet ik zeggen dat we allebei wel veel eruit worden gegooid omdat onze verbinding zo instabiel is als we aan het gamen zijn. ik ben echt geen leek hierin, en ik weet ook dat deze snelheid het gewoon niet doet voor ons, wij hebben minimaal eigenlijk al 400 nodig met ons gebruik, en dat is hier niet haalbaar. maar we zitten wel vast aan een contract voor 100 tot 2027, en daar gaat het mij om, want met slecht weer halen we dat bij lange na niet. ik heb het afgelopen weekend bekabeld op misschien 80 gezeten, en wifi klapte er op de laptop zelfs uit omdat het zo weinig was (nee laptop kan niet bekabeld helaas)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 13, 2026

Beste ​@Musicmadness97 je hebt nog koper begrijp ik, dan is je internetsnelheid TOT maximaal 100Mbit/s, maar dat kan ook lager zijn als je verder van de centrale af woont.

Bij gamen is de internetsnelheid niet zo zeer van belang, las ik eens, maar de pingtijden.

Op je contract kun je zien wat er op jouw adres maximaal aangeboden kan worden en is geen reden tot voortijdige opzegging van een lopend contract.

Ik neem aan dat je de snelheid bekabeld meet met een pc rechtstreeks aan de modem gekoppeld en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Welke internet- en ping-snelheid zie je dan?

internet snelheid is wel degelijk van belang, al ben ik niet aan het gamen, maar heb ik alleen een update op mijn pc, hangt de tv al vast, of word de game van mijn vriend al zo instabiel dat hij eruit gegooid word. en nogmaals met slecht weer is het al helemaal drama, want er zit dan teveel vocht op die kabel, en ik geloof dat die instabiliteit wel voor reden ontbinding mag zijn, ik weet dat mijn ping goed is, die zit altijd stabiel rond de 10, maar de download zit gemiddeld rond de 80, alleen met echt goed weer haal ik de 95

• January 13, 2026

en al moet ik zeggen dat we allebei wel veel eruit worden gegooid omdat onze verbinding zo instabiel is als we aan het gamen zijn. 

en daar gaat het mij om, want met slecht weer halen we dat bij lange na niet. ik heb het afgelopen weekend . . . 

Instabiel ? En het weer ?
Met een DSL cq koperlijn kan dat. Met water in de kabel, maar toch, ik weet het niet.

ik ben echt geen leek hierin,

Aha, heb je al in het modem gekeken ?

Wat is daar te zien over de lijn ?

bekabeld op misschien 80 gezeten,

Dat is voor de meeste gebruikers ruim voldoende.

en wifi klapte er op de laptop zelfs uit omdat het zo weinig was

Dan is daar ook wat mee mis.

WiFi staat los van de verbinding, althans, het is de zwakste schakel die de max. snelheid bepaald.

(nee laptop kan niet bekabeld helaas)

Ja, dat hebben “moderne” laptobs niet meer, er zijn wel verloopjes, maar dat ter zijde.

O ja, je kan in het tekstvakje hier onder reageren, dan komt niet de hele voorgaande tekst mee.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 13, 2026

Hallo ​@Musicmadness97 ,

Het contract loopt nog tot 2027, dus dat kan niet zomaar opgezegd worden omdat er “maar” zo’n 100 Mbit/s geleverd kan worden. 

Wat voor een verbetering zou kunnen zorgen is om jouw laptop en mogelijk ook de TV bekabeld aan te sluiten op het modem. 

En je kunt verder voor 6,00 per maand Digitenne erbij nemen. Als er dan een keer veel internetcapaciteit nodig is, dan kun je via de ether TV kijken. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@Musicmadness97 welkom op de KPN Community. Zoals je merkt denkt iedereen graag met je mee. Ik snap, zeker als gamer, hoe belangrijk een goede internetverbinding is. Ik moet ook eerlijk zijn, op koperverbindingen gaat het inderdaad om tot maximaal een bepaalde snelheid dus ik verwacht niet dat onze contractafdelingen dan het contact zal ontbinden om deze redenen.

Je zou nog een aantal zaken kunnen optimaliseren. Zaken als Steam maar ook Battle.net pakken meestal de maximale bandbreedte als je wat download. Je zou de bandbreedte in de instellingen kunnen beperken of bepaalde updates op gunstiger momenten laten uitvoeren.