Skip to main content
Vraag

Slechte DSL snelheid in afwachting van glasvezel, contract ontbinden lukt niet

• May 14, 2025
  • 12 reacties
  • 137 keer bekeken

Johnny Both
Deelnemer

Wij hebben in afwachting van glasvezel ons dsl internetabonnement verlengt 100 mbps. Dit leek ons voor de tussenliggende periode wel prima, want we zijn immers al 14 jaar klant en hebben onze mobiele abonnementen oké bij kpn en waren uiterst tevreden.
Nu blijkt in het contract te hebben gestaan dat ze slechts 24 mbps kunnen garanderen. Helaas was dit contract naar het e-mail adres van m’n vrouw gestuurd en die heeft hier verder niet opgelet. 
Ondertussen veel problemen met onze apparaten en een kind dat gillend gek wordt als z’n PlayStation weer eens online vastloopt. Beklag gedaan bij de klantenservice die op hun beurt een monteur hebben langs gestuurd. Deze beste man adviseerde ons zsm over te stappen, want de internetsnelheid via de oude koper lijn is bedroevend in Werkendam. Bij zijn meting was het de eerder gecommuniceerde 24 mbps, maar verschillende speedtesten wijzen aantoonbaar aan dat we op  verschillende momenten 15 Mbps zitten en dat met een vaste kabel rechtstreeks op het modem.
Vervolgens weer contact gezocht met de klantenservice en een verzoek gedaan om het contract te ontbinden. Dit wordt keihard afgewezen en we moeten het er maar mee doen. De afdeling of persoon die er over gaat is telefonisch niet te bereiken en via opzeggen@kon.nl komt niet eens reactie. Hoe kun je een trouwe klant nu opzadelen met een internetsnelheid <75% van het geen we voor betalen en vervolgens wijzen naar de kleine letters in het contract? Wij willen voor de goede orde helemaal niet weg, leg maar glasvezel aan of kom met een oplossing. Nu creëer je heel veel irritatie door je klant niet fatsoenlijk te woord te staan, slechte performance van je netwerk en een verzoek zonder communicatie af te keuren!! 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Johnny Both 

Welkom op de community van KPN.

Met de snelheid die jullie nu kunnen krijgen met DSL is natuurlijk laag, zeker als je nog een kind in huis hebt die graag met zijn Playstation een spel wilt spelen.

Om te beginnen, is er momenteel nog geen planning beschikbaar per wanneer KPN ook glasvezel gaat aanleggen in Werkendam, dus dat kan met gemak nog enkele jaren duren.
Maar ligt er dan geen glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber of Delta in jullie straat?
Want dan zou je kunnen kiezen om via één van deze glasvezelnetwerken een sneller internet abonnement af te sluiten, bijvoorbeeld bij Odido of Delta.
Je zou dan wel moeten overstappen naar een andere beschikbare provider, aangezien KPN niet zijn eigen diensten levert via beide glasvezelnetwerken (ODF en Delta).

Ook zou je nog kunnen kiezen voor de Kabel via Ziggo (binnen 3 dagen actief en gereed).
Maar voorlopig zal KPN haar eigen diensten nog alleen via DSL leveren in Werkendam.

Omtrent het opzeggen van je huidige KPN abonnement, kan ik je het volgende nog zeggen:
Je zit nooit 100% vastgeketend aan je contract met KPN, en kan daar altijd vanaf komen.
Dit heet dan “je huidig abonnement opzeggen met afkoop”, waarbij de resterende maanden van het lopend contract in één keer betaald moeten worden door middel van een afkoopsom.
Dit is de enige manier om het huidig (lopend) KPN contract tussentijds te kunnen opzeggen voor de einddatum, en afhankelijk van de hoeveel resterende maanden kan het bedrag dus hoog oplopen.

Je kunt het ook doen door middel van de overstapservice bij je nieuwe provider, en daar te kiezen voor versneld overstappen.
Dan wordt het KPN abonnement door je nieuwe provider opgezegd (dan hoef jij het dus niet meer te doen), zodra het internet abonnement bij je nieuwe provider actief is en dus ook werkt.
Ook in dit geval krijg je vervolgens vanuit KPN een afkoopsom voor de resterende maanden, dat je contract nog zou lopen tot de einddatum.

Het grote voordeel van de overstapservice is dan wel, dat je doorlopend een internet verbinding hebt zonder onderbreking.

Een ander nadeel is dan wel, dat de eventuele combivoordelen die je momenteel van KPN ontvangt, voor stopgezet nadat het internet abonnement bij KPN is beëindigd.
Je gaat dan voor je KPN mobiele abonnementen het reguliere tarief betalen, zonder de combi korting.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 14, 2025

Kan het zijn dat je in het buitengebied van Werkendam woont ​@Johnny Both? Ik heb wat adressen bekeken aan de randen van Werkendam(dorp) en daar kom ik die lage snelheid niet tegen. In Werkendam is geen ander glasvezelnetwerk. Delta is er ooit mee begonnen maar die is afgehaakt. Glaspoort onderzoekt de mogelijkheden maar dat gaat nog lang duren. Ik woon overigens in het buitengebied van Werkendam en daar is de snelheid zelfs al hoger.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 15, 2025

Verder moet KPN 75% van de snelheid opleveren welke in het contract staat als haalbare snelheid. Dus van die 24mb. Indien ze dit niet doen moet de monteur kijken of de kabel misschien gerepareerd kan worden zodat het sneller kan worden en anders kunt u zich daar op beroepen om het contract kosteloos te ontbinden. Lees de algemene voorwaarden even door want heb niet scherm waar dat precies word gemeld.

Dus niet dat je 24 van de 100 haalt maar dat je aantoonbaar door KPN zelf (monteur) 15 van de 24 haalt. 

Johnny Both
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 15, 2025

Ik ben me bewust van de alternatieven, zoals Delta, Ziggo en Odido. Alleen KPN weigert het contact te ontbinden o.b.v. onze klachten. Ze hebben de verwachte snelheid kenbaar gemaakt in het contract en daar voldoen ze aan.. Helaas is er bij het afsluiten telefonisch niet op gewezen en dit neigt naar misleiding, al ben ik me ook bewust van het feit dat wij het contract niet goed hebben gelezen. Ik vind alleen dat er naast de formele kant, ook een menselijke benadering/reële benadering moet zijn. Je zadelt een klant (14 jaar) op met deze performance, dit leidt tot ontevredenheid, weigert er nu verder iets mee te doen en zorgt er dus ook voor dat ik na afloop van het contract nooit meer terug kom als klant. Je zou ook kunnen voorstellen om nu mee te werken, zodat wij bij aansluiting op het glasvezel netwerk weer terug komen naar KPN. Nu blijf je iets leveren waar KPN niet voor staat, zorg je voor een ontevreden klant en negatieve reclame. 

Johnny Both
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 15, 2025

Ik woon overigens niet in het buitengebied van Werkendam, maar in de woonwijk de Nieuwe polder. Er ligt al wel glasvezel van Delta tot aan de voordeur. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 15, 2025

Tsja niks aan te doen, iets met onderzoeksplicht

Johnny Both
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 15, 2025

Klopt, maar je zou het ook even kunnen benoemen in het telefonisch contact bij het afsluiten van het abonnement. Dit achterwege laten en geen kanttekening plaatsen is ook misleidend toch ?

• May 15, 2025

Je bent al 14 jaar klant. Dan heb je die snelheid toch ook al 14 jaar?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 15, 2025

@Johnny Both als je op de site van kpn net doet alsof je een bestelling doet en je vult jouw postcode maar met een ander huisnummer in is de snelheid dan hetzelfde als bij jou?

Johnny Both
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 16, 2025

We zijn al 14 jaar klant, maar ook verhuisd in de tijd. Daarnaast is de situatie thuis veranderd, met een PS5 account online, meerdere smart devices en kijken we nauwelijks nog lineaire televisie. We hebben dus meer bandbreedte nodig, dit was voorheen kennelijk niet zo'n voorheen en eerlijkheidshalve toen ook nooit gecheckt wat we überhaupt binnen kregen qua download/upload snelheid.

Johnny Both
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 16, 2025

Joep, dan is de snelheid 20 mbit/s, 3 mbit/s, nog lager als in mijn contract.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 16, 2025

Joep, dan is de snelheid 20 mbit/s, 3 mbit/s, nog lager als in mijn contract.

Als je contract niet binnen de annulering periode KPN meedeelde dat je niet akkoord ging, zit je helaas aan de nieuwe contract vast. Er zijn wel uitzondering, als b.v. de minimale snelheid (staat in jouw contract, b.v. 75% van maximale snelheid) niet gehaald wordt, en na een redelijke termijn KPN niet in staat deze snelheid te garanderen, heb je recht op ontbinding.

TWEEDE AFDELING – INTERNETSNELHEID OP VASTE NETWERKEN

Artikel 2. Minimale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken

1. De ACM verstaat het volgende onder de minimale snelheid: de snelheid die een internettoegangsdienst te allen tijde moet kunnen behalen.

2. Naar het oordeel van de ACM mag de gemeten snelheid nooit onder de minimumsnelheid liggen, behalve als de situatie zoals beschreven in artikel 7.1a van de Telecommunicatiewet zich voordoet.

Artikel 3. Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid op vaste netwerken

1. De ACM verstaat het volgende onder de normaliter beschikbare snelheid: de snelheid die een internettoegangsdienst in de praktijk behaalt op een willekeurig moment van de dag.

2. Naar het oordeel van de ACM moet de normaliter beschikbare snelheid ten minste worden gerealiseerd in acht van de tien metingen van een internettoegangsdienst die een eindgebruiker in één week uitvoert. Hierbij oordeelt de ACM dat de metingen gelijkmatig moeten worden verspreid over minimaal drie dagen in deze week en dat de metingen op elk moment van de dag moeten kunnen worden uitgevoerd, maar dat er niet meer dan één meting per uur wordt meegeteld.

Artikel 4. Maximale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken

1. De ACM verstaat het volgende onder de maximumsnelheid: de hoogst haalbare snelheid die een internettoegangsdienst daadwerkelijk kan leveren binnen het afgesloten abonnement.

2. Naar het oordeel van de ACM wordt tenminste 90% van de maximumsnelheid bij één van de tien metingen die een eindgebruiker in één week uitvoert gerealiseerd. Hierbij oordeelt de ACM dat de metingen gelijkmatig moeten worden verspreid over minimaal drie dagen in deze week en dat de metingen op elk moment van de dag moeten kunnen worden uitgevoerd, maar dat er niet meer dan één meting per uur wordt meegeteld.