Skip to main content
Beantwoord

Slechte kwaliteit van het Extra WiFi 2,4 GHz netwerk

• January 29, 2026
  • 10 reacties
  • 65 keer bekeken

Voor een draadloze deurbel en een printer heb ik een Extra WiFi met eigen SSID gemaakt. De afstand tot het modem met software V10.C.25.08.15 is 4 m. De verbinding valt weg, wordt soms niet als WiFi herkend, alhoewel het signaal voldoende is. Als er wel verbinding is dan is de snelheid up- en down rond 10Mbps.

De 2,4/5GHz Wifi werkt met WiFi versterker uitstekend.

Graag reacties.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Wim Ru kies kanaal 1, 6 of 11 en een kanaalbreedte van 20, dan zit je goed.

10 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

Hallo ​@Wim Ru , wellicht kan je eens kijken of je het kanaal kan vastzetten, bijvoorbeeld op 11. 

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Nee, dat kan niet.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 29, 2026

Nee, dat kan niet.

Waarom niet? ​@Wim Ru 

Als je via het wifipunt wel goede verbinding hebt, gebruik je dat punt toch?

10Mbit/s is voor een deurbel en printer meer dan ruim voldoende, die apparaten hebben niet constant verbinding met internet alleen als ze gebruikt worden.

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Met 2,4/5 GHz bedoel ik mijn standaard WiFi, maar daar werken de deurbel en printer niet op. Dus moest ik een Extra WiFi 2,4 GHz kanaal maken, die helaas buiten de WiFi versterker om gaat.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Wim Ru, goed dat je je vraag hier stelt en fijn dat je al wat reacties hebt gekregen! 

Allereerst, voor het aanmaken van Extra Wifi volg je de stappen die daar beschreven worden?
Ik zou de stappen hier neerzetten voor het gemak, maar ik weet niet precies welke wifi versterker je gebruikt. 

Mocht je er met behulp van dat artikel niet uitkomen, wil je dan laten weten welke versterker je gebruikt? Dan denk ik mee!

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

In de meterkast heb ik een V10 modem geïnstalleerd met software V10.C.25.08.15. Ik heb in de webinterface via 192.168.2.254 van het modem een Extra 2,4 GHz WiFi kanaal ingesteld. In de woonkamer staat een Experia WiFi. Als ik echter de aangegeven instructie voor het instellen van de 2,4 GHz volg, dan kan ik de webinterface op dit WiFi punt niet openen op 192.168.2.151. In ons appartement is de ontvangst via dit Extra 2,4 GHz slecht.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 1, 2026

Beste ​@Wim Ru , als de Experia Wifi ook de nieuwe KPN-software heeft, zie onderstaande link:

https://community.kpn.com/product-updates?filters%5BproductArea%5D%5B0%5D=19

Dan is de EW niet meer rechtstreeks te benaderen, maar loopt dit via de inlog via de modem.

Dan kun je nog e.e.a. aanpassen binnen de EW.

Succes.

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

Dan blijft de vraag hoe ik de 2,4 GHz optimaal kan instellen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 1, 2026

Beste ​@Wim Ru kies kanaal 1, 6 of 11 en een kanaalbreedte van 20, dan zit je goed.

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

OK Jan, ik het kanaal 6 gekozen met een bevredigend resultaat.