Skip to main content

Ik ben overgestapt van t-mobile naar kpn en nu is het wifi signaal lager dan bij t-mobile. Als ik een halve meter van het modem af sta dan is de download snelheid 340 Mbps en upload 327. Op 2m afstand is dat nog 50/50 en in de kamer nog 42 /42. Bedraad is de snelheid 555 download en 650 upload. De wifi manager heeft niet geholpen die stelt een versterker voor maar die had ik bij t-mobile ook niet nodig. Ik heb een vrij kanaal opgezocht maar dat helpt ook niet. Het signaal van mijn buren twee deuren verder is even hoog als dat van mij in de kamer. Wel een ander kanaal natuurlijk. Ik woon overigens in een appartement

Is er een makkelijke oplossing of gaat het geld kosten voor een versterker of ander modem?

staat je moden op een andere plek dan bij T-Mobile?

lijkt alsof je alleen op de 2,4ghz verbind mogelijk even kijken met iets van een wifi analizer hoe je 5ghz dekking is als je op de plek staat waar je maar 50mbps haalt.

vaak is wifi aan en uit op het device waarmee je test ook een snelle manier om opnieuw te forceren met 5ghz te connecten


Mijn modem staat op precies dezelfde plaats, in de meterkast met dezelfde schroefjes.

Het signaal van de 5GHz is inderdaad niet best. Direct bij het modem -50dB, op 2m -70dB en stap ik mijn kamer binnen dat is 5m dan is het -90dB.

Voor 2,4GHz is het -45dB bij het modem, -55dB op 2m en in mijn kamer -70 tot -80dB.  


Dat is allemaal wel erg laag zodra je onder de -75db komt is wifi niet betrouwbaar meer.

Daarvoor gaat de snelheid al wel omlaag uiteraard maar net naast een accesspoint/ modem router of wat dan ook moet je wel iets sterkere ontvangen dan -50

Zou zeggen als je dat op meerdere devices hebt lijkt mij het modem niet goed

Of er zit een zware draag muur ofzo tussen maar dan had je dat ook bij TMobile moeten hebben


De meting was met Wifi ananyser op mijn LG K61 telefoon. Met Samsung tablet en met een HP laptop krijg ik de volgende uitslag op 5Ghz: Bij het modem op 40cm -40dB, op 2m -55dB en in mijn kamer -75 dat is 5 a 6m van het modem. Bedank voor het meedenken.


De devices schakelen inderdaad terug naar 2,4GHz. Ik ga eerst maar eens een versterker proberen.

Als de snelheid niet veel hoger is dan heeft een 1000 mbps abonnement niet veel zin meer, dat kan dan wel wat lager. 


Wil je echt een goed resultaat hebben dan zal je op iedere verdieping een bekabeld wifipunt moeten plaatsen. 


Ik heb geen verdiepingen. Ik heb een appartement en geen betonwanden.


Misschien mogelijk om je modem te verplaatsen?


https://help.keenetic.com/hc/en-us/articles/213968869-Wi-Fi-signal-attenuation-coefficients-when-passing-through-different-materials

Als het geen dragende muren oid zijn zijn je waardes alsnog best laag imo


Bedankt voor de info. Die info in de link daar heb ik wel wat aan.

Ik heb zachte niet dragende binnenmuren.

Een mogelijkheid om het modem te verplaatsen heb ik eigenlijk niet. Het zit in de meterkast waar ook mijn kabel van de TV en PC uitkomt, die zijn bedraad aangesloten. Die heb ik trouwens voor de metingen ontkoppeld om de invloed daar van te zien maar die invloed is er niet. Mijn vast bedrade PC komt overigens op 622 download en 650 upload.


Als je reeds netwerk naar je tv / pc hebt liggen is het erg makkelijk om daar ook je wifi beter te krijgen. Kies meest centraal van de 2 in de woning en plaats daar een acces point / wifi punt en je bent er ook.