Skip to main content
Vraag

Snelheid is te langzaam sinds wij naar KPN zijn gegaan

• October 26, 2025
  • 11 reacties
  • 222 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wij hebben het 1 gigabit abonnement maar al sinds het begin gezeik met snelheid volgens kpn zelf is er niets aan de hand de ene keer dat ze hier waren maar dat het lag aan een lan kabel die naar boven bij mijn slaapkamer ging (die het trouwens wel gewoon deed bij ziggo en ook geen gezeik met de snelheid) hebben ze vervangen (niets opgelost) maar hebben ze ook mijn hele behuizing die ik op de muur had sitten voor mijn keystone gesloopt stukken afgebroken van de behuizing, de keystone zelf gebogen en een hout schroef mijn keystone ingedraaid om de muur maar weer dicht te krijgen kabel onder de afgebroken behuizing door en dus niet de keystone gebruiken hier hebben wij nooit geld voor gekregen terwijl dit toch wel rond de 70 euro heeft gekost om aan te schaffen bij de bouwmarkt, uiteindelijk hebben wij maar een eigen router gekocht maar dat heeft ook niets geholpen het is op kabel 340mbps download en 399 upload zoals verwacht en normaal is de wifi nog iets lager 237 download en 259 upload nou wordt het nog gekker in mijn router heb ik ook een snelheids meter en die geeft aan 541download  en 206 upload mijn router is een asus GT-AXE11000 direct aangesloten op het glasvezelkastje en ik heb verder nog een netwerk switch van netgear wij zijn meerdere keren ook beloofd terug gebeld te zouden worden gezien ze het even een paar dagen wouden geven maar je raad het al nooit terug gebeld

11 reacties

• October 27, 2025

De toets onder de L op je toetsenbord doet het niet zeker?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 27, 2025

@Marlon92 Nee hoor, ik dacht laat ik die toets ook eens vrij nemen.😉

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ik zou daar ook een punthoofd van krijgen. Maar verder snap ik niet dat je daar een punt van maakt. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 27, 2025

Beste ​@JustMatthew , zie onderstaande link voor aanvullende info en hulp:

Succes

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • October 27, 2025

Heb je een laptop? 

Installeer eerst Ookla speedtest app op je laptop. 

Koppel eerst je Asus router los en sluit dan je KPN Modem aan op jouw NT glasvezelkastje. 

Reset eerst jouw kpn modem om opnieuw te laten verbinden. 

Sluit daarna jouw laptop met de lankabel aan op 1 van de RJ45 netwerkpoorten van jou KPN modem. 

De lankabel moet 5e of 6a worden. 

Voer daarna met de Ookla speedtest app de snelheidsmeting uit. En schrijf de meetresulaten op je papier. De snelheidsresulaten moeten tussen 920 en 930 downloadsnelheid en 920 en 930 uploadsnelheid zijn. 

Ga daarna naar de webinterface van jou KPN modem en zet ipv6 uit. 

En meet opnieuw de snelheden met het Ookla speedtest app en schrijf weer opnieuw de meetresulaten op je papier. 

Raadpleeg eerst de handleiding van jou Asus router voor het aansluiten en instellen ervan. 

En zet in het webinterface van jouw Asus router ipv6 uit. 

En meet opnieuw de snelheden met de Ookla speedtest app. 

Bij ipv4 liggen de speedtest snelheden wat hoger

En bij ipv6 liggen de speedtest snelheden wat lager. 

Veel succes nog. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 27, 2025

Hey ​@Frans123,​

Ik heb even wat testjes gedaan en kwam erachter dat de snelheid met de KPN-router wél gewoon goed is.

Het enige nadeel is dat onze KPN-router nogal vaak wegvalt en na een paar dagen niet meer goed presteert qua snelheid.

Wat ik ook nog even heb geprobeerd, is om de ASUS-router via automatisch IP aan te sluiten op de KPN-router. Eerst deed hij het toen beter, maar na een uurtje of twee was het weer drie keer niets.

Ik had hem aangesloten op de ONT via PPPoE. Helaas is nu ook de snelheid van de KPN-router weer lager: 671 Mbps download en 541 Mbps upload. Ik heb echt geen idee wat ik nog moet doen. Ik ga binnenkort mijn ASUS-router even bij mijn vader thuis proberen — hij heeft namelijk ook KPN — dan kunnen we kijken of het aan de router, de aansluiting of iets anders ligt. Alvast bedankt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 27, 2025

Hallo allemaal,

Ik heb mijn Asus-router getest bij mijn vader (PPPoE op ONT aangesloten) en de resultaten waren als volgt:

Bekabeld: 942 Mbps download / 939 Mbps upload

Wifi: 797 Mbps download / 890 Mbps upload

Op basis hiervan lijkt het probleem niet aan de router te liggen. Heeft iemand ideeën waar het dan wel aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • October 28, 2025

Zo te zien is jouw asus router al in orde. Want jij heb de asus router bij jou vader getest. 

Werkt jouw NT glasvezelkastje nog goed en branden op jou NT glasvezelkastje alle 3 groene lampjes? 

En heb je ook een gloednieuwe 5e of 6a lankabel van jou meterkast naar jou ruimte waar jou computer staat getrokken? En heb je ook een gloednieuwe RJ45 aansluiting gemaakt in jou ruimte? 

En heb je ook de drivers van jou netwerkadapter in jou computer al bijgewerkt? 

Test opnieuw met de Ookla speedtest app op jou desktop of gamecomputer en schrijf opnieuw de meetresulaten op een papier? 

De jou gigabitverbinding van KPN moet nu goed gaan werken in jou huis of appartement. 

Veel succes nog. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@JustMatthew, met jouw eigen router en apparatuur moet het natuurlijk ook zo zijn dat je in de buurt komt van de 1Gbit snelheid. Ik ben benieuwd wat er uit de laatste testen komt naar analeding van de laaatste tips die ​@Frans123 heeft gegeven. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Hey ​@Frans123  en ​@Jeroen van KPN,

Op de ONT branden de volgende lampjes:

Power: Groen (constant)

Connection: Groen (constant)

Data: Groen (snel knipperend)

Eerder heb ik wel eens gehad dat het Data-lampje na een paar weken oranje begon te knipperen. Weet niet wat dat precies betekent maar dat is nu niet het geval.

Verder snelheden op dit moment:

WiFi 6E (6 GHz): 381 Mbps download / 246 Mbps upload (binnen een 2 meter afstand van de router)

Bekabeld: 402 Mbps download / 362 Mbps upload

Ter controle heb ik tijdelijk een Cat 8-kabel rechtstreeks op mijn router gezet om mijn switch uit te sluiten. Normaal gebruik ik een Cat 6A van de router naar mijn Netgear-switch, en van daar met een Cat 8-kabel naar de pc.

Zo te zien lijkt de switch dus niet de oorzaak te zijn.

Verder gaat vanaf mijn ONT naar de router ook een Cat 8-kabel dus dat zou het ook niet moeten zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 30, 2025

Hey ​@Frans123  en ​@Jeroen van KPN,

Op de ONT branden de volgende lampjes:

Data: Groen (snel knipperend)

Eerder heb ik wel eens gehad dat het Data-lampje na een paar weken oranje begon te knipperen. Weet niet wat dat precies betekent maar dat is nu niet het geval.

Een knipperend Data-LED betekent activiteit op de link. Groen 1Gbs, oranje 2,5Gbs, wit 5Gbs en blauw 10Gbs