Welk type modem heeft u @Vliegendekeeper ?
Het zal gaan om een DSL verbinding (koper, de voormalige telefoonlijn) gaan ?
Er is van alles wat daar van invloed op kan hebben, veroudering van de kabels, lekkage, grondwater.
Is er pairbonding ?
Log in op het modem (experiabox ?) en kijk op de status pagina.
We hebben pairbonding, dan kan het dus zijn dat ze in de centrale per ongeluk een lijn voor ons losgehaald hebben?
We hebben pairbonding, dan kan het dus zijn dat ze in de centrale per ongeluk een lijn voor ons losgehaald hebben?
Dan zal het dus gaan om een V10. Als je inlogt in het modem kun je daar op de status pagina zien of er fouten op de lijn zitten, FEC, CRC.. en ook of beide lijnen online komen. Je zou van die pagina een screenshot kunnen delen als je wilt. Daar zou het aan kunnen liggen. Als je je modem elke avond handmatig of met een tijdschakelaar uitzet zou dit het ook kunnen verklaren.
Modem staat normaal dag en nacht aan. Heb een printscreen van de pagina toegevoegd. Zie je daar eventueel iets aan af wat er aangepast/verbeterd kan worden?
Gaat om een V10
Het bijzondere is dat de profielen verschillend zijn wat wellicht de oorzaak is van lagere snelheid. Misschien dat @DaveA daar iets over kan vertellen.
Een hele terechte vraag, @Vliegendekeeper.
Met de gegevens in jouw profiel kon ik gelijk één en ander nakijken. Ik zie dat er op jouw adres inderdaad maximaal 56 Mbit/s mogelijk is. Dit is mét pairbonding. Dat betekent dat we de snelheid dus ook niet meer kunnen verhogen. Alleen met de aanleg van glasvezel zal jouw snelheid omhoog kunnen. Dat staat voorlopig nog niet op de planning, dus is een kwestie van geduldig afwachten.
Beide lijnen doen het. Maar lijn 1 is duidelijk slechter dan lijn 2.
Ik ben toch wel benieuwd naar de rede waarom er twee verschillende profielen gebruikt worden. @Ik_Combineer kan jij me er iets over vertellen?
Het enige wat ik kan bedenken is dat de lijn gedegradeerd is en dat er een stabieler maar trager profiel op lijn 1 is gezet. Maar dit is echt gissen omdat ik hem uit mijn hoofd niet eerder ben tegen gekomen. @Soeradj jij een idee?
Een hele terechte vraag, @Vliegendekeeper.
Met de gegevens in jouw profiel kon ik gelijk één en ander nakijken. Ik zie dat er op jouw adres inderdaad maximaal 56 Mbit/s mogelijk is. Dit is mét pairbonding. Dat betekent dat we de snelheid dus ook niet meer kunnen verhogen. Alleen met de aanleg van glasvezel zal jouw snelheid omhoog kunnen. Dat staat voorlopig nog niet op de planning, dus is een kwestie van geduldig afwachten.
De maximale was tot een paar weken terug nog 78 MB up en 10 MB down, zodoende mijn vraag. Ook in mijn overeenkomst met KPN worden deze getallen genoemd (dit is dan van 2023) . Zodoende vermoed ik dat er ergens een foutje is gemaakt.
Met 3 pubers in huis en 2 thuiswerkers, merk je wel de verlaging van de snelheid
De snelheid die binnenkomt is 66. Of je het verschil tussen 78 en 66 echt merkt betwijfel ik. Zoveel mogelijk bekabeld werken is met deze snelheid wel het beste omdat je met wifi altijd verlies hebt. De uitleg van @Ik_Combineer is zeer aannemelijk. Hoger zal de snelheid vrijwel zeker niet worden.
Een DSLAM kan een lijn automatisch terugschakelen naar profiel 8b om de stabiliteit te waarborgen. Ik zie in de screenshot FEC-fouten op de lijn met profiel 8b. Er is iets dat deze kabel stoort, waardoor de DSLAM ervoor kiest om dit stabielere profiel te gebruiken.
Zolang je echter minimaal 75% van de beloofde snelheid behaalt en de verbinding verder niet wegvalt, kun je hier geen monteur voor laten komen. FEC-fouten zijn niet schadelijk; het betekent dat de modem de fouten zelf heeft kunnen herstellen. Als je CRC-fouten krijgt, dan is er pas een serieus probleem.
Koperkabels zijn vaak behoorlijk oud en de techniek is gevoelig voor allerlei storingen. Daarom is foutcorrectie ingebouwd om een stabiele verbinding te garanderen. Nog even geduld, en ook jij wordt uiteindelijk overgezet naar een splinternieuwe glasvezelkabel.
Bedankt voor de toelichting @Ik_Combineer en @Soeradj! Dit maakt een hoop duidelijk!