Skip to main content

Hoi,

Ik heb een KPN Box v12 met een 200 Mbps (up/down) glasvezel abonnement. Er loopt een cat5e-kabel (theoretisch max. 1 Gigabit/sec van de KPN Box naar mijn PC. De netwerkaansluiting op mijn moederbord is max. 1 Gb/sec.

Toch geeft de speedtest (https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm) een snelheid van ongeveer 90 Mbps up en down aan bij aansluiting via de ethernetkabel, waar wifi op ongeveer 50 à 60 Mbps zit.

Dit is een stuk lager dan de 200 Mbps waar ik (extra) voor betaal, terwijl ik via de ethernetkabel in principe toch rond de 190 Mbps zou moeten kunnen halen. Waar zou dit verschil aan kunnen liggen?

Met vriendelijke groet,

FrenkKPNForum

Foutje in de kabel kan dit prima verklaren. Als niet alle 8 draadjes contact maken, schakelt hij terug naar max 100mb.

Is het een standaard kabel of zelf op maat gemaakt en plugjes op geknepen?

 

Heb je de mogelijkheid om met een andere kabel te testen?

Wifi naast het modem meet ook iets rond de 200mb? (op 5ghz) 


Bedankt voor je reactie, @DennisA78!

Wifi op een halve meter van KPN Box 12 meet ca. 130 Mbps, maar ik weet niet of dat op 2.4 of 5 GHz is want de KPN SSID is hetzelfde op beide frequenties en ik weet niet hoe ik kan achterhalen op welke frequentie ik zit met mijn smartphone...

Ik vermoed ook een foutje in de kabel, want die ligt er al meer dan 20 jaar. Het was een op maat gemaakte kabel, dus wellicht is ergens een draadje losgeraakt of zo. Het kan sowieso geen kwaad om eens te testen met een andere kabel en zo nodig een nieuwe kabel te trekken. Dat wil ik de komende dagen gaan testen.

Ik heb een nieuwe kabel op rol plus een netwerkgereedschapssetje besteld, dus ik zal zelf de plugjes erop moeten zetten. Eens kijken of me dat lukt.


Hi @FrenkKPNForum, welkom hier. 

Ik ben benieuwd of je het inmiddels hebt kunnen testen met een andere kabel, eventueel tijdelijk met een korte bij de modem met je pc of laptop. Als het niet aan de kabel ligt moeten we verder kijken. 

Ik hoor graag van je. 


@Alex_P dank je wel. Nee, nog niet getest met een andere kabel.

Ik heb inmiddels een netwerkkabel op rol (CAT7 LAN AWG23 S/FTP FRNC-B 25M 100% koper oranje) gekocht, maar het erop zetten van de RJ45-connectoren is nogal een priegelwerk waar ik blijkbaar wat handigheid voor ontbeer…. Dus ik heb gemakshalve net een kant-en-klare CAT7-kabel van 5 meter gekocht die ik dinsdag ontvang zodat ik kan testen of die wel de 200 Mbps (of iets minder haalt).


@Alex_Pdank je wel. Nee, nog niet getest met een andere kabel.

Ik heb inmiddels een netwerkkabel op rol (CAT7 LAN AWG23 S/FTP FRNC-B 25M 100% koper oranje) gekocht, maar het erop zetten van de RJ45-connectoren is nogal een priegelwerk waar ik blijkbaar wat handigheid voor ontbeer…. Dus ik heb gemakshalve net een kant-en-klare CAT7-kabel van 5 meter gekocht die ik dinsdag ontvang zodat ik kan testen of die wel de 200 Mbps (of iets minder haalt).

En? Ik wil niet aandringen maar ik ben wel benieuwd 😊


@Alex_P, ja, inmiddels getest. Met een nieuwe netwerkkabel ligt de snelheid iets onder de 200 Mbps, dus dat was inderdaad de oorzaak.


@Alex_P, ja, inmiddels getest. Met een nieuwe netwerkkabel ligt de snelheid iets onder de 200 Mbps, dus dat was inderdaad de oorzaak.

Fijn dat het is opgelost, en dankjewel voor de terugkoppeling.Â