Skip to main content

Iets wat bij mij zelf ligt maar waar ik niet uitkom.

 

Ik heb een HP omen laptop en die gaat op glasvezel niet veel hoger dan 250 i.p.v. richting de 1000.

Eerst dacht ik dat dit aan KPN lag maar met een andere laptop haalde ik wel bijna de maximale snelheid.

Toen ik mijn laptop opstartte in veilige modus met netwerk kreeg ik wel de hoge snelheden, ruim boven 900.

Dus ergens start er iets op wat de snelheid knijpt, een bepaalde service of zo iets, voor heen met Ziggo had ik daar geen last van omdat die snelheid veel lager lag.

Via Google kwam ik er achter dat b.v. bij Dell er een bepaalde software wordt bijgeleverd(iets met netwerkservice) die voor dit grapje zorgde, die software verwijderen loste daar alles op.

 

Heeft iemand een idee waar ik zou moeten zoeken?

1 voor 1 alles services opstarten is geen beginnen aan, als ik opstart met alleen microsoftservices heeft hij het nog dus je zou zeggen dat het geen 3rd party app is.

Of een 3rd party app heeft iets aangepast in Windows.

Ik heb een externe netwerkkaar getest (usb3 gigabit) en dat werkt ook niet.

 

Nu is de huidige snelheid afdoende maar het zit me niet lekker dat er ergens iets knijpt, bij een update wordt dat misschien wel een probleem.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

@Hanoz 

Bedraad of via wifi

Windows of anderzijds

 


Bedraad, ook met nieuwe kabel van KPN (die korte gele) direct op het modem.

Windows 10

En nu net weer getest, dan zit ik op ongeveer 300 down en 600 up, de upload is meestal dubbel zo hoog.


@Hanoz 

Wellicht kunt u zelf netwerkkables met een doorvoer snelheid van 10Gb aanschaffen en die in uw netwerk implementeren.

 

Het zou zomaar kunnen zijn dat de gele kabel kapot is.


Ik heb zeer goede kabels en een andere laptop doet het wel op volle snelheid met verschillende kabels.

En zoals ik al zei, in veilige modus met netwerkmogelijkheid doet mijn laptop het ook op volle snelheid.

Ook bij mijn buurman direct met kabel knijpt hij snelheid terwijl hij gewoon zelf volle por heeft.

Er zit zoveel software op dat ik hem liever niet helemaal opnieuw installeer, maar hoop op een tip waar ik moet kijken.

Het zal wel ergens een programmaatje zijn die een instelling heeft aangepast.


Hoi @Hanoz 

Ik ben bang dat het ligt aan de software op de laptop zelf. Maar zoals je zelf al aangeeft: “ Er zit zoveel software op ...” dat geeft wel aan dat je zelf ook niet het overzicht meer hebt wat er nu wel en niet op staat en welke software wat doet.

Dit zal je dus zlef moeten zien op te lossen (wij kunnen niet in jouw laptop kijken), en de makkelijkste manier is een herinstallatie van je OS - waarschijnlijk Windows.

Dan kan je al je software weer installeren, en merk je vanzelf als het weer ineens langzamer gaat. Dan weet je ook welke software ervoor verantwoordelijk is.

Als je wat technischer bent onderlegd, doe bovenstaand dan niet en kijk eens in de resource monitor welke processen je internet allemaal gebruiken.


Hallo @Hanoz, wat @XS4-Arjan aangeeft kan weleens een tip in de goede richting zijn. De resource monitor kan je mogelijk veel info geven welke processen er bezig zijn tijdens het internetten. 


Ik ga even koekeloeren op resmon, benieuwd of dat ook werkt in veilige modus want dan kan ik wellicht de verschillen zien, alvast bedankt weer!


Hallo @Hanoz 

 

Via Start en dan intypen Configuratiescherm, dat openen en dan onder Programma's en onderdelen kan je misschien die Dell software vinden en verwijderen.

 

Andere optie, heb je al eens geprobeerd om de netwerkinstellingen opnieuw in te stellen?
Dat kan via InstellingenNetwerk en internet en dan onderaan klikken op Netwerk opnieuw instellen.


Reageer