Skip to main content

Hallo,

Sinds een jaar heb ik KPN glasvezel. Al een hele tijd is het zo dat diverse apps niet werken wanneer ik tuis op het Wifi netwerk zit. Dat is niet alleen op mijn eigen telefoon, maar ook op die van mijn vrouw en dochter. De apps laden niet volledig of lopen vast. het is altijd zo dat wifi uitzetten de oplossing is. Op 4g werkt alles dan. Het betreft oa rabobank, ING, Nu.nl, buienradar en spotify apps. Het probleem is er niet altijd, maar wel grote delen van de dag. het betreft een

De laptop en tv werken verder prima.

Vorige week heb ik dan eindelijk maar eens gekeken of ik het kon oplossen.

ik heb kpn veilig verwijderd, het wifi netwerk vergeten en opnieuw verbinding gemaakt, en het modem aan en uit gezet.

Dit heeft niet geholpen. Toen heb ik de klantenservice gebeld. Daar was de tip om het malware filter uit te zetten. dat heb ik gedaan, maar het probleem is er nog steeds.

Daarna zag ik in de webomgeving van de kpn box dat er een update klaar stond. ook deze geïnstalleerd, maar zonder resultaat. KPNbox12

Ik heb het internet en het forum doorzocht, en zie dat er meer mensen zijn met vergelijkbare ervaringen, maar nergens heb ik een eenduidige oplossing gevonden.

Wie kan me helpen?

 

Hoi @tinust, welkom bij ons op het forum. Dat is een raar probleem inderdaad, ik weet ook niet wat dat veroorzaakt. Werkt het alleen niet als jullie de apps gebruiken, of ook niet als je de website van diezelfde apps gebruikt? 


Hallo @tinust , werken de websites/app ook niet als je de telefoon op 4G/5G zet?

 


@XS4-Arjan , dat had de topic starter al getest, dan werkt alles:

 


@XS4-Arjan , dat had de topic starter al getest, dan werkt alles:

 

Oh, niet goed gelezen.

Ik had dit ook vaak met de ABNAmro app. IPv6 uitzetten en het werkte weer goed. Waar het probleem dan ligt is me ook onduidelijk: de apps die niet goed met IPv6 overweg kunnen of de applicatieservers van die partijen. Geen idee of dit ook het geval is bij @tinust 


met de PC en TV heb ik geen enkel probleem. Het is alleen op de telefoons. Tablet heb ik niet. De telefoons zijn 2 x samsung en 1 x Oppo. op 4g werkt inderdaad alles prima

 

Net in de webinterface van de KPN box 12 gekeken hier zie ik maar op 1 plaats IPv6 staan. Deze stond al uit.

Kijk ik dan op de juiste plek? of moet dit juist aan staan?

 

 


ah ik heb de optie ook op mijn telefoon gevonden en IPv6 uitgeschakeld. nu even afwachten of het probleem er nog is. op dit moment heb ik er namelijk op geen enkele telefoon last van.


Op ons mobiele netwerk is IPv6 ook actief, dus als je via 4G/5G verbonden bent zou je dat ook moeten gebruiken. Daardoor had ik daar niet aan gedacht als optie. Ik ben benieuwd of het nu goed blijft werken.


Helaas, Het probleem is niet weg. inmiddels wel weer wat testjes gedaan om meer informatie te verzamelen.

Ik heb een TP link powerline adapter met dezelfde netwerknaam als de KPNbox. Ik heb nagekeken of het probleem zich toevallig alleen voordoet als ik direct met de kpn box verbonden ben of via de powerline adapter, maar het maakt niet uit. Het probleem treed in allebei de gevallen op.

 

Het uitzetten van de wifi op mijn telefoon en weer aanzetten verhelpt het probleem wel altijd. nadat er opnieuw verbinding is werken alle apps prima. na verloop van tijd is het probleem dan weer terug.

 

wat betreft het niet werken van apps oa devolgende symptomen

Rabobank - blijft hangen bij het startscherm van de app (dat is bij meer apps het geval)

NU.nl - tekst laadt wel, maar thumbnails en foto's laden niet. videos kunnen niet afgespeeld worden

Whatsapp - werkt gewoon, maar geeft een melding dat er geen back up gemaakt kan worden


Ik gebruik gewoon IPv6 op m'n Samsung A54, zowel via 4/5G als via Wi-Fi en de RABO app werkt prima. Is je app up-to-date? 


ja hoor alles is up to date.

Ik snap er niets van, het forum staat vol met mensen die dezelfde symptomen ervaren. maar nergens staat een duidelijke oorzaak of oplossing.

Ik krijg ondertussen het idee dat dit aan de kpn box 12 ligt, maarja ik weet niet meer wat ik nog kan proberen.


Het zou misschien een instelling kunnen zijn, maar de vraag is dan welke. Had je de Box 12 ook al eens een reset gegeven om deze helemaal terug te zetten naar de standaard instellingen? Speelt het dan ook, of is het dan beter?

 


Oke ik heb het volgende gedaan:

Alle bekabelde aansluitingen losgehaald. Zo is er geen verbinding meer mogelijk via de power adapter en een ander accespoint.

  • Probleem nog steeds aanwezig op de telefoons

KPN Box met paperclip gereset

  • Probleem nog steeds aanwezig op de telefoons

Spanning van het glasvezelkastje gehaald en weer aangezet

  • Probleem tot op heden verdwenen

Ik juich niet te vroeg, want ik weet dat het probleem meestal na enkele minuten/uren weer terug is. We wachten even af.


Het is sowieso een gek probleem, wat het soms spontaan weer doet en dan weer niet. Ik duim voor je dat het nu wel blijft werken 🤞


Het probleem kwam toch redelijk snel weer terug. Daarna heb ik een tijdje wat testen gedaan. elke keer als ik er last van had heb ik snel via de webinterface van het modem, acces point en power adapter gekeken waar ik mee verbonden was en dat was altijd het access point (TP-link AEP225). Deze heb ik nu gereset en voorzien van de laatste firmware en ik heb een instelling op de PoE switch veranderd (knopje stond op VLAN heb ik nu op Default gezet). De storing is vooralsnog weg, hopen dat het zo blijft.

 


Het probleem is niet meer opgetreden, het zat dus schijnbaar in het accespoint. Bedankt voor iedereen die meegedacht heeft. Ik ben blij dat ik er van af ben.