Skip to main content
Beantwoord

Speedtest van KPN geeft maar 104Mb aan

De speedtest via inloggen bij mijn kpn geeft een resultaat van 104 MB. Ik heb en contract van 1000MB (1 GB) Nu is er een monteur geweest, die heeft zich met zijn mobiel ingelogd via mijn WW op de router en hij meet vervolgens 600 MB. Dat is prima. Nog weer gemeten via KPN en weer 104 MB.
TD gebld maar die snapt het niet. Ik ook niet Hoe kan dit?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Wullum. Goed dat je de KPN speedtest hebt gebruikt om je internetsnelheid te controleren. Houd er rekening mee dat KPN de internetsnelheid alleen kan garanderen via een bekabelde verbinding rechtstreeks op het modem. Dit is de enige manier waarop je de maximale snelheid van je abonnement betrouwbaar kunt meten. Je neemt eerlijk gezegd ook geen Wifi af bij KPN, vandaar dat dat niet in het contract staat. Dat is gewoon een functionaliteit van het modem. 

Wanneer je de speedtest uitvoert via wifi, bijvoorbeeld op een laptop, smartphone of tablet, dan kunnen de resultaten flink variëren. Factoren zoals de afstand tot het modem, de dikte van muren, andere draadloze apparaten in huis, en zelfs drukte op het wifi-kanaal kunnen invloed hebben op de gemeten snelheid.

Wil je zeker weten of je de juiste snelheid haalt? Dan adviseer ik om een bekabelde speedtest te doen op een pc of laptop, direct verbonden met het modem. Neem de adviezen en tips hierboven gegeven ter harte. Als de snelheid daar ook lager is dan verwacht, kijken we natuurlijk graag verder met je mee.

Bekijk origineel

11 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 2 juli 2025

Hoi ​@Wullum Er is je wel verteld dat metingen voor bekabeld internet/dl-upld gelden?
Hoe meet jij de speedtest? Met je telefoon (wifi) of bekabeld met de computer? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 2 juli 2025

Dag Anneke-Anna, dank voor je reactie
Ik meet de speedtest via de via WiFi aangesloten PC.
Log in op mijn KPN en doe vervolens de test.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Wullum 

Zou je jouw PC direct door middel van een UTP (internet) kabel willen aansluiten op het modem van KPN, en vervolgens de Ookla speedtest App willen downloaden uit de Microsoft store of Apple Store.

Zet vervolgens WiFi helemaal uit op je PC, zodat je PC alleen nog internet krijgt via de aangesloten internet kabel, vanuit het KPN modem.

Doe nu nog een keer de speedtest via de App (of via de website van Speedtest) en kijk wat nu de download- en uploadsnelheid is.

Snelheid meten via WiFi geeft een onbetrouwbare meting, aangezien dit via de lucht gaat en er factoren op kunnen storen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 2 juli 2025

Ik ga er mee aan de slag Michiel. Dank voor je reactie.
Ik vind nu wel dat KPN wat zorgvuldiger moet omgaan met de meting gelt op jouw voorwaarden.
Er staat idd niet bij het contract of dit bekabeld is of via WiFi.
Bedankt

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 3 juli 2025

Ik gebruik zelf deze ook regelmatig in de (willekeurige) browser. Zo hoef je geen extra apps te downloaden. 
https://www.speedtest.nl 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator
  • 2132 reacties
  • Antwoord
  • 4 juli 2025

Hoi ​@Wullum. Goed dat je de KPN speedtest hebt gebruikt om je internetsnelheid te controleren. Houd er rekening mee dat KPN de internetsnelheid alleen kan garanderen via een bekabelde verbinding rechtstreeks op het modem. Dit is de enige manier waarop je de maximale snelheid van je abonnement betrouwbaar kunt meten. Je neemt eerlijk gezegd ook geen Wifi af bij KPN, vandaar dat dat niet in het contract staat. Dat is gewoon een functionaliteit van het modem. 

Wanneer je de speedtest uitvoert via wifi, bijvoorbeeld op een laptop, smartphone of tablet, dan kunnen de resultaten flink variëren. Factoren zoals de afstand tot het modem, de dikte van muren, andere draadloze apparaten in huis, en zelfs drukte op het wifi-kanaal kunnen invloed hebben op de gemeten snelheid.

Wil je zeker weten of je de juiste snelheid haalt? Dan adviseer ik om een bekabelde speedtest te doen op een pc of laptop, direct verbonden met het modem. Neem de adviezen en tips hierboven gegeven ter harte. Als de snelheid daar ook lager is dan verwacht, kijken we natuurlijk graag verder met je mee.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 4 juli 2025

Bedankt Arjan.

• 5734 reacties
  • 4 juli 2025
Wullum schreef:

Nu is er een monteur geweest, die heeft zich met zijn mobiel ingelogd via mijn WW op de router en hij meet vervolgens 600 MB. Dat is prima. Nog weer gemeten via KPN en weer 104 MB.

Waarom heb je dan niet meteen aan die monteur gevraagd waar jij maar 104 mbit haalt? Dan had die het je uit kunnen leggen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 4 juli 2025

Dat is nog de beste vraag Marlon, 
Hij was weg en we hadden 3 verbeteropties vastgelegd, waaronder de omruil van de modems in een plus modem. En toen vergeten wat ik idd van plan was: laten zien dat ik 104 MB had.
Hij heeft mij wel 640 MB laten zien om zijn telefoon.
Had ik dat maar ghedaan.

.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 4 juli 2025

PS Marlon en anderen: Hij had zich aan het begin ingelogd op de KPN-Wifi router met mijn WW daarop.
Dat wordt niet gevraagd bij de algemene KPN-methode

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 4 juli 2025

Met mijn iPhone 13 haal ik dik over de 125 down en up nog meer en zelfs dat varieert.
Met mijn Samsung A33 (goedkopere backup telefoon) is de up/down lager en soms hoger. 
Dit alles op de wifi gemeten.
Wifi heeft geen vaste snelheid. 
Bekabeld is wel stabiel.
En wat er allemaal op de achtergrond wordt uitgevoerd of open staat aan apps, programma’s, het heeft allemaal invloed. Het zijn m.i.i. momentopnames. 
Maar bekabeld hoor je te krijgen waar je voor betaald natuurlijk.  

Reageer