Skip to main content

De Speedtest van KPN geeft een veel te lage download snelheid bij een vaste verbinding met mijn computer! Die is steeds 28 Mbps in plaats van de 100 Mbps volgens mijn abonnement! Tijdens de test wordt ook alleen maar verbinding gemaakt met KPN Amsterdam! Gebruik ik de Speedtest van Ziggo dan krijg ik 98 Mbps? Deze maakt verbinding met Utrecht! Waarom bij KPN Speedtest dit verschil in meeting? En wat gaat KPN hier aan doen? Ik woon in het Noorden. Waarom geen verbinding met Duocast in Groningen? 

@KPN vastinternet Ik weet niet welke speedtest van KPN u bedoelt, maar bij die van Ookla ( Speedtest door Ookla - De wereldwijde breedbandsnelheidstest ) kunt u de server en diens locatie zelf wijzigen.


Beste Hansaanzet,

Op de eigen website van KPN (op mijn computer) kun je bij mij (in het hoge Noorden) de server en diens locatie NIET wijzigen!

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm?campaignid=ps160

Je wordt dan elke keer verbonden met alleen maar KPN Amsterdam.

Dit geeft bij mij steeds een waarde van 28 Mbps (Download). Terwijl ik een abonnement van 100 Mbps heb aangeschaft! Gebruik ik de Speedtest van Ziggo dan krijg ik wel 98 Mbps (maakt verbinding met Utrecht).

Waarom laat KPN zijn Speedtest van hun eigen website alleen maar verbinding maken met KPN Amsterdam? Dit geeft bij mij steeds een veel te lage download waarde en zorgt ervoor dat je gaat twijfelen aan de “goede” werking van de Experiabox V10. Ik werk dus met een VASTE internetkabel tussen mijn router (modem) en mijn computer! 


Op de eigen website van KPN (op mijn computer) kun je bij mij (in het hoge Noorden) de server en diens locatie NIET wijzigen!

Daarom zou je er beter aan doen die KPN speedtest helemaal links te laten liggen (niet te gebruiken) en van andere speedtest utility's gebruik te maken die aanzienlijk betrouwbaarder zijn en waarbij je dat wel kunt kiezen.

Komt wel vaker voor dat de KPN speedtesten op de server waar die op test problemen heeft.


Beste Babylonia,

Vreemd dat KPN hier helemaal geen aandacht aan schenkt? Dit is namelijk voor KPN geen goede reclame! Ze hebben blijkbaar genoeg andere zaken aan hun hoofd als een goed werkende Speedtest op hun eigen website? Ik ga de KPN speedtest in de toekomst wel NIET meer gebruiken!

Bedankt voor jullie snelle reacties! 


KPN heeft nog wel meer te verbeteren.  Als op alle punten waar iets te verbeteren valt bij KPN men hen daarop zou willen aanspreken, zou je daarmee een dagtaak kunnen vullen.  :open_mouth:   :nerd:   :laughing:

Kies beter eieren voor je geld, en kies buiten het internet en misschien hun TV dienst zoveel mogelijk zaken die helemaal niets met KPN te maken hebben.


Beste Alain Raap,

Zelf had ik precies hetzelfde probleem!

Een veel te lage download snelheid (met een vaste verbinding) als ik de “officiële” KPN speedtest gebruikte!

Mijn abonnement is 100 Mbps en de uitslag met de  KPN Speedtest was steeds ongeveer 28 Mbps. 

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm?campaignid=ps160

Mijn computer had tijdens de metingen altijd een VASTE kabelverbinding met de KPN Experiabox V10!

Ik ben er namelijk achter gekomen dat de KPN Speedtest ALLEEN maar verbinding maakt met KPN AMSTERDAM en dat ook ELKE KEER blijft doen!

Terwijl andere Speedtesten verbinding maken met de dichts bij zijnde server! 

En dan wel een JUISTE en een veel hogere download snelheid (98 Mbps) aangeven!

Probeer het zelf maar eens uit met de Speedtest van Ziggo! 

https://www.ziggo.nl/speedtest

Dus mijn advies is gebruik NIET meer de Speedtest van alleen maar KPN!

Want die gaf in mijn geval bij ELKE meting een veel te lage DOWNLOAD waarde!

Dit verhaal is dus geen reclame voor KPN en zorgt (zoals bij u) voor een hoop onnodige verwarring en veel ergernis!

Blijkbaar kan dat KPN ook helemaal niets schelen want na al deze maanden hebben ze er ook nog niets aangedaan!

KPN heeft zeker nog genoeg zakelijke klanten over om van te leven?   

 

*Admin: samengevoegd met eigen topic


Bedankt voor jullie berichten. De Speedtest zou gewoon goed moeten werken. Ik koppel jullie bevindingen terug! Hopelijk vinden we hier een oplossing voor. :blush:


Is er sinds 24 januari 2022 iets veranderd in de Speedtest. Sinds vandaag haal ik volgens de test bedraad via Experiabox v12 nog maar 100 Mbit en dat kukelt in elkaar naar 40 MBit? Vrijdag gewoon strak 202 MBit. Upload ook instabiel, 2-3 MBit, voorheen strak 33 MBit. Over Wifi zal ik het maar helemaal niet meer hebben. 


Hallo @deadsilence , Als je een Windows10/11-pc hebt download dan uit de MS-store de Ookla speedtest-app, dan heb je de betrouwbaarste resultaten.

Succes.

 

 


Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de KPN Speedtest met een 500Mbit glasvezelverbinding, op dit moment 493Mbit down en 587Mbit up meet. En met andere Oakla varianten vergelijkbare waarden. Gemeten met UTP kabel en via 2 1Gbit switchen.


Hallo @deadsilence , Als je een Windows10/11-pc hebt download dan uit de MS-store de Ookla speedtest-app, dan heb je de betrouwbaarste resultaten.

Succes.

Dank. Ik vind het alleen vreemd dat de meting enorm fluctueert. Nooit meegemaakt afgelopen 10 jaar of zo. Ik zie ook dat ik nu op Amsterdam main server zit en niet meer Rotterdam. Voorheen was de ping 10 - 13 ms en jitter 0 of 1 ms. Nu ping 25 en jitter boven de 100 of nog meer. Totaal onbetrouwbaar ineens. Ter info, ik heb een VDSL 200/20 abonnement, praktijk voorheen gemeten via KPN Speedtest 202/33 MBit.


Hallo @deadsilence , probeer eens de XS4ALL-server, ook heel betrouwbaar.

 


Het is maar net in welke regio je zit.
Heb wel eens hogere snelheden gehaald naar servers in Duitsland / Frankrijk, dan binnen Nederland. (Wel langer geleden dat ik dat heb getest).