Recent ben ik over gestapt van 100/100 naar 500/500 glasvezel internet van KPN. De speedtest van KPN gaf mij een resultaat van 500/100, consequent over verschillende apparaten en zowel kabel als WiFi.
Na contact met de klantenservice, waarbij de KPN speedtest nog een paar keer gedraaid is, kwam er geen oplossing uit. Ze zouden een monteur sturen naar de wijkkast.
De monteur heeft de volgende dag bij de wijkkast getest (500/500) en is toen bij ons in de meterkast rechtstreeks op het modem gaan testen. En jawel, ook 500/500 met zijn Argus test apparaat. 2 laptops, 1 desktop en 2 telefoons waren echter met geen mogelijkheid op 500/500 in de speedtest te krijgen. Dit bleef consequent 500/100.
Conclusie van de monteur; het ligt bij jullie in huis en niet aan KPN. Normaal kost het €50 als ze dan moeten komen, maar vanwege corona hadden we geluk…
Nu ben ik zelf ook ITer en toch maar verder gaan zoeken. Ik wist namelijk dat alle apparatuur ruim 1Gbit aan kan. Op een forum van T-Mobile kwam ik tegen dat online web-based speedtesten geen betrouwbaar resultaat geven voor 500/500 snelheden (of eigenlijk alles boven de 100) op vooral de upload kant. Het downloaden en installeren van de desktop variant van de Ookla speedtest leverde meteen een resultaat van 500/500 op. Web-based van KPN bleef het 500/100..
TL;DR:
Web-based speedtesten zijn onbetrouwbaar voor snelheden boven de 100Mbps. Download een desktop based speedtest (bijvoorbeeld van Ookla) en run de speedtest daarmee. Zie de twee plaatjes voor het verschil bij mij (net na elkaar getest).
De monteur en de klantenservice weten dit blijkbaar niet en als je pech hebt (na corona) worden er nog kosten berekend ook. Ga hier niet mee akkoord; het probleem zit wel degelijk (ook) in de KPN speedtest die ze aanbevelen!