Skip to main content

Ik heb nu sinds december 2022 steeds vaker last vast ‘wel verbinding, geen internet’.

Op mijn Chromebook kon ik het niet verklaren, maar nu heb ik ook een Windows laptop en die geeft duidelijk aan waar het probleem zit, met de naamomzetting, c.q. DNS, advies van Windows: schakel de modem (KPN Box12) minimaal 10 seconden uit en herstart de boel weer, dan gaat het weer een poosje goed. Ik had vanochtend de pc nog niet aan, maar met het aanzetten van mijn mobiel zag ik dat deze op 5G bleef staan en geen verbinding met wifi kon maken.

Na de modem uitgezet, een poosje gewacht en weer opgestart, werkt alles weer, voor zolang het duurt.

Graag een oplossing hiervoor.

 

Admin: afgesplitst, eigen topic aangemaakt

Hiiiii Jan! Dan pakken we dat eens aan. 🙂 Het gaat dus via de wifi op verschillende apparaten mis. 

Wat als je je modem eens een reset geeft? Gezien de herstart niet helpt ben ik benieuwd of dit wel resultaat heeft. Is er ook iets veranderd in je netwerk sinds december? Een nieuw apparaat bijvoorbeeld? 

In dit topic met een soortgelijk probleem was het de oplossing om Extra Wifi in te stellen, wellicht bij jou ook? Ik ben benieuwd! 


Hallo @JanD 

Ja det is altijd moeilijk met het geven van een korte probleemmelding voor OS leveranciers zoals Microsoft en zeker in Nederland, waar lokale leveranciers hun eigen definities gebruiken. . 

Hier staat dus “Wel verbinding met je thuis (local) netwerk maar niet met de buitenwereld” 

Let er op Microsoft weet dus niet of jij via een Router of via een Server of whatever naar Internet gaat. 

Ik wacht gewoon meestal even of kijk even bij mijn huisgenoten om die nog verbinding hebben. Meestal lost het zichzelf binnen 10 minuten op. En dan denk ik maar. Oh ze moesten zeker nog iets doen aan die glasvezelverbinding.  
 


Hallo @Sanne_M het gaat zowel bekabeld als draadloos fout, het is dus niet alleen een wifi issue, vanmiddag ook weer gehad.


Ah bekabeld dus ook. Zou je dan dit eens willen proberen? 

  1. Koppel alle bekabelde apparatuur los van het modem. 
  2. Geef het modem een reset
  3. Geef de versterkers (als je die hebt) ook een reset zonder dat ze zijn aangesloten op het modem
  4. Als alles klaar is met resetten, sluit je de apparatuur weer aan.

Hoe gaat het dan? 


Hallo @Sanne_M hetzelfde, Windows geeft aan dat mijn interne netwerk en instellingen akkoord lijken te zijn en dat ik de modem/router minimaal 10 seconden uit moet zetten en dan herstarten. Volgens Windows lijkt het een DNS-probleem te zijn, vanmiddag had ik er ook weer even last van.

Ik gebruik geen eigen DNS, maar de standaardwaarden van het modem, 192.168.2.254

 


Hmmm, hoe zit het dan met iTV Jan, blijft die wel werken? Of valt die ook weg op de momenten dat je Windows deze melding geeft? Als ik je verbinding doormeet lijkt die stabiel, op enkele herstarts na van het modem.


Hallo @Sanne_M , daar zal ik eens op letten als ik via de pc geen verbinding met internet heb, dan zet ik de tv decoder even aan.

 


@Sanne_M @JanD Hier exact hetzelfde probleem. Vorige week modem 15 seconden eraf gehaald en toen liep alles snel: geen meldingen meer van geen internet. Gisteren weer een nieuwe installatie gedaan waarbij ik 1 SW bekabeld heb en 3 andere draadloos en de WiFi op de modem uitgezet hebt. Ik heb nu beter onderlinge  verbinding en ook sneller internet (Speedtest) maar internet browsen gaat erg traag, dus duidelijk een DNS-situatie. Sterker nog: in de woonkamer 0% verlies over WiFi en verdieping hoger maar 30%. Graag hulp of duidelijkheid vanuit KPN
 

@Sanne_M Ik zie vaak antwoorden op het forum waarbij door jullie en andere helpers de suggestie wordt gedaan: resetten, modem aan en uit , etc. Ik heb dit afgelopen jaar zeker elke maand minimaal 1 x moeten doen. Ik stel voor dat er een badge komt waarbij je kunt zien dat de gebruiker zelf al de standaard handelingen heeft gedaan alvorens hij/zij zijn/haar vraag op het forum stelt. 


@Sanne_M @JanD Modem even weer 15 seconden zonder stroom en het vliegt weer, maar dit lijkt een tijdelijke oplossing.


Ik heb dit probleem ook gehad.

Ik weet niet meer hoe vaak het modem herstart en factory resets heeft gehad.

Inderdaad iedere keer hetzelfde verhaal wat uiteindelijk maar even hielp.

Ook als je de helpdesk belt, steeds weer die hele riedel doen.

Maar uiteindelijk heb ik in het modem de dns ipadressen aangepast naar die van cloudflare.

Kan ook google pakken, maar als je ook een beetje van je privacy bent…

Alleen kan de dns voor ipv6 niet ingesteld worden, dat zou je dan lokaal op de apparaten/computers/laptops moeten doen.

Daarom ipv6 maar uitgezet.

Dat allemaal scheelde al een boel.

 

Uiteindelijk na al het gedoe en gehaper maar overgestapt. Ben ik ook nog goedkoper uit.

Vind betalen voor een goede service en helpdesk niet erg, maar werd hier wel erg treurig van.

Het dns verhaal wil kpn niet naar kijken. Hoort niet bij de helpdesk voor ons. Netwerk is apart, maar kun je niet of anders heel moeilijk mee in contact komen...


Ik heb dit probleem ook gehad.

Ik weet niet meer hoe vaak het modem herstart en factory resets heeft gehad.

Inderdaad iedere keer hetzelfde verhaal wat uiteindelijk maar even hielp.

Ook als je de helpdesk belt, steeds weer die hele riedel doen.

Maar uiteindelijk heb ik in het modem de dns ipadressen aangepast naar die van cloudflare.

Kan ook google pakken, maar als je ook een beetje van je privacy bent…

Alleen kan de dns voor ipv6 niet ingesteld worden, dat zou je dan lokaal op de apparaten/computers/laptops moeten doen.

Daarom ipv6 maar uitgezet.

Dat allemaal scheelde al een boel.

 

Uiteindelijk na al het gedoe en gehaper maar overgestapt. Ben ik ook nog goedkoper uit.

Vind betalen voor een goede service en helpdesk niet erg, maar werd hier wel erg treurig van.

Het dns verhaal wil kpn niet naar kijken. Hoort niet bij de helpdesk voor ons. Netwerk is apart, maar kun je niet of anders heel moeilijk mee in contact komen...

Ik ken ze en hierbij de adressen:

1.1.1.1    1.0.0.1    2606:4700:4700::1111    2606:4700:4700::1001    

had dit ook op mijn eigen modem, maar dan werkt “mijnmodem “ van KPN niet meer.


 

Ik ken ze en hierbij de adressen:

1.1.1.1    1.0.0.1    2606:4700:4700::1111    2606:4700:4700::1001    

had dit ook op mijn eigen modem, maar dan werkt “mijnmodem “ van KPN niet meer.

Ik kon toch nog wel gewoon in mijn modem komen na de wijziging, anders had ik later de ipv6 niet uit kunnen zetten. Maar mijn geheugen is erg slecht en weet niet meer hoe ik dat dan deed…

 


@JWBokx Ik vind het wel strak dat je hier nog problemen oplost, terwijl je bij een andere provider zit. Top!


Al die surrogaatoplossingen zijn wel mooi en aardig, maar het moet standaard gewoon goed werken, daar betaal we maandelijks best een stevige prijs voor.

 


@JanD ja helemaal mee eens. Maar ik werk door omstandigheden voornamelijk thuis en dan is uitval een keer 5 per dag niet handig. En als de helpdesk niet verder komt reset /factory reset dan schiet het niet op. Uiteindelijk nog wel een modem wissel, maar haalde ook niets uit. 


@Noway Dude dank je. Ach zit op meer forums. En ben bang dat het dns probleem bij met mensen speelt.

Vind het leuk om hier en daar wat te helpen met computer gedoe.