Skip to main content

Stroomstoring, geen noodstroom in POP?

• May 28, 2026
  • 11 reacties
  • 101 keer bekeken

Vannacht is bij mij de stroomvoorziening uitgevallen. Dat gold voor meer dan 10 postcodes in Deurne. De glasvezel POP (dwz, de oude KPN telefooncentrale) was ook getroffen. Ik heb het doorgegeven aan Enexis, die me daarna ook een SMS stuurde dat de stroom inderdaad uitgevallen was. De KPN stuurde ook een berichtje (via de app?) dat Internet en TV door problemen niet meer zou werken. Gelukig dat mijn mobiel (ook van KPN, via de antennes in de mast bij diezelfde telefooncentrale) wel bleef werken. Blijkbaar heeft het GSM net een noodstroom voorziening, maar de routers van de glasvezel POP niet. Is dat zo? Waarom is dat? Ik heb zelf inmiddels wel noodstroom (vanwege het einde van het salderen op 1 jan), maar daarmee kon ik dus toch niet Internetten of TV kijken.

Dus KPN: bedankt voor het berichtje over de problemen met Internet en TV. Da’s uit de kunst. Dat deden mijn vorige twee providers niet. Maar: Erg jammer dat het berichtje gestuurd moest worden..

En: was dit nou een configuratie fout? Of is de KPN te zuinig voor een extra UPS?

May 28, 2026

Zowel de pop's van KPN als centrales met actieve apparatuur hebben UPS backups of in het geval van een centrale soms zelfs een diesel aggregaat. Maar hoe kleiner de pop hoe kleiner de UPS. Volgens mij minimaal iets van 2 uur.

Zie bijvoorbeeld deze fotos:

Op beide zie je aan de onderkant enkele batterijen zitten. Dat is leuk voor even maar niet voor heel lang.

11 reacties

• May 28, 2026

Beste ​@josn2 , aleen de grote glasvezel centrale heeft stroom, de wijkkasten voor glasvezel hebben geen stroom,  de oude xDSL wijkkasten hebben wel stroom, daarom is glasvezel zo energiebesparend, de stroomvoorziening is bij de consument neergelegd voor het glasvezelkastje, wat bij de xDSL aansluiting weer niet aan de orde was.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2026

Beste ​@josn2 , aleen de grote glasvezel centrale heeft stroom, de wijkkasten voor glasvezel hebben geen stroom,  de oude xDSL wijkkasten hebben wel stroom, daarom is glasvezel zo energiebesparend, de stroomvoorziening is bij de consument neergelegd voor het glasvezelkastje, wat bij de xDSL aansluiting weer niet aan de orde was.

Dag ​@JanD, volgens mij zit er in wijkkasten voor glasvezel geen elektronika: glasvezel kost bijna niks, en elektronika wel. Glasvezel kan kilometers afstand zonder versterkers doen. En als er al elektronika in wijkkasten zou zitten: als ik naar buiten kijk zie ik de zendmast op de centrale staan: 300 meter vlgs mijn telefoon. Dus ‘mijn’ glasvezel gaat zonder tussenstop rechtstreeks naar de centrale.

• May 28, 2026

Dat schreef ik dus ook ​@josn2 😎

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2026

Dat schreef ik dus ook ​@josn2 😎

Inderdaad. Sorry. Te snel gelezen.. Btw, volgens mij zijn hier geen glasvezel wijkkasten. Ik weet dat er glasvezel verdelers gebruikt zijn, om over te stappen van multi-core glasvezelkabels naar kabels met maar een core naar de eindpunten. Maar die verdelers zijn ingegraven.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Zowel de pop's van KPN als centrales met actieve apparatuur hebben UPS backups of in het geval van een centrale soms zelfs een diesel aggregaat. Maar hoe kleiner de pop hoe kleiner de UPS. Volgens mij minimaal iets van 2 uur.

Op beide zie je aan de onderkant enkele batterijen zitten. Dat is leuk voor even maar niet voor heel lang.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2026

Bedankt voor de foto’s ​@Ik_Combineer ! Maar de stroomuitval is maar ~1 uur geweest, dus dat zou voldoende moeten zijn geweest. Toch kreeg ik een melding van KPN dat eea (Internet & TV) het niet meer deed. En daarna dat het weer over was. Dus blijkbaar ging er toch iets mis met de noodstroom.. 

• May 28, 2026

Mooie foto’s, interessant.
MAAR, (jaja even zeuren)
Hoe kan het zijn dat bij een reactie iemand het hele bericht compleet citeert ?
Dat voegt niets toe en maakt het onoverzichtelijk.

Serieuze vraag, is het voor een (incidentele) gebruiker niet duidelijk dat dit niet nodig om reactie te geven.
Het vakje hier onder gebruiken ipv de “quote” knop is de oplossing.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2026

Mooie foto’s, interessant.
MAAR, (jaja even zeuren)
Hoe kan het zijn dat bij een reactie iemand het hele bericht compleet citeert ?
Dat voegt niets toe en maakt het onoverzichtelijk.

Serieuze vraag, is het voor een (incidentele) gebruiker niet duidelijk dat dit niet nodig om reactie te geven.
Het vakje hier onder gebruiken ipv de “quote” knop.

Dank je ​@KeesYagi. Maar wijs mij dan hieronder eens aan waar dat “vakje hier” staat.. Ik zie alleen maar Quote.. :

• May 28, 2026

Aha, ik ben iets op het spoor, blijkbaar geeft jouw apparaat het niet weer ?
Maar/en, je kan ook het citaat weer (gedeeltelijk) wegdoen.

Maar wijs mij dan hieronder eens aan waar dat “vakje hier” staat.. Ik zie alleen maar Quote.. :

Onder het/elk laatste bericht :

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Bedankt voor de foto’s ​@Ik_Combineer ! Maar de stroomuitval is maar ~1 uur geweest, dus dat zou voldoende moeten zijn geweest. Toch kreeg ik een melding van KPN dat eea (Internet & TV) het niet meer deed. En daarna dat het weer over was. Dus blijkbaar ging er toch iets mis met de noodstroom.. 

Omdat het techniek blijft, mogelijk begon de stroomstoring met een piekspanning welke ervoor zorgde dat ze niet online kwamen. Ik weet het niet 😣

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 29, 2026

Het is een noodstroomvoeding, geen backup-batterij. Een UPS neemt bij stroomstoring onmiddellijk over en geeft waardevolle hardware de tijd om veilig af te sluiten. Dit om te voorkomen dat schade bij hardware of dataverlies ontstaat. Men kan in de ingestelde marge een diesel generator opstarten (bij telefoonmast of stadcentrale) of de installatie afsluiten. Dit gebeurt bij ons ook bij transformatorbrand, internet viel vrijwel naar paar minuten uit, maar mobiel (alle providers) bleef de hele storing (halve dag) werken.