Skip to main content

Heeft KPN de eerlijke informatievoorziening naar de consument wel op orde, of is sales/marketing weer in de lead?
 

Vandaag dit voorbeeld van de kpn website over 4000mbps:

         Zijn mijn apparaten wel geschikt voor deze hoge snelheden? 

  • Veel apparaten zijn geschikt voor snelheden tot 500 Mbit/s. Dat kan betekenen dat je op sommige apparaten niet meer kunt meten dan deze snelheden. Dit komt omdat deze apparaten slechts 2 antennes hebben. Dit betekent ook dat KPN SuperWifi niet altijd 4 Gbit/s snelheid kan doorzetten.

Het eerste stuk, dat is correct. Maar dan ineens wordt “veel apparaten” → “sommige apparaten”.  En dan als klap op de vuurpijl “KPN Superwifi kan niet altijd 4gbps doorzetten”


Dat is echt misleiding.
Er zijn bijna nog geen wifi apparaten op de markt die (echt gemeten) boven 2500mbps kunnen doorgeven via Wifi6e. De Superwifi doet maximaal zo 800mbps…

Waarom niet gewoon eerlijk zeggen dat het snelheidsvoordeel ligt bij bekabelde systemen met een 10GBE infrastructuur, en dat draadloos de komende jaren mogelijk wel zal opschuiven naar 4000mbps? 

 

Dan de vraag aan KPN: zullen we eerlijke informatie geven om teleurgestelde klanten te voorkomen?

Dat heb jij erg goed gelijk in. 

Dat superfiber 4 abonnement is niet overal beschikbaar. 

En ze hebben erg vroeg in de verkoop gezet. 

 


goh … onvoelde capaciteit als iedereen dat tegelijk zou gebruiken


Hi @EAZ1964. Bedankt voor dit signaal. Het is ondertussen doorgegeven. Zodra hier reactie op is laat ik het hier weten. 

Ook verwacht ik dat het dan in ons 4 Gbit/s topic aan wordt gegeven.


De actie bestaat denk ik uit twee zaken? 

  1. Rechtzetten van wat er nu staat.
  2. Verbeterde vorm van toekomstige controle op het plaatsen van dit soort teksten?

In het topic staat het al correct.


Drie weken verder en nog steeds de misleidende teksten op de KPN site….

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/multigig.htm

 

 


Drie weken verder en nog steeds de misleidende teksten op de KPN site….

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/multigig.htm

Ik verwacht niet dat die misleidende teksten aangepast zullen gaan worden, daar is de marketingafdeling veel te machtig voor. Er staan tenenkrommende marketingpraatjes in die publicatie en die zullen er waarschijnlijk ook wel blijven staan.

Voorbeeld:

Wat een ongelooflijke onzin zo'n opmerking! Alsof dat niet zou kunnen bij een snelheid van 100Mbps of 200Mbps?

En laat die éne download van die update van je game nu ook geen seconde sneller gaan dan bij een 1Gbps abonnement omdat a) jouw gameconsole waarschijnlijk nog altijd maar een 1Gbps LAN adapter heeft en b) de hosting partij zeer waarschijnlijk geen hoge bandbreedte aan jou beschikbaar kan stellen doordat zijn capaciteit natuurlijk ook gelimiteerd is en verdeeld moeten worden over vele gamers.


Ik heb een keer eerder een zaak bij de reclamecodecommissie gebracht waarop het verzoek is gedaan aan de telecomprovider om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken :-)

Dat heeft geholpen, en ik mocht het contract ontbinden.


Kennelijk heeft het niet geholpen, want ze zijn kennelijk hardleers.


Dat was een andere provider :-)


Drie weken verder en nog steeds de misleidende teksten op de KPN site….

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/multigig.htm


Bedankt voor deze reminder, @EAZ1964.

We hebben de terugkoppeling gekregen dat het één en ander zsm aangepast zou worden maar ja, wat is zsm…? 😓
Bram is afwezig dus ik heb nu namens hem een reminder gestuurd en zal het ook in de gaten houden!


Alweer 4 weken verder, en de eerste misleide klanten melden zich:

Kom op KPN!

 


Alweer 4 weken verder, en de eerste misleide klanten melden zich:

Kom op KPN!

 

Hey @EAZ1964. De pagina is als het goed is aangepast n.a.v. onze/jouw(!) feedback. Tenminste, het verhaal over SuperWifi is eruit gehaald. 

Verder staat er wel duidelijk dat als je de 4Gbps wil aantikken dat je bekabeld moet werken. Als er nog echt feitelijke onjuistheden staan die ik over het hoofd zie, laat het me vooral weten. Dan gaan we er weer achteraan.

 

 

 


Nog altijd op de site , op bovenstaande pagina, maar dan onder de veelgestelde vragen:

Veelgestelde vragen over Multigig

Wat zijn alle technische specificaties van SuperFiber 4

Wat is het verschil tussen 4 gigabit internet en 4000 Mbit/s internet?

Is mijn wifimodem geschikt voor deze hoge snelheden? 
Zijn mijn apparaten wel geschikt voor deze hoge snelheden? 
Is 4 gigabit overal in Nederland beschikbaar? 
Waarom is 4000 Mbit/s nog niet beschikbaar op mijn adres? 

 

 

Zijn mijn apparaten wel geschikt voor deze hoge snelheden? 

Veel apparaten zijn geschikt voor snelheden tot 1000 Mbit/s. Dat betekent dat je op sommige apparaten niet meer kunt meten dan deze snelheden. Dit komt omdat deze apparaten slechts 2 antennes hebben. Gebruik een geschikte netwerkkabel, dat is belangrijk. Gebruik je ook een switch? Dan moet deze ook de juiste poorten hebben.

 

Dus al een mooie stap, maar niet compleet.

Met name de combinatoe Veel vs sommige en de 2 antennes zijn misleidend.

 

Dan kom ik ook nog even op mijn tweede verzoek, aanpassen is 1, maar controle op aanpassing is twee :-)


Zijn mijn apparaten wel geschikt voor deze hoge snelheden? 

Veel apparaten zijn geschikt voor snelheden tot 1000 Mbit/s. Dat betekent dat je op sommige apparaten niet meer kunt meten dan deze snelheden. Dit komt omdat deze apparaten slechts 2 antennes hebben. Gebruik een geschikte netwerkkabel, dat is belangrijk. Gebruik je ook een switch? Dan moet deze ook de juiste poorten hebben.

 

Dus al een mooie stap, maar niet compleet.

Met name de combinatoe Veel vs sommige en de 2 antennes zijn misleidend.

 

Dan kom ik ook nog even op mijn tweede verzoek, aanpassen is 1, maar controle op aanpassing is twee :-)

Oké oké, hoewel veel en sommige relatieve begrippen zijn, worden ze hier door elkaar gebruikt wat taalkundig niet lekker en onduidelijk is. Misleidend vind ik het niet, maar ik zal het doorgeven. Geen garanties.

De antennes. Ik snap niet waar “deze apparaten” aan refereert. Dus een beetje zinloos. Geef ik ook door.

 

Verbeterde vorm van toekomstige controle op het plaatsen van dit soort teksten?

Dit gaat doorgaans wel prima naar mijn mening, maar hier inderdaad niet. Dit is iets dat intern gaat en zal geen terugkoppeling op komen.


Volgens mij is zoiets als dit al genoeg om duidelijkheid te geven op die vraag?

 

Uw apparatuur (computers en switches) met een 2,5Gbe, 5GBe of 10GBE netwerkpoort, aangesloten met een geschikte netwerkkabel (Cat6a of hoger) zullen van de snelheidsverbetering profiteren.

Apparatuur met een standaard ethernetaansluiting 1gbe blijft werken zoals op een 1000mbps internetverbinding.

Wifi zal veelal niet sneller worden omdat de meeste apparatuur tot theoretisch 1200gbps kan verwerken, de gemeten snelheid is dan maximaal ongeveer 800mbps.


Het gaat helemaal niet om de snelheid van een individueel apparaat maar om de totale vraag naar bandbreedte bij de bepaling of je voordeel zult hebben van zo'n 4Gbps verbinding.

Als jij vier computers zou hebben met een 1Gbps netwerkkaart en die computers verbruiken allemaal de volle bandbreedte van hun aansluiting dan zal je dus weldegelijk voordeel hebben van die 4Gbps aansluiting.

Overigens is het mijns inziens volstrekt onzinnig om een 4Gbps abonnement af te sluiten immers de kans dat jij in totaal 1Gbps of meer zult gebruiken als consument is echt nagenoeg nihil. Ja, er zullen vast uitzonderingen zijn maar die zullen waarschijnlijk op één hand te tellen zijn.

Echt mensen, meet eerst eens wat je werkelijk verbruikt, ik weet nagenoeg zeker dat dat niet meer zal zijn dan 1Gbps en de kans is groot dat je zelfs de 200Mbps niet aantikt.

Laat je niet ringeloren door die marketingjongens, ik kan het niet vaak genoeg zeggen.


Ben het met je eens, ook dat zou nuttige informatie zijn op de website van KPN, wellicht een suggestie als extra kopje onder de FAQ?


Ben het met je eens, ook dat zou nuttige informatie zijn op de website van KPN, wellicht een suggestie als extra kopje onder de FAQ?

Dat zie ik niet gebeuren. Marketing is natuurlijk niets nieuws. Hoewel velen het eens zijn dat 4Gbps in bijna alle gevallen niet nodig is, mag iedereen mag zelf inschatten wat ‘ie wil en/of nodig heeft. Weet iemand het niet? Dan krijgen ze hier in ieder geval wjb z'n advies te ‘horen’. 😏


Ik denk dat je daar precies de kern raakt:


Is de KPN/website een medium waar marketing/sales informatie belangrijker is dan glasheldere, eerlijke en duidelijke consumenteninformatie?
 

Dit is waarom ik nog steeds terugverlang naar XS4all, waar eerlijk en duidelijk gecommuniceerd werd. 
 


Alweer een maand verder, nog steeds die onjuiste informatie op de website. 
Ik weet het, geen garantie…