Skip to main content

ik ben in 1week benaderd door Odido ,Delta ,t-mobile en KPN ik geef aan dat ik bij Ziggo het prima naar het zinĀ  heb en niet verander. mijn stoep is 3x opengebroken de een zegd dat ze een witte stoeptegel plaatsen de tweede doet een bandje om eem tegel en de KPN laat een oranje kabel uit de stoep steken ik zeg tegen KPnĀ  medewerker dat ik niets wil hij krijgt de pest in en zegt ik doe wel of u niet thuis was .later medewerker 2 wanneer ze de aansluiting mogen komen doen .ik geef weer aan geen interesse te hebben dan komt medewerker 3 die verteld dat ik als ik niet meewerk eerdaags geen verbinding meer heb en dan alsnog moet betalen om weer aangesloten te worden. Ik zeg IK WIL HET NIET welk woord begrijp je niet weer kwaad weg. Ik heb contact opgenomen met Ziggo die zeggen dat hun kabel prima werkt en daar ben ik het mee eens. Vraag wanneer komen jullie de uitstekende kabel van mijn stoep verwijderenĀ 

als er iemand over valt weten we wie verantwoordelijkĀ  is.

tip laat medewerker 4 thuis

HalloĀ @ontzettend boze TonĀ ,

Vraag wanneer komen jullie de uitstekende kabel van mijn stoep verwijderen

Die breekt vanzelf een keer af. Je kunt eventueel ook zelf die kabel onder de tegel wegwerken.Ā 

Ik snap zulke reacties echt niet.

Waarom laat je die glasvezels niet gewoon in jouw meterkast afmonteren. Het kost je helemaal niets, je hebt er helemaal geen last en en de waarde van jouw huis is gestegen.

Ik gok dat grootste probleem toch wel gebrek aan informatie/uitleg. Mensen weten te weinig over dit, vaak een ver van hun bed show. Denken dat ze moeten overstappen als ze glasvezel nemen of ergens aan vast zitten. En nieuwe dingen vinden ook veel mensen eng. (ik ook)

Dus @ontzettend boze Ton, als je meer informatie wilt over hoe en wat, vraag maar raak. Het valt allemaal echt wel mee en zitten eigenlijk alleen maar voordelen aan. šŸ˜€

ik wil niets opgedrongenĀ  krijgen .je krijgt nooit iets voor niets de adder onder het gras volgt nog

de waarde van mijn huis stijgt niet met een kastje van Delta naast die van odido en t-mobile mijn meterkast is niet zo groot en bevind zich 10 meter van mijn TV

Het is een vrije keus als morgen de Brt of ZDF voor de deur staan stuur ik ze ook weg

Als je geen Ziggo kan ontvangen is KPN misschien een alternatief

ik wil niets opgedrongenĀ  krijgen .je krijgt nooit iets voor niets de adder onder het gras volgt nog

Er is geen adder onder het gras, de aanleg van de glasvezel van KPN Netwerk tot in de meterkast is 100% gratis en je gaat ook geen cent extra betalen als je er gebruik van zou gaan maken.

Je hoeft me niet te geloven maar echt, het is wel zo.

Als je die glasvezel nu niet laat afmonteren maar pas later als je er toch gebruik van wilt gaan maken dan gaat het je dus wel geld kosten.

Ā 

de waarde van mijn huis stijgt niet met een kastje van Delta naast die van odido en t-mobile mijn meterkast is niet zo groot en bevind zich 10 meter van mijn TV

Er zijn zelfs onderzoeken die spreken over een waardestijging van tot wel 5000 euro na de aanleg van glasvezel.

Ā 

Verder is het uiteraard jouw keuze maar mijn advies zou zijn om je emoties even op een zijspoor te zetten en rationeel naar dit vraagstuk te kijken.

Beste Ton,

De glasvezel moet je zien al je energie aansluiting, bij ieder nieuw woning wordt nuts aangesloten, hier zeg je geen nee tegen...

Deze wordt aangelegd, wat jij verder hiermee doet is niet relevant, aanleg is gratis.

Maar als je ooit in de toekomst besluit, goh nu ben ik toe aan wat anders, om wat voor reden dan ook, dan ligt het al klaar voor gebruik.

sjah de stoeptegels ā€¦ waar moeten ze anders de kabels kwijtā€¦

ik snap je nee, maar het is voor de toekomst.

Beste Ton,

Ā 

Ik begrijp je zorgen en dat je je afvraagt waarom die glasvezelkabel toch wordt aangelegd, ook al wil je die niet gebruiken. Laat me uitleggen hoe het werkt en waarom het een waardevolle toevoeging kan zijn, zonder dat het je iets kost of verplicht om over te stappen.

Ā 

1. Het kost je niets en verplicht je tot niets

Het enige wat er gebeurt, is dat de glasvezelkabel wordt aangelegd tot aan je meterkast. Daar blijft het bij: er zijn geen kosten voor jou en je hoeft geen abonnement bij KPN te nemen. Als je tevreden bent met je Ziggo-abonnement, kun je dat gewoon houden zonder iets te veranderen.

Ā 

2. Waarom glasvezel meerwaarde heeft voor je huis

Denk aan de glasvezelkabel als een soort 'voorbereiding' op een betere internetverbinding. Steeds meer mensen hechten waarde aan snel en betrouwbaar internet, zeker bij het kopen van een huis. Wanneer je huis al een glasvezelaansluiting heeft, kunnen toekomstige kopers dat als een groot voordeel zien, omdat ze de keuze hebben om deze te gebruiken. Internet is tegenwoordig voor velen net zo belangrijk als water of elektriciteit in een huis, dus een glasvezelaansluiting kan je woning aantrekkelijker maken zonder dat je er zelf iets mee hoeft te doen.

Ā 

3. Een vergelijking met de telefoonkabel van vroeger

Misschien herinner je je nog hoe in het verleden telefoonkabels werden aangelegd in woningen. Niet iedereen gebruikte die telefoonaansluiting meteen, maar het was handig dat de kabel er al lag voor als je ooit wel een telefoon wilde aansluiten. Zo werkt het ook met glasvezel. Je bent niet verplicht om het te gebruiken, maar als je in de toekomst of een volgende bewoner toch zou willen, is het mooi dat de mogelijkheid er al is.

Ā 

Kortom: de kabel komt in je meterkast zonder dat het je iets kost, en je bent nergens toe verplicht. Het is simpelweg een optie voor later, voor jou of voor eventuele nieuwe bewoners die misschien waarde hechten aan de mogelijkheid van supersnel internet.

Ā 

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker!

Ā 

Ā 

Waarom laat je die glasvezels niet gewoon in jouw meterkast afmonteren. Het kost je helemaal niets, je hebt er helemaal geen last en en de waarde van jouw huis is gestegen.

Tja, waarom moet iedere kabelboer zijn eigen kabel hebben? Zou wat zijn als we voor iedere energie leverancier aparte leidingen binnen krijgen. Tijd dat de kabelboeren eens aan standaardisatie gaan denken.
Ā 

Tja, waarom moet iedere kabelboer zijn eigen kabel hebben? Zou wat zijn als we voor iedere energie leverancier aparte leidingen binnen krijgen. Tijd dat de kabelboeren eens aan standaardisatie gaan denken.

Zolang het goedkoper is of commercieel aantrekkelijker is om een eigen glasvezel aan te leggen dan moet men dat vooral blijven doen, daar is mijns inziens niet mis mee.

Als dat voor de elektriciteitskabels ook zo zou zijn dan zou ik dat ook daarvoor van harte toejuichen.

Zolang het goedkoper is of commercieel aantrekkelijker is om een eigen glasvezel aan te leggen dan moet men dat vooral blijven doen, daar is mijns inziens niet mis mee.

Als dat voor de elektriciteitskabels ook zo zou zijn dan zou ik dat ook daarvoor van harte toejuichen.

Zelf ben ik ook wel voorstander van het reguleren van het glasvezelnetwerk. Een onafhankelijke partij die (zonder winstoogmerk) alle glasvezel aanlegt en beheert en waar iedereen tegen eerlijke prijzen internet mag aanbieden.

Dat is voor ons als klanten voordeliger want dat is goed voor de concurrentiestrijd en daarnaast zorgt het dus ook dat niet 3x de straat open moet omdat KPN, Delta en Open Dutch Fiber een kabeltje willen trekken omdat ze niet op die van elkaar mogen. (+ alle groene & efficiƫnte voordelen die het heeft)

Ik kan TS ook best begrijpen dat als hij al Ziggo, Odido en straks ook een KPN lijn in huis heeft, het een keertje genoeg is. Het is alleen wel echt een meerwaarde. Volgens mij kan je ook best goed in overleg met KPN (netwerk) en kunnen ze meedenken of misschien een andere plek voor de kabel beter is. Maak al je bezwaren/wensen bespreekbaar, i.p.v. meteen nee is mijn advies.

ikheetjeff schreef:

Zelf ben ik ook wel voorstander van het reguleren van het glasvezelnetwerk. Een onafhankelijke partij die (zonder winstoogmerk) alle glasvezel aanlegt en beheert en waar iedereen tegen eerlijke prijzen internet mag aanbieden.

Er is dan alleen geen hond meer die in glasvezel zou willen investeren want als er dan toch geen winst mee gemaakt mag worden waarom zou je er dan in investeren?

Dat er momenteel zo ontzettend veel glasvezelaansluitingen gerealiseerd worden is toch echt omdat er een groot pensioenfonds (ABP) is die hierin wil investeren maar dan moet dat natuurlijk wel wat opleveren immers het zijn wel de pensioenen van vele Nederlanders die hier gedeeltelijk mee bekostigd moeten worden.

Het is altijd makkelijk om naar een klein deel van het geheel te kijken maar er speelt veel meer.

Het reguleren van (glasvezel)netwerken heeft uiteraard pro's maar ook con's alleen denkt men daar niet zo over na.

Er is dan alleen geen hond meer die in glasvezel zou willen investeren want als er dan toch geen winst mee gemaakt mag worden waarom zou je er dan in investeren?

Je hebt me daar even aan het denken gezet. Je hebt een sterk en goed punt. Dat is (helaas) het kapitalisme.

Ik vind zelf dat je niet overal winst op moet willen maken. De aanleg van internetvoorziening vind ik daar Ć©Ć©n van. We kunnen tegenwoordig niet meer kiezen om geen internet te nemen. Het is bijna een verplichting naast gas&licht en water.

Ik zit dan ook in twijfel:

Optie A: Winst maken moet kunnen om geldschieters te krijgen voor de aanleg. De kosten verdien je terug + een beperkte marktconform winst/rente. Nadat het is terugbetaald, moet je denk ik niet meer winst willen maken. De onderhoudskosten worden eerlijk door de providers betaald (lees: doorberekend).

Optie B: Je haalt dit van de markt en je laat dit financieren door belastinggeld. Hierdoor hoeft de consument niet letterlijk op te hoesten voor de onnodige winst die behaald moet worden. Belastinggeld is van iedereen, maar internet tegenwoordig haast ook.

Voordelen:

• Elke provider kan op het landelijke netwerk, zelfs Ziggo!
  • Providers betalen een eerlijk en gelijk bedrag voor onderhoud; Odido op een KPN kabeltje is niet meer duurder dan op een Dutch Fiber kabeltje.
  • Er kan efficiĆ«nter gewerkt worden waardoor het hele land sneller volledig glasvezel heeft.
  • Dubbele kosten die nu gemaakt moeten worden, verdwijnen.
  • De winst die nu opgehoest moet worden (ook nadat het is terugverdiend) hoeft straks niet meer. = Lagere prijzen.
  • Elke partij kan nu tegen dezelfde netwerkprijzen zijn diensten aanbieden = zorgt voor scherpere prijzen, maar maakt providers slimmer en beter.
  • Alle providers doen gezamenlijk ervaringen op en kunnen hun krachten bundelen, waardoor heel het land nog beter, sterker beter en ook veiliger netwerk krijgt. (Aanvallen van buitenlandse overheden op ons internetstructuur bijvoorbeeld)
  • Als heel het land een verbinding heeft, kan er een tweede kabel getrokken worden. Dit zorgt voor minder volledige uitval bij storingen. Werkzaamheden kunnen beter verdeeld worden, want een storing heeft minder haast = minder mensen nodig = goedkoper.

Ik denk dat wij hier meer winst behalen, dan iedereen voor zich maar dat de pensioenfonds wel kan investeren hierin.

P.S. ik ben geen econoom laat staan ontzettend intelligent. indien die hier zijn, erg benieuwd hoe jullie hier (praktisch) naar kijken.

Maar pensioenfondsen moeten jaar in jaar uit rendement hebben uit hun investeringen anders heeft het geen enkele toegevoegde waarde voor een pensioenfonds en zullen ze hun (ons) geld investeren in branches waar ze wel doorlopend winstuitkeringen zullen ontvangen over de aandelen die hun investeringen representeren. Optie A is mijns inziens dus een illusie.

Ā 

Optie B vind ik persoonlijk een zeer verkeerde optie want daarmee zeg je dus eigenlijk dat de investeringen gedaan moeten worden van ons belastinggeld waarbij er dan ook nog eens een monopolist is in de vorm van de overheid. Ook dat betaal je dus zelf.

In elke branche waar een monopolie ontstaat zal je zien dat dat de prijs opdrijft, ook als de monopolist de overheid zelf is.

Ā 

Ansich ben ik voor regulering maar alleen als daar voldoende winst gerealiseerd kan worden waardoor er partijen zijn om daar in te investeren, anders komt de uitrol van glasvezel naar alle huishoudens in Nederland in gevaar.

Er is een parallel te trekken met de aanleg van de warmtenetten. Ook daar zien we dat regulering (prijsplafond) de investeringsbereidheid van energieleveranciers onder druk zet en dat daardoor het risico bestaat dat de energietransitie ernstig gevaar loopt. Nu ligt het daar nog een stukje complexer omdat het netwerk en de productie meestal van hetzelfde energiebedrijf zijn met als zeer groot gevaar dat de prijs voor warmte te hoog zal zijn door de monopoliepositie van het energiebedrijf. Een prijsplafond is dus vanuit sociaal oogpunt een must maar vanuit het oogpunt van de investeerder killing.

Ook hier zou je mijns inziens het netwerk en de warmtecentrales van elkaar los moeten koppelen en hetzelfde concept moeten kiezen als bij elektriciteit.

Ansich ben ik voor regulering maar alleen als daar voldoende winst gerealiseerd kan worden

In mijn ogen spreekt dit elkaar tegen, het is of (flinke) winst maken of reguleren

Ā 

In elke branche waar een monopolie ontstaat zal je zien dat dat de prijs opdrijft, ook als de monopolist de overheid zelf is.

Je hebt (volgens deze bron) twee soorten monopolie. Ik denk zelf dat als de overheid het goed doet, het best wel kan werken. Net zoals de NS best wel kan werken als ze het goed doen, maar dat nu met hun gekke constructie averechts werkt.

In mijn ogen is het beheer van internet ook ā€œmakkelijkerā€ efficiĆ«nter te maken dan andere overheidstaken als huizenmarkt, OV, stroomvoorziening etc.

Ansich ben ik voor regulering maar alleen als daar voldoende winst gerealiseerd kan worden

In mijn ogen spreekt dit elkaar tegen, het is of (flinke) winst maken of reguleren

Nee hoor, dat kan natuurlijk ook beiden.

Dit gebeurde feitelijk ook op de netwerken van KPN (koper en glas).

Deze waren voorheen gereguleerd waarbij de ACM de prijs vaststelde die door de eigenaar van het netwerk (KPN netwerk) in rekening gebracht mocht worden aan de providers die van dat netwerk gebruik willen maken. Zo betaalde de provider KPN evenveel als alle andere providers die via het netwerk leverde.

Toen de ACM ook regulering voor het netwerk van Ziggo wilde opleggen is dat door het CBb (College van Beroep voor het bedrijfsleven) tegengehouden en daarbij is de regulering van het netwerk van KPN ook nietig verklaard. Overigens hanteert KPN Netwerk vandaag de dag nog altijd het principe dat alle providers hetzelfde betalen voor het gebruiken van haar netwerk.

Deze waren voorheen gereguleerd waarbij de ACM de prijs vaststelde die door de eigenaar van het netwerk (KPN netwerk) in rekening gebracht mocht worden aan de providers die van dat netwerk gebruik willen maken. Zo betaalde de provider KPN evenveel als alle andere providers die via het netwerk leverde.

Toen de ACM ook regulering voor het netwerk van Ziggo wilde opleggen is dat door het CBb (College van Beroep voor het bedrijfsleven) tegengehouden en daarbij is de regulering van het netwerk van KPN ook nietig verklaard.

Was dit ook niet zo omdat KPN eerst (volledig?) van de overheid was en uiteindelijk zelfstandig is geworden?

Ā 

Overigens hanteert KPN Netwerk vandaag de dag nog altijd het principe dat alle providers hetzelfde betalen voor het gebruiken van haar netwerk.

Odido sprak dat laatst nog eens tegen en Consumentenbond vond uit eigen onderzoek dat er ook te weinig concurrentie was, in tegenstelling wat ACM vond.

@ontzettend boze TonĀ , stap over je weerstand heen en laat in elk geval van Ć©Ć©n van de glasvezelboeren de verbindingĀ in je meterkast afwerken, kost niets, geen addertjes, en later geen spijt. Overigens heeftĀ T-Mobile al een tijdje een nieuwe naam: Odido. En over Nuts gesproken: elke woning heeft tegenwoordig een water, stroom, coax, glasvezel, gas (nog wel) en riool aansluiting. Laat je glas niet aansluiten danĀ ontbreekt er in jou huis op termijn Ć©Ć©n van de basis voorzieningen.Ā Bovendien, heb je nog een PPT/KPN koper aansluiting? Als KPN glasvezel in jou buurt beschikbaar stelt wordt koper op termijn uitgefaseerd.Ā 

Toen de ACM ook regulering voor het netwerk van Ziggo wilde opleggen is dat door het CBb (College van Beroep voor het bedrijfsleven) tegengehouden en daarbij is de regulering van het netwerk van KPN ook nietig verklaard.

Was dit ook niet zo omdat KPN eerst (volledig?) van de overheid was en uiteindelijk zelfstandig is geworden?

Nee, dat heeft er niets mee te maken.

Ā 

ikheetjeff schreef:

Overigens hanteert KPN Netwerk vandaag de dag nog altijd het principe dat alle providers hetzelfde betalen voor het gebruiken van haar netwerk.

Odido sprak dat laatst nog eens tegen en Consumentenbond vond uit eigen onderzoek dat er ook teĀ weinig concurrentieĀ was, in tegenstelling wat ACM vond.

Nee, Odido sprak dat niet tegen, Odido vond/vindt de gevraagde vergoeding te hoog, dat is iets anders.

De ACM is overigens akkoord gegaan met de vergoeding die KPN Netwerk aan alle providers vraagt.

Tot slot ik raad iedereen aan die een aansluiting vanĀ  KPNĀ  laat plaatsen en er geen gebruik van maakt vragen voor 4 kastjes in de meterkast ,staat leuk en is 4x weggegooid geld

Ik raad iedereen Ziggo aan geweldig TV beeld onwijs snel internet perfecte service aan huis (kosteloos)

als ik naar mijn stoep kijk de een legt een witte tegel met waar de aansluiting zit de volgende breekt weer de stoep op de witte tegel ligt oppeens ergens anders nu heb ik een stoeptegen met band u raad het al nu de KPN weer de soep open nu steekt een oranje kabel uit de stoep die knip ik maar af voordat er mensen over vallenĀ  Ā  Ā  Nu is Odido .Delta >KPNĀ  boos terwijl ik nergens om gevraagd heb

Ik vraag alleen om met rust gelaten te worden (ik wil niks en hoef niks)

Hulde voor Ziggo

Dank voor de tip maar hier gaat ieder kastje gewoon geĆÆnstalleerd worden zolang het niets kost. Het kan altijd van pas komenĀ šŸ˜‰.Ā 

Stel dat jij een abonnement zou hebben bij KPN en Ziggo zou een glasvezelĀ naar jouw meterkast willen doortrekken, zou je er dan precies zo in staan?

Persoonlijk vind ik dat je een onverstandige keuze maakt met het niet door laten trekken van die glasvezel. Maar goed, dat is jouw eigen keuze, even goede vrienden.

Ik snap ook niet hoeĀ mensen zo "gebonden" kunnen zijn aan hun eigen provider. Wat is er zo fantastisch aan de eigen provider waardoor alles wat anders is direct ook "rotzooi" is. Snap je dan niet dat die andere providers er ook voor zorgen dat jouw provider de prijs niet nog verder opdrijft.

Ik heb een Ziggo glasvezel aansluiting en ben tevreden

gratis KPN kabel, iets wat te goed lijkt, lijkt ook te goed .voor niets gaat de zon op

Ziggo is de grootste van Nl waarom overstappen naar minder

Ziggo levert snel internet en haarscherp beeld .om iedereen tevreden te stellen geef ik toestemming voor het plaatsen van een kastje op de boom in mijn voortuin .iedereen blij

Ligt er glasvezel tot in jouw woning of loopt die glasvezel totaan de straatkast en is het stukje tussen de straatkast en jouw woning coax?

Ā 

gratis KPN kabel, iets wat te goed lijkt, lijkt ook te goed .voor niets gaat de zon op

Die kabel is inderdaad 100% gegarandeerd gratis als je hem direct laat afmonteren in jouw woning.

Doe je dat niet dan zal je bij het nemen van een abonnement wel kosten gerekend krijgen.

Ā 

Ziggo is de grootste van Nl waarom overstappen naar minder

Dat zal waarschijnlijk Ć©Ć©n dezer dagen niet meer het geval zijn. (Klik)

Ā 

Ziggo levert snel internet en haarscherp beeld .om iedereen tevreden te stellen geef ik toestemming voor het plaatsen van een kastje op de boom in mijn voortuin .iedereen blij

Daar zijn de meningen over verdeeld en persoonlijk denk dat beeldkwaliteit van KPN niet onderdoet aan die zan Ziggo.

Beste @ontzettend boze Ton, ik haak als vertegenwoordiger van KPN even aan in het topic om onderstaande te bevestigen. Er zit geen addertje onder het gras, we leggen glasvezel gratis aan. Op het moment dat je ervoor kiest om dit niet te doen, dan ga je (of een volgende bewoner van de woning) wel extra kosten betalen.Ā 

Ā 

Die kabel is inderdaad 100% gegarandeerd gratis als je hem direct laat afmonteren in jouw woning.

Die je dat niet dan zal je bij het nemen van een abonnement wel kosten gerekend krijgen.

Meer informatie over wat glasvezel kost, lees je op de website. Ook deel ik nog even een linkje met de voordelen van glasvezel. De keuze is helemaal aan jou natuurlijk.

<knip>

Misschien kan dat, maar heb je wel 230V bijĀ die boom? Als je op een bepaald moment toch overstapt krijgĀ je een ONT kastje op die plek en die heeft wel spanningĀ nodigĀ šŸ˜‰.

Reageer