Skip to main content
Beantwoord

Teleurgesteld in snelheid sinds de overstap van Ziggo (1 Gbit/s)

• February 10, 2026
  • 10 reacties
  • 167 keer bekeken

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ben sinds gisteren overgestapt van Ziggo 1Gb naar KPN 1Gb glasvezel. Bekabeld aan mijn laptop haal ik maximaal 460 Mbps download en 490 Mbps upload. Met wifi(Iphone 14) haal ik 400 Mbps download en 400 Mbps upload.

Ik heb zojuist gebeld met een medewerker en die gaf aan dat dit het maximale is wat ik kan verwachten met mijn 1Gb verbinding. Dit was toch wel een teleurstelling om te horen. Ik kom van Ziggo met een 1Gb aansluiting waar ik met wifi (Iphone 14) zelfs makkelijk 600 Mbps  download haalde. De opstelling en aansluitingen in de woning zijn hetzelfde gebleven.

Zouden jullie hiermee genoegen nemen of toch de storingsdienst bellen en het laten checken.

Ik merk dat ik best teleurgesteld ben en zit me af te vragen of ik niet terug moet gaan naar Ziggo

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@MX-5Driver, welkom allereerst hier en goed om te zien dat de community je goed heeft geholpen. 

Jij hebt zelf in ieder geval alles gedaan wat je kon doen, dus fijn dat er een monteur is ingepland. Hou ons op de hoogte hier, ik volg dit ook met belangstelling. 

Voor andere meelezers, in contact komen ons doe je als volgt: Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. We zijn ook bereikbaar via X of Facebook.

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 10, 2026

Beste ​@MX-5Driver bekabeld op 1 pc met alle overige (draadloze) apparatuur uit, moet je ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen.

Haal de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart daarna, geef daarna ook de modem/router een herstart.

Zie onderstaande link voor aanvullende hulp en info:

Succes

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 10, 2026

Ik heb vanmiddag de glasvezelkast van het stroom gehaald een aantal minuten. Daarna weer aangesloten en de router van het stroom en weer aangezet.

Daarna alle apparatuur in mijn huis uitgezet (stroomstekkers eruit gehaald) die via wifi of bekabeld aangesloten zijn.

Vervolgens mijn laptop bekabeld aangesloten op de modem (eerst alle andere netwerkkabels uit de modem gehaald). Dus volgens mij de meest directe verbinding en geen andere apparatuur die netwerkcapaciteit vragen.

Uitkomst: De snelheid op mijn Laptop, bekabeld was download 560mbps en upload 537mbps

Dus iets beter dan met alle apparatuur eraan, maar nog steeds geen snelheden die je naar mijn idee mag verwachten van een 1Gbps verbinding.

Vervolgens heb ik alle apparatuur weer aangesloten in mijn huis en alles op de modem aangesloten zoals de configuratie was bij Ziggo. Bij bekabelde test op laptop geeft het dan de volgende snelheden: download 436mbps en upload 295mbps.

Ook als laatst nog een test gedaan met mijn Iphone 14 (wifi verbinding) en hiermee haalde ik de volgende snelheden: download 435mbps en upload 428mbps.

Ik krijg toch het idee dat er iets niet helemaal goed is. Ik snap ook wel dat ik met mijn huidige wifi signaal nog best een goed signaal heb en me geen zorgen hoef te maken dat een apparaat niet goed werkt.

Ik verbaas me vooral dat de snelheden bij Ziggo hoger liggen dan bij KNP bij een 1Gbps snelheid. Ik had dit niet verwacht omdat KPN toch goed aangeschreven staan. Ik voel me toch een beetje gepiepeld

Hoe kijken jullie naar deze resultaten? 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Vervolgens heb ik alle apparatuur weer aangesloten in mijn huis en alles op de modem aangesloten zoals de configuratie was bij Ziggo. Bij bekabelde test op laptop geeft het dan de volgende snelheden: download 436mbps en upload 295mbps.

Bij een goed correct netwerk zouden aangesloten apparaten ook niet mogen zorgen voor zo’n verschil in upload (tenzij er een apparaat heel hard de boel loopt te verzieken.

Dit is met een nieuwe Box 12 router?

Hoe lang is de afstand tussen glasvezelkastje en router?
Is dat aangesloten met de korte meegeleverde kabel?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 10, 2026

Beste ​@MX-5Driver als je de snelheid niet kunt halen op de manier die ik aangegeven heb de helpdesk van KPN bellen voor een oplossing  onder kantoortijd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 10, 2026

Bij een goed correct netwerk zouden aangesloten apparaten ook niet mogen zorgen voor zo’n verschil in upload (tenzij er een apparaat heel hard de boel loopt te verzieken.

Dit is met een nieuwe Box 12 router?

Hoe lang is de afstand tussen glasvezelkastje en router?
Is dat aangesloten met de korte meegeleverde kabel?

De router is met de meegeleverde rode netwerkkabel aangesloten op het glasvezelkastje, dus max 1 meter. De laptop was met de gele meegeleverde gele netwerkkabel aangesloten.

Het gaat idd om de nieuwe KPN Box 12 met firmware V12.C.25.08.16.

Ik ga morgen nogmaals met KPN bellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 10, 2026

Beste ​@MX-5Driver als je de snelheid niet kunt halen op de manier die ik aangegeven heb de helpdesk van KPN bellen voor een oplossing  onder kantoortijd.

Dank je wel voor je antwoord. Ik ga morgen bellen met de helpdesk

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 11, 2026

Vandaag 2 keer gebeld met KPN. Uiteindelijk nog wat testen uitgevoerd op advies van de klantenservice medewerker. Maar dat gaf geen verbetering in de internet snelheid bekabeld met laptop. Er komt vrijdag een installatiemonteur kijken of er iets verkeerd is aangesloten en mogelijk vervangen van glasvezelkastje en/of modem.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 11, 2026

Beste ​@MX-5Driver bedankt voor de update, laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 11, 2026

Hi ​@MX-5Driver, welkom allereerst hier en goed om te zien dat de community je goed heeft geholpen. 

Jij hebt zelf in ieder geval alles gedaan wat je kon doen, dus fijn dat er een monteur is ingepland. Hou ons op de hoogte hier, ik volg dit ook met belangstelling. 

Voor andere meelezers, in contact komen ons doe je als volgt: Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. We zijn ook bereikbaar via X of Facebook.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 22, 2026

Update: Er is een monteur langs geweest en die heeft enkele testen uitgevoerd:

1. Snelheid bekabeld vanuit glasvezelkastje was goed ; ca 970 mbps
  1. Snelheid rechtstreeks op modem gemeten was niet goed ; ca 560 mbps

Er zat dus een probleem in de modem. De monteur heeft uiteindelijk de modem instellingen aangepast. De Duplex instelling en Link snelheid is aangepast zoals bijgevoegde afbeelding.

Het probleem was hiermee opgelost.

De monteur gaf wel aan dat het vreemd was omdat de modem op standaard instellingen stond en dan vast en zeker andere klanten hier ook last van moeten hebben.

Â