Skip to main content

Als tevreden Telfort klant ben ik met de hele overgang naar KPN inmiddels administratief gemigreerd, maar technisch nog niet. Rondklikkend in de nieuwe administratieve KPN omgeving zag ik dat ik kon upgraden van 100 naar 200mbit voor slechts €4,- per maand meer. Een absolute no-brainer, dus aangevraagd, in de verwachting dat dit ‘slechts’ een setting aan de KPN kant zou zijn.

Echter, ik kreeg de melding dat er een nieuw modem naar mij onderweg is, waarna de aanvraag pas afgerond kan worden.

Normaliter ook geen probleem, maarrrr ik heb de Experiabox (V8) enkel nog in gebruik als doorgeefluik voor TV en telefoon, het internetverkeer wordt volledig afgehandeld door mijn EdgeRouter Lite (VLAN 4 en 7 worden ongewijzigd geforward naar de V8, VLAN 34 gaat door de EdgeRouter).

Ik vermoed  dat ik door mijn wijziging nu ‘geforceerd’ vroegtijdig ook technisch naar het KPN netwerk toe ga, met alle gevolgen van dien.

Mijn vraag is dus nu - wat gaat er gebeuren als die nieuwe modem straks is gearriveerd? Blijft de huidige setup werken tot ik de nieuwe modem aankoppel of werkt dit anders?

Ik zit namelijk momenteel met een aantal deadlines waarbij ik het me absoluut niet kan veroorloven dat ik zonder internet kom te zitten.

Maar uiteraard wil ik mijn EdgeRouter blijven gebruiken dus die zal ik (ws.?) opnieuw moeten instellen voor het KPN netwerk. Ik heb de geweldig informatieve posts over het inzetten van de EdgeRouter op het KPN netwerk al doorgelezen en een aantal scripts gedownload, maar ik verwacht met het opnieuw configureren van de EdgeRouter toch nog wel even zoet te zijn. Dus die migratie wil ik op een rustig moment doen.

What to expect & what to do?

Oh dear… En dan lees ik ineens dit op https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609:

“Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.”

Zul je zien - krijg ik een V12 zometeen :scream: #PrayingForV10


Met wat ik lees gebruik je nu twee routers in een “NAT achter NAT” opstelling achter elkaar?
(Nog steeds de Experia Box als eerste router ?)
 

…..maarrrr ik heb de Experiabox (V8) enkel nog in gebruik als doorgeefluik voor TV en telefoon,


In dat geval maakt het weinig uit welk VLAN wordt gebruikt voor internet (VLAN 34 of VLAN 6),
en de aanmelding van het netwerk (Auto IP vanuit DHCP, of PPPoE), van die eerste router.

Je tweede router verandert in die opstelling niets aan je basis set-up “vanaf” die Edge router.

Overigens wordt VLAN 7 bij een Telfort set-up helemaal niet gebruikt.


Dank voor je reactie, @Babylonia . Om je vragen te beantwoorden:

Nee, ik gebruik geen NAT achter NAT. De EdgeRouter komt eerst, die routeert internet via VLAN34 voor de rest van mijn netwerk. VLAN 4 (IPTV) en 7 (VoIP) worden doorgestuurd naar de ExperiaBox. De IPTV ontvanger en analoge telefoon hangen nog aan de Experiabox, verder niets.

Hoe kom je erbij dat VLAN 7 niet gebruikt wordt? Hier staat deze toch echt gedefinieerd als VLAN voor VoIP en ik kan bellen en gebeld worden. Wil je zeggen dat als ik (in de huidige Telfort setup) VLAN 7 eruit gooi, de VoIP het gewoon blijft doen?

Hoe het ook zij - voor mij gaat het er nu om dat ik de migratie naar de nieuwe modem (hopelijk géén V12) en her-configuratie van de EdgeRouter kan uitstellen tot wanneer ik tijd heb, zonder me zorgen te hoeven maken dat er aan de KPN kant al vanalles omgezet wordt omdat de nieuwe modem is bezorgd en ik daardoor effectief zonder internet (en TV) kom te zitten. De telefoon is feitelijk nog van minder belang, sinds we zijn overgestapt naar flat-fee bellen op de mobiel.


Oh dear… En dan lees ik ineens dit op https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609:

“Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.”

Zul je zien - krijg ik een V12 zometeen :scream: #PrayingForV10

Maar je wil eigenlijk helemaal geen Experia Box als veredelde VoIP ATA achter een EdgeRouter hangen.

Persoonlijk zou ik echt kiezen voor een echte VoIP ATA zoals een Grandstream HT801 (analoog) of een Gigaset N300A IP (dect). Zelf heb ik de laatste achter mijn EdgeRouter hangen en ik ben daar heel content mee. Uitgaand bel ik via CheapConnect terwijl ik wel gewoon het KPN telefoonnummer meegeef voor de nummerherkenning. Resultaat: Geen starttarief en veel lagere gesprekskosten.


Hoe kom je erbij dat VLAN 7 niet gebruikt wordt? Hier staat deze toch echt gedefinieerd als VLAN voor VoIP en ik kan bellen en gebeld worden. Wil je zeggen dat als ik (in de huidige Telfort setup) VLAN 7 eruit gooi, de VoIP het gewoon blijft doen?

VoIP loopt bij KPN over vlan 7 als er gebruik gemaakt wordt een Experia Box. Als er gebruik gemaalt wordt van een andere VoIP ATA dan loopt VoIP over vlan 6.

Let op, met een Telfort abonnement (technisch) kan nog niet een eigen VoIP ATA gebruikt worden.


Maar je wil eigenlijk helemaal geen Experia Box als veredelde VoIP ATA achter een EdgeRouter hangen.

Persoonlijk zou ik echt kiezen voor een echte VoIP ATA zoals een Grandstream HT801 (analoog) of een Gigaset N300A IP (dect). Zelf heb ik de laatste achter mijn EdgeRouter hangen en ik ben daar heel content mee. Uitgaand bel ik via CheapConnect terwijl ik wel gewoon het KPN telefoonnummer meegeef voor de nummerherkenning. Resultaat: Geen starttarief en veel lagere gesprekskosten.

Dank voor je reactie @wjb en enorm veel kudos voor al je uitzoekwerk m.b.t. (o.a.) de EdgeRouter. Ik ga je script(s) zeker kunnen gebruiken binnenkort!

Dat gezegd hebbende - eerlijk gezegd gebruiken we de vaste telefoon zo belachelijk weinig dat ik het niet de moeite waard vind om daar ‘volwaardige’ VoIP toestellen voor aan te schaffen. Zeker nu we flat-fee bellen met mobiel. Wat is voor jou de reden om toch de ‘vaste’ telefoon te prefereren boven mobiel?


Dat gezegd hebbende - eerlijk gezegd gebruiken we de vaste telefoon zo belachelijk weinig dat ik het niet de moeite waard vind om daar ‘volwaardige’ VoIP toestellen voor aan te schaffen. Zeker nu we flat-fee bellen met mobiel. Wat is voor jou de reden om toch de ‘vaste’ telefoon te prefereren boven mobiel?

Zelf heb ik onbeperkt bellen met mobiel, maar mijn vrouw heeft "gewoon" een pre-paid mobieltje. Als gezin bellen wij onderling gratis, ook met pre-paid (T-Mobile samen) maar als mijn vrouw iemand anders belt dan pakt ze dus de vaste telefoon.

Daarbij komt dat wij dat nummer al zo'n 35 jaar hebben en dus in alle telefoonboekjes staat van familie, vrienden en kennissen.


Kijk dan snap ik het. Bij ons is dit niet het geval, ik heb welgeteld nog één persoon die ons primair op het vaste nummer belt (en daarna alsnog mobiel als we niet opnemen), de rest gebruikt enkel mobiel.

Blijft de vraag - wat gaat er gebeuren als (ws. morgen al) het nieuwe modem er is?


Aangezien je zelf overgestapt bent naar KPN Hussel 200Mbps ga ik er vanuit dat je technisch ook overgezet zult worden van Telfort naar KPN.

Dat betekent dat je eerst de Experia Box even zult moeten aansluiten om ook administratief alles netjes actief te krijgen.

Daarna kan je gaan kijken naar een definitieve inrichting van jouw netwerk.

Als jij een V10 ontvangt dan kan je die rustig achter de EdgeRouter hangen door deze te configureren met een script voor gebruik i.c.m. telefonie via de Experia Box.

Met de V10a verwacht ik dat dat ook zal lukken ookal heb ik daar geen ervaring mee.

Met een V12 lijkt dat echter niet te lukken.


Hoe kom je erbij dat VLAN 7 niet gebruikt wordt? Hier staat deze toch echt gedefinieerd als VLAN voor VoIP en ik kan bellen en gebeld worden. Wil je zeggen dat als ik (in de huidige Telfort setup) VLAN 7 eruit gooi, de VoIP het gewoon blijft doen?

VLAN 7 ben ik bij een Telfort set-up nog nooit tegen gekomen.
Is “officieel” ook niet in de specificaties opgenomen.  VOIP loopt daarbij over hetzelfde VLAN als internet. Ofwel VLAN 34.    Dus hoe je dat dan hebt geïnstalleerd met “VLAN 7” heb ik mijn vraagtekens bij?

Zelf heb ik met een “Telfort” netwerk nooit een ander VLAN voor VOIP hoeven in te stellen dan “internet”.  (Ofwel VLAN 34, wat geldt voor internet, waarover dan ook VOIP loopt).

Let op, met een Telfort abonnement (technisch) kan nog niet een eigen VoIP ATA gebruikt worden.

Met de Experia Box modellen V10 en V10A er tussenuit en gebruik van eigen router gaat dat prima !!!
Als het gaat om het eigen "Telfort” VOIP account.
Andere VOIP accounts van andere providers via een ATA adapter gaat verder ook goed.
(Met de Experia Box er nog tussen). Alleen soms restricties in doorverbinden.

Met een “Telfort” Experia Box V8 kon je het VOIP account in de V8 uitschakelen, en dan alsnog een eigen ATA gebruiken met “Telfort” VOIP. Alleen zit er een vreemde eigenschap in de V8, dat audio met erachter hangende ATA adapters / VOIP telefoons na een aantal minuten dood is in één richting.
De lijn staat dan nog open. (Heb dat met instellingen weten op te rekken tot circa 18 minuten).

Met een nog oudere ZyXEL modem/router is de VOIP in de modem/router ook uit te schakelen.
En erachter hangende ATA-apparatuur of VOIP apparatuur in te zetten. Gewoon met de Telfort VOIP.

Heb al jaren terug het wachtwoord van het VOIP SIP-account achterhaald.
Op dit moment bij overzetting naar KPN, kun je het wachtwoord gewoon teruglezen via de KPN optie.
Dus dat is nu ook geen probleem meer voor mensen die eigen VOIP apparatuur gebruiken.

Bij een overstap naar “KPN” en je gaat dan ook technisch over naar de "KPN” structuur,
heb je uiteraard vanaf dat moment niet meer te maken met de oude “Telfort” indelingen.


 

wjb schreef:

Let op, met een Telfort abonnement (technisch) kan nog niet een eigen VoIP ATA gebruikt worden.

Met de Experia Box modellen V10 en V10A er tussenuit en gebruik van eigen router gaat dat prima !!!
Als het gaat om het eigen "Telfort” VOIP account.
...

Heb al jaren terug het wachtwoord van het SIP-account achterhaald.

Maar dat kan al langere tijd niet meer omdat het wachtwoord tegenwoordig volledig encrypted uitgewisseld wordt.

 

Op dit moment bij overzetting naar KPN, kun je het wachtwoord gewoon teruglezen via de KPN optie.
Dus dat is nu ook geen probleem meer.

Als het technisch nog een Telfort aansluiting is dan kan je nog geen gebruik maken van de SIP servictool van KPN en dus kan je dan nog geen wachtwoord instellen voor de eigen VoIP ATA.


Als het technisch nog een Telfort aansluiting blijft dan kan je nog geen gebruik maken van de SIP servictool van KPN en dus kan je dan nog geen wachtwoord instellen voor de eigen VoIP ATA.

Ik zit technisch nog gewoon op de oude Telfort structuur en verbaasde me dat ik wel degelijk nu ook van de SIP servictool van KPN gebruik kan maken.  Het wachtwoord wat daar al standaard staat, is het bij mij reeds al jaren bekende wachtoord wat ik eerder zelf al had gevonden.


@wjb ok, maar aangezien ik daar dus voorlopig geen tijd voor heb - weet jij of de boel bij het oude blijft zolang ik de nieuwe modem niet aansluit?

@Babylonia pfoe goede vraag. Heb hier 3 jaar geleden ooit een tutorial voor gevolgd, geen idee meer precies welke. Weet alleen nog dat er nog een optie was om IPTV ook buiten de ExperiaBox om te laten routeren, maar dat leek toen behoorlijk ingewikkeld en bood weinig voordeel aangezien ik de ExperiaBox toch nog nodig had voor de telefoon. Dus ik heb zowel IPTV als VoIP via de ExperiaBox gehouden, met dus die VLAN7. En het werkt…

Vraag is alleen - hoe lang nog ;-)


Ik zit technisch nog gewoon op de oude Telfort structuur en verbaasde me dat ik wel degelijk nu ook van de SIP servictool van KPN gebruik kan maken.  Het wachtwoord wat daar al standaard staat, is het bij mij reeds al jaren bekende wachtoord wat ik eerder zelf al had gevonden.

Maar er staat standaard helemaal geen wachtwoord in de SIP servicetool…

...sterker nog er is geen enkele toepassing die het SIP wachtwoord zichtbaar kan/mag maken.

Ik ben dan ook zeer benieuwd wat je bedoelt met "Het wachtwoord wat daar al standaard staat".


Dat is misschien dan het verschil met "KPN”??   Ik kon het zo uitlezen.
In een beetje minder contrastrijk “grijs” font. Ofwel standaard “vóór” ingevuld.
Precies dat bovenste plaatje wat je nu hebt aangevuld.  “Dit zijn je VOIP SIP-gegevens”


Dat is misschien dan het verschil met "KPN”??   Ik kon het zo uitlezen.

In een beetje minder contrastrijk “grijs” font. Ofwel standaard “vóór” ingevuld.

Precies dat bovenste plaatje wat je nu hebt aangevuld.  “Dit zijn je VOIP SIP-gegevens”

Kan je daar dan eens een screenshot van plaatsen, dat is namelijk volledig in strijd met de security policy van KPN.


Ik weet nu alleen de link niet meer hoe ik er vorige keer bijkwam?


Ik weet nu alleen de link niet meer hoe ik er vorige keer bijkwam?

https://kpn.com/sip.

 


@wjbok, maar aangezien ik daar dus voorlopig geen tijd voor heb - weet jij of de boel bij het oude blijft zolang ik de nieuwe modem niet aansluit?

Als jij zelf een KPN Hussel abonnement bent aangegaan dan wordt jouw aansluiting technisch omgezet en gaat Internet dus van vlan 34 (DHCP) naar vlan 6 (PPPoE).


VOIP SIP-gegevens.

Ik weet nu alleen de link niet meer hoe ik er vorige keer bijkwam?

https://kpn.com/sip.

 

Nog even de gegevens van de modem/router erboven zichtbaar gehouden.
Met de VLAN instellingen van “Telfort”.  (VLAN 34 voor internet + VOIP, VLAN 4 voor IPTV).
Dan weet je dat het echt nog om de technisch oude Telfort netwerk aansluiting gaat.

 

 

 

 

Ohh….
Wacht even. Nu zie ik het.  Het is niet het wachtwoord, maar alleen de gebruikersnaam.  :nerd::open_mouth:

Maar kan evengoed zelf in het menu eronder alsnog een eigen wachtwoord instellen.
(Bijv. het wachtwoord wat ik eerder al had gevonden - dat bestaat uit 20 karakters).


Als jij zelf een KPN Hussel abonnement bent aangegaan dan wordt jouw aansluiting technisch omgezet en gaat Internet dus van vlan 34 (DHCP) naar vlan 6 (PPPoE).


Dat snap ik, mijn vraag is meer wanneer deze omzetting in gang gezet wordt. Is dat zodra het pakket is afgeleverd of pas als ik de nieuwe ExperiaBox echt aansluit? In het eerste geval heb ik namelijk wel wel een serieus planmatig probleem.


Als jij zelf een KPN Hussel abonnement bent aangegaan dan wordt jouw aansluiting technisch omgezet en gaat Internet dus van vlan 34 (DHCP) naar vlan 6 (PPPoE).

Dat snap ik, mijn vraag is meer wanneer deze omzetting in gang gezet wordt. Is dat zodra het pakket is afgeleverd of pas als ik de nieuwe ExperiaBox echt aansluit? In het eerste geval heb ik namelijk wel wel een serieus planmatig probleem.

Ik ben bang dat dat zal gebeuren nadat het pakket afgeleverd is. 


Ik ben bang dat dat zal gebeuren nadat het pakket afgeleverd is. 

Slik… De Experiabox 12 is zojuist geleverd :scream:

Fingers crossed maar dat de oude omgeving nog even up blijft.


Met een Experia Box V12 en dan oude Telfort omgeving?  Verwacht van niet.

Telfort heeft nooit een V12 uitgeleverd. De firmware zal er nu niet speciaal op “terug” gezet worden.


IGadget heeft ook geen oude Telfort omgeving meer zodra zijn 200Mbps KPN Hussel abonnement geactiveerd wordt.