Skip to main content

Als tevreden Telfort klant ben ik met de hele overgang naar KPN inmiddels administratief gemigreerd, maar technisch nog niet. Rondklikkend in de nieuwe administratieve KPN omgeving zag ik dat ik kon upgraden van 100 naar 200mbit voor slechts €4,- per maand meer. Een absolute no-brainer, dus aangevraagd, in de verwachting dat dit ‘slechts’ een setting aan de KPN kant zou zijn.

Echter, ik kreeg de melding dat er een nieuw modem naar mij onderweg is, waarna de aanvraag pas afgerond kan worden.

Normaliter ook geen probleem, maarrrr ik heb de Experiabox (V8) enkel nog in gebruik als doorgeefluik voor TV en telefoon, het internetverkeer wordt volledig afgehandeld door mijn EdgeRouter Lite (VLAN 4 en 7 worden ongewijzigd geforward naar de V8, VLAN 34 gaat door de EdgeRouter).

Ik vermoed  dat ik door mijn wijziging nu ‘geforceerd’ vroegtijdig ook technisch naar het KPN netwerk toe ga, met alle gevolgen van dien.

Mijn vraag is dus nu - wat gaat er gebeuren als die nieuwe modem straks is gearriveerd? Blijft de huidige setup werken tot ik de nieuwe modem aankoppel of werkt dit anders?

Ik zit namelijk momenteel met een aantal deadlines waarbij ik het me absoluut niet kan veroorloven dat ik zonder internet kom te zitten.

Maar uiteraard wil ik mijn EdgeRouter blijven gebruiken dus die zal ik (ws.?) opnieuw moeten instellen voor het KPN netwerk. Ik heb de geweldig informatieve posts over het inzetten van de EdgeRouter op het KPN netwerk al doorgelezen en een aantal scripts gedownload, maar ik verwacht met het opnieuw configureren van de EdgeRouter toch nog wel even zoet te zijn. Dus die migratie wil ik op een rustig moment doen.

What to expect & what to do?

Goed nieuws, het is inmiddels dinsdag en alles doet het nog, ook al heb ik de V12 nog in de doos zitten. Kennelijk wordt de overgang pas getriggert als ik de V12 aansluit :blush:

Dank voor alle reacties tot dusver!

To be continued…


Hoi @iGadget, welkom :slight_smile:  Het vermoeden van jou, wjb en Babylonia klopt inderdaad. Met deze wijziging zal je ook technisch overgezet worden naar het KPN netwerk met VLAN 6. Dat zal gebeuren om de wensdatum van de wijziging, het staat los van het aansluiten van het modem. Ik zie dat jullie het er ook al in wjb's "eigen modem topic" over hebben. Lukt het daarmee om je verbinding goed in te stellen?


Hi @Jasper , dank voor je reactie. Geen idee wat dan mijn ‘wensdatum’ is dan, dit heb ik voor zover ik weet nergens aangegeven. Kun jij dit zien in de systemen? En betekent dit dat ik eerst die migratie af moet wachten voordat ik de V12 aan kan sluiten?

Ik heb nog altijd geen tijd gehad om met de V12 aan de gang te gaan, dus ben dolblij dat de boel nog gewoon werkt. Moet voor mezelf ook eerst nog een goed stappenplan maken voor het instellen van de EdgeRouter om de downtime te minimaliseren.

Hoor graag :relaxed:


Jezelf goed voorbereiden is altijd handig inderdaad @iGadget :slight_smile:  Ik kan dat voor je bekijken, zou je daarvoor je forumprofiel volledig kunnen invullen en een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan weet ik waar ik het kan bekijken.


Ik zag je privébericht @iGadget, en met de gegevens heb ik de wensdatum voor je nagekeken. Die staat op vandaag, dus in de loop van de dag zal de nieuwe verbinding al actief worden.


Dank @Jasper ! Ik kreeg idd een SMS dat ik mijn extra diensten vanaf nu kan gebruiken. Alles doet het nog wel gewoon (gelukkig), maar betekent dit dat ik ergens vandaag of morgen geen internet meer heb als ik niet de V12 aansluit?


Op dit moment is het nog niet omgezet inderdaad. Sinds de Telfort migratie was het nodig om een nieuw modem te versturen en aan te sluiten om de nieuwe verbinding te kunnen gebruiken, inmiddels zijn er ook stappen gezet zodat er geen nieuw modem gestuurd hoeft te worden. Ik kan alleen niet zien of dat ook een effect heeft voor jouw al bestaande order, ik hoop het wel natuurlijk. Dat zou het voor jou makkelijker kunnen maken als dat lukt.

Begin volgend jaar gaan alle oud-Telfort aansluitingen technisch ook over naar KPN, dan hoeven de modems niet meer vervangen te worden (met uitzondering van de ZyXEL's die nog in omloop zijn, die krijgen geen update meer).